Lån i min andelsbolig hos privat lånefirma

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89344
    AnonymForfatter

    Hejsa Mybanker

    Jeg kan se der er private låntagning firmaer (ikke banker) som tager pant i ens andel mod lån.

    Men jeg mente kun det var banker man kunne låne penge hos mod pant i ens andel ?
    Er jeg forkert på den ?.

    Jeg har danske bank hvor jeg betaler ågerligende renter 14,9 % på et lån jeg tog i år 2000 for at købe min andel. Jeg har totalt gæld på på 50.000 kr og en andel der er over 400.000 tusinde kroner værd. Derfor kan jeg også kun se en grund til at danske bank ikke vil hjælpe mig de tjener mere på den nuværende ordning end ligge mit lån om til pant i andelen.

    Håber i kan svare mig på om det kun er banker der godkendt til at tage pant i ens andelslejlighed.

    MVH
    Simon

    #132764
    AnonymForfatter

    alle kan yde dig lån mod pant i din andelsbolig – det har bankerne ikke patent på!

    Jeg vil dog lige advare dig mod diverse lyssky finansieringsselskaber, de skal ikke leve op til samme krav som bankerne og de har ofte heller ikke samme etik og moral som bankerne.

    Jeg vil foreslå dig at kontakte din bank, og få sat renten ned. Dit lån er beskedet, så en rentesats omkring 9,00 pct. er rimeligt.

    PS. du må meget gerne skrive hvordan din samtale med banken gik, og hvad rente I blev enige om.

    Lad mig give dig et par gode råd til forhandlingen, du kan fortælle din bankrådgiver følgende:
    1) at du har ladet dig fortælle at 9,00 pct. er “lavest i rentespænd" (det er den i hvertfald på bil- og boliglån) i Danske Bank på andelsboliglån, som forresten falder 16. januar med 0,5 pct. Hvis du er rigtig fræk, så spørg hvad rentespændet lyder, og HVORFOR du ikke skal ligge lavest i spænd.
    2) Dine formueforhold (din andel er 400.000 værd)
    3) At du har en fornuftig økonomi (jeg formoder at du tjener fornuftig, og at der ikke er overtræk på dine konti)
    4) At du ikke ligger banken til last (fx. ringer til din rådgiver 3 gange om ugen for at få hjælp til betaling af dine girokort mv.), hvorfor bankens administration med dit kundeforhold er minimalt.
    5) evt. lade det skinne igennem at du påtænker tilbud fra konkurrent.

    #132782
    AnonymForfatter

    Hej SundFornuft.

    Tusinde tak for hjælpen jeg har snakket med danske bank idag og har skiftet afdeling og rådgiver og de vil nu gerne gennemgå mine ting igen.

    Jeg brugte præcis de argumenter du gav dog har jeg pt. et lille overtræk hver måned. Men har stadig god økonomi.
    Jeg står i situation at jeg er syg i munden og bruger ca 3.000 kr om måneden på tandlægeregninger det slider virkeligt når ens løn går direkte til noget så uinspirende som tandlægebesøg.

    Jeg takker mange gange for de punkter du ridsede op jeg kunne bruge som argumentation. Jeg skal ind og snakke med banken på tirsdag.

    MVH Simon

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.