Kaution

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89371
    AnonymForfatter

    Vi er et ungt ægtepar med et barn på vej, som er ved at kigge på at købe hus. I følge vores foreløbige beregninger vil vi kunne låne ca 1,5 mio, hvilket ikke helt er nok i forhold til de vi gerne vil købe.

    Min far har imidlertid tilbudt at kautionere fx 500.000kr for os ved et lån i håbet om, at vi derved kan komme op på de 2 mio, som vil gøre det mere realistisk for os at købe en bolig.

    Mit spørgmsmål er så, er kaution overhovedet noget man kan bruge til noget i dag? Vil det have nogen betydning?

    Det skal lige nævnes, at vi på ingen måde er bange for at falde i den fælde med at lade et familiemedlem kautionere for os. Det drejer sig om udelukkende om, at vi ikke kan låne det ønskede beløb på nuværende tidspunkt, fordi jeg fortsat er under uddannelse.

    #133102
    AnonymForfatter

    Det kan sagtens bruges og bliver stadig

    #133104
    AnonymForfatter

    Det kan sagtens bruges og bliver stadig brugt.

    #133108
    AnonymForfatter

    Det er rigtigt at kaution stadig bruges men det er sjældent det er i sådanne tilfælde.

    Værdien af en kaution er = 0 værd for banken. For det første viser den jo kun et øjebliksbillede af kautionistens økonomi og for det andet er den kun gældende i 5 eller 10 afhængig af hvad der kautioneret for.

    Kaution bruges stort set kun som styrringspant i dag.

    Jeg tvivler desuden stærkt på at banken vil lade jer mere med baggrund i en kaution.

    Hvis din far er villig til at kautionere kunne han måske også være villig til at låne jer pengene. Her kan i jo bare oprette et alm. gældsbrev med hvad rente i nu aftaler. Det er sandsynligvis billigere for jer end at låne dem i banken.
    En advokat vilkunne hjælpe jer med et sådant arrangement.

    #133192
    testForfatter

    hvad kautionen er værd kommer vel an på kautionisten og den sikkerhed vedkommende kan stille.

    set fra kautionsitens synspunkt er han bedre stillet hvis han slet og ret låner pengende til jer.

    #133208
    thsvForfatter

    Kan I tåle de udgifter, der kommer ved en gæld på 2 millioner?
    Har I overvejet om ejerboligerne i jeres område er for højt prissat, så jeres bolig måske vil falde i værdi ved et evt. salg, når det viser sig at forældrerollen ødelægger jeres parforhold, så I skal sælge huset.
    Masser af unge par bor jo gerne de første år med et lille barn i en 2-værelses lejlighed, selvom det ikke er ideelt.

    Som andre skriver er et lån fra din far på de 500.000 nok bedre end en kaution.
    Hvis dine forældre bor i ejerbolig, så kan pengene måske lånes der som realkredit, og det er jo væsentlig billigere end et banklån i de yderste 20% af boligen.

    #196746
    AnonymForfatter

    Hey Vil blot spørge
    om man kan bruge aktier som kauktion
    da min bonus søn står overfor at skal
    finde noget at bo i men har fået nej i banken
    om lån til bolig
    da de forlanger et stort rådigheds beløb.

    #196750
    MichaelForfatter

    Martin20

    Lad være med at kautionere for din søn! Hvis hans økonomi ikke er til et boligkøb så må han vente til den er. Hans økonomi bliver ikke bedre af at du kautionerer. Til gengæld risikerer du/I et smadret familieforhold hvis han en dag ikke er i stand til at betale.

    Hold familieliv og økonomi skarpt adskilt. Der er alt for mange eksempler på ødelagte familier pga. penge.

    #196756
    AnonymForfatter

    Halooooo

    Jeg spurgete ikke om råd
    men spurgete om man kunne bruge aktier som kauktion
    og det er det jeg gerne vil have svar på
    og ikke indblanden om famile forhold !!!!!
    Så kan jeg jo tage det der fra ik !

    #196762
    testForfatter

    Spørg den der har bedt om kautionen. Der er deres valg.

    #196764
    AnonymForfatter

    Jeg syntes jeg stiiller mit spørgsmål klart og tydeligt

    KAN AKTIER BRUGES SOM KAUKTION ?

    Har jeg helt misforstået dette forum ?
    kan man ikke stille spørgsmål her som jeg har gjort eller ???

    #196766
    Mr RForfatter

    Rolig nu Martin, Test har da svaret lige svaret 🙂

    Det er op til dem der kræver kaution om du kan bruge aktierne til det.

    #196768
    testForfatter

    Martin
    Hvad er aktierværd? Har du anden gæld? Hvor gammel er du? Har du andre aktiver? Har du været i rki?

    Der er jo rigtigt mange svar der mangler for at man kan ta stilling til noget som helst. Det er ikke de enkelte aktiver man tager stilling til nå man tager stilling men hele den sure pakke.

    Så derfor dit sure løg. Spørg dem der har bedt dig om at kautionere.

    Du er jo ikke interesseret i at få at vide hvorfor du er på vej ud i tåbeligheder så god tur.

    #196770
    AnonymForfatter

    Et aktiedepots værdi er i sagens natur volatil, så derfor kan du næppe belåne meget mere end halvdelen af depotværdien.

    Men når alt kommer til alt, så tror jeg slet ikke en delvis kaution vil kunne bruges i dette tilfælde.

    Enten vil det unge par skulle kreditgodkens til at kunne købe for 2.000.000 kr.

    Eller også skal forældrene kautionere for det fulde beløb, dvs. at de skal kunne kreditgodkendes til et lån svarende til både det eksisterende lån i deres hus + 2.000.000 kr. oveni.

    Dernæst så er det (som det siges ovenfor) dybt problematisk for banker og realkreditinstitutter at basere et 30-årigt udlån på en kaution, der løber 5-10 år. Hvem siger at låntagers gældsbæreevne er blevet bedre når kautionen udløber?

    Kautioner bruges i dag fortrinsvist i erhvervskundeforhold, hvilket ikke mindst skyldes, at aftalen mellem Finansrådet og Forbrugerrådet om brugen afprivate kautiuoner gør det meget meget lidt attraktivt for de finansielle aktører at benytte sådanne ved almindelig boligbelåning.

    http://www.finansraadet.dk/politik/henstillinger/beskyttelse-af-private-kautionister.aspx

    #196772
    AnonymForfatter

    Huuuuurrrraaaaa

    Endelig var der en som kunne komme med et godt svar på mit spørgsmål
    og lige til test jeg er ikke noget surt løg jeg er trods alt over de
    50 og med mit job ved jeg godt hvordan man taler høfligt til folk
    ellers havde jeg ikke det job
    Til G P jeg kan godt se der er mange spørgsmål der
    skal besvares før det endelig kan besvares on aktier kan bruges
    som kauktion som mit spørgsmål gik ud på fra start af
    Nu er der ikke tale om huskøb
    blot en mindre 1 værlses til en pris af ca. 400 000- 500 000
    altså ejerbolig
    Og så lige 1000 tak for dit svar

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.