Trukket i vores pensionsopsparinger

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89372
    AnonymForfatter

    Pensionsopsparing.
    Jeg og min hustru fik en noget negativ oplevelse, da jeg d. 01.01.09 lukkede vores netbank op. Jeg tjekkede vores kapital- og ratepensioner, (vi har sådanne 2 hver). Det samlede bonus-tab var på 30.775 kr. For os kom det som en meget chokerende nyhed. Der var ingen af os, der i vores vildeste fantasi havde troede, at banken måtte “hæve penge", fra vores pensionsopsparing.
    Efter at have sunket mundvandet nogle gange, fik jeg skrevet en E-mail til banken, hvor der blev aftalt om et møde med en bankrådgiver.
    I Banken har man 4 grupper, som en pensionsopsparing bliver tilknyttet.
    I grupperne 1 til 4 var tilknytningen til aktier og obligationer gradueret forskelligt.
    I grupppe 4 var pensionsopsparingen tilknyttet 100% obligationer, og den mindst risikable.
    I grupppe 3 var pensionsopsparingen tilknyttet 20% aktier og 80% obligationer, (vores gruppe).
    Således var gruppe 2 og 1 også graduerede, med flest aktier i gruppe 1.

    Banken havde, på grund af forkerte indvesteringer tabt på alle grupperne: Tabet i
    gruppe 1: 46%, gruppe 2: 26,5%, gruppe 3: 13,5% og gruppe 4: 3,2%´s tab.

    Det var lige “stærkt nok", man havde tabt på samtlige grupper, det måtte betyde at alle pensionskunderne i banken, have tab på deres opsparinger.
    FANTASTISK!! At det kunne lade sig gøre. Vi fik en forklaring om, at det var den økonomiske krise, der var skyld i dette.

    NU ER DET, AT JEG TÆNKER PÅ, om der er kunder med en pensionsopsparing andre steder, der har været ligeså uheldige, som vi har været i JyskeBanks opsparings grupper?
    Mvh.
    De uheldige helte.

    #133118
    AnonymForfatter

    Her er min indeling i Danske bank
    Puljevalg: Bankvalg – Middel aktieandel
    Puljefordeling: Gældende fra 01.01.2009
    Kontant 0 %
    Korte danske obligationer 0 %
    Danske obligationer 34 %
    Indeksobligationer 12 %
    Danske aktier 7 %
    Udenlandske aktier 30 %
    Udenlandske obligationer 6 %
    Udenlandske højrenteobligationer 11 %

    Mit tab for 2008 blev på 17.4 %.

    Min samlever der har bank i Nordea, med ca samme risiko gruppe, tabte ca. 14 %.

    #133124
    mortenraForfatter

    Hej uheldige helte.

    Jeg har selv tidligere haft en ligende ordning Nordea som i nogle år har givet 20% i afkast og andre år -10%.Da det er pensionsopsparing skal afkastet jo ses over en længere årrække alt efter jeres alder selvfølgelig.

    Det virker på dit indlæg som om det kommer bag på dig at der er mulighed for negativt afkast. Jeg ved ikke hvordan din rådgivning har været men i sin tid fik jeg meget klart forklaret
    at der var mulighed for meget store udsving i afkast, udfra devisen om no risk no reward.
    at jo ældre jeg blev ville andelen af bl.a obligationer blive større og dermed mindre risiko.

    Dette understreger blot endnu engang at det er pokkers vigtigt at sætte ind i hvordan pensionsopsparing er skruet sammen. Overraskelser er aldrig

    Med venlig hilsen

    Morten

    #133126
    mortenraForfatter

    Ups var lige lidt hurtig 🙂

    Overraskelser er aldrig rart.

    Med venlig hilsen

    Morten

    #133128
    AnonymForfatter

    Ja der er meget dårlig rådgivning vi har fået.
    Nu lægger vi om til kun ratepension og nok et andet pensiosselskab

    #133154
    NultopskatForfatter

    Ja, men så husk i din risiko profil, at du er NUL-risiko..dvs obligationer og KUN obligationer, så må du forvente et afkast på ca. 4-5 % og kigge langt efter andre der kan have 20-30 % det ene år og minus 10-20 det næste..

    Sådan er gamet…

    #133156
    AnonymForfatter

    Næææ, jeg har aldrig været kunde i Jydske Bank!

    Men grundlæggende er det ikke forkert at spare op. Spørgsmålet er så bare… HVOR og HVORDAN!

    #133158
    AnonymForfatter

    Man kan også spare op i udlandet…

    #133184
    testForfatter

    kan de i grunde betaler sig at spare op til pension for den del der ligger uden for fradraget i top skat? Jeg er altid chokeret over, selv de år der er poisitvt afkast hvad f.eks. danske bank tager i adm. gebyr på min kapital pension. Jeg stoppede også indbetalingen på den da kun rate pension gav fradrag i topskatten

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.