kan jeg få gode råd om arv ?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89338
    AnonymForfatter

    vi er kommet i den heldige situation at vi skal arve ca 900000 kr og vi har et kreditlån (5%) i huset på ca 910000 kr og ingen andre lån (ps får først pengene om ca 1 mdr) det der ærger os utrolig meget er at først i november kunne vi indfri vores lån til kurs 86,3 og i dag er kursen lige under 98 kunne det være en ide od sætte pengene ind på en konto eller skal vi bare betale vores lån ud vi er midt i 30ne

    #132674
    AnonymForfatter

    Er der 900k før eller efter skat ?

    #132676
    AnonymForfatter

    det er efter skat

    #132810
    AnonymForfatter

    er der ingen gode råd ?

    #132812
    testForfatter

    Det afhænger jo lidt af jeres behov men en god gammel regle om økonomi besiger at det bedeste man kan gøre med formue er at indfri gæld. Det er ikke gratis at betal lån selv om det da er lidt irierende at kursen har ændret sig.

    hvis i i øvrigt er i gode jobs ville jeg betale gælde af. Jeres ekstra forbrug er jo så de renter og afdrag i spare hvis du forstår hvad jeg mener.

    men altid en lidt tridst måde at komme til penge på ikke?

    #132816
    AnonymForfatter

    Det er det svært at give et godt råd om, når ikke man ved mere om dig og din livsindstilling.

    Indfrier du gælden vil det jo svare til en forrentning på 5 % om året i de næste ( Måske 30 år)

    Ved at gøre det frigører du ydermere en masse likviditet som du senere kan bruge til hvad du vil.
    Nu må det jo så være op til dig om du mener at 5 % er en acceptebel forrentning af pengene.

    Vælger du at investere pengene skal du som minimum have en forrentning der over ca 30 år er større end 5 % pr. år + en evt. risikopræmie ved at investere.

    Herudover er der jo hele det psykologiske aspekt i at være gældfri og mavefornemmelsen ved at investere.
    Der er jo ikke meget ved at investere hvis du ligge søvnløs fordi din investering er faldet f.eks. 30 %

    Personligt tror jeg, at jeg ville indfri gælden, for at få løbende likviditet ud, frem for en stor portion her og nu.

    #132818
    testForfatter

    en kort ps 5% obligationer betyder ikke en 5% forentning. Den er snare omkring 6%. 6% er i for sig en ret fin forretning p.t. rente falder nok yderlige med 1% i år.

    men som sagt hvis du f.eks. forventer at blive arbejdsløs kunne man også indfri en mindre del ind det hele.

    #132896
    AnonymForfatter

    tak for de gode råd men det vi selv havde lidt i tankerne var at sætte dem ind på en bindene konto i eks 1 år til 6% og så se tiden an med kursen ps vi har 25 år tilbage af lånet

    #132900
    AnonymForfatter

    Find en bank hvor renten tilskrives HVER måned, og ikke kun en gang om året.

    Ham den grå

    #132902
    testForfatter

    ja skolebillen det er jo en mulighed at spekulere i at kursen falder igen, men vi må nok erkende at det ikke sker de næste par år. Vi er på vej ind i en krise der nok tager et par år men det er der ikke nogen af os der ved. I den tid du venter på at kursen falder igen vil du så opleve at du modtager en væsentlig mindre foretning på dinne penge i forhold til det du betaler på din gæld.

    som sagt er det meget svært at give et entydigt råd men du burde kunne få en forrentning af dine penge på mellem 4 og 5% så det er naturligvis begrænset hvad du taber ved at vente. Men husk at inskyder beviser og aktier er ansvarlig kapital

    #132906
    thsvForfatter

    Nok svært at finde en konto til 6 %, nok nærmere 5,5% der er muligt pt.

    Jeg tror, at jeg ville købe 6% 30-årige obligationer, da renten på disse er højere end rente+bidrag på jeres gæld. Risikoen er jo, at de bliver indløst ved en konvertering, men så kan beløbet vel geninvesteres.

    Alternativt kunne I lægge jeres realkreditlån om til en boligpriotet, og så bruge de penge, I har lyst til, I så fald betaler I kun renter af det lånte beløb, men desværre med variabel rente.
    En boligprioritet fungerer jo ligesom en kassekredit.

    #132916
    testForfatter

    for lige at opsumere hvad jeg prøver at sige. Det vil være vanskeligt for dig at få en bedre og mere sikker forrentning ind den du kan opnå ved at betale din gæld af. Der synes jeg ikke du skal fokusere på at kursen på obligationer har ændret sig til din ugunst i realtion til indfrielse.

    Men hvis du har et kapital behov er den gæld i huset jo en rigtig god gæld.

    og så kun en sidste ting. husk at der er omkostninger ved f.eks. at omlægge jeres gæld til et bank lån

    #133120
    AnonymForfatter

    Vi har prøvet lidt af det samme, arvet 630.000 og skylder 1.110.000 i huset.
    vi indfriet ikke noget som helst. Lånet i huset er et kreditforeningslån med fast rente – Er jeres også det? – for så kender i jeres mdl. ydelse, på lånet, de næste 25 år. Det har i jo budgetret med. Hvis ikke det er fast rente, så “vælter læsset" nok ikke alligevel.
    Hvis i bruger hele kapitalen nu, så har i et hus der er gældfrit :0)- javel -; men der er vel også nogle ting på huset, som I gerne vil have lavet? Måske et nyt køkken, et ekstra Wc, et ny gulv i feks. stuen eller andre ting.
    I kan selvfølgelig ikke få lavet det hele for 900.000 kr., men et af jeres ønsker kan der vel blive råd til.
    Hvis I budgeterer med feks. 400.000 kr. til ændringer på huset, så kunne i sætte resten på en højrente- / formuekonto til 5 – 6% pa.. Når så bindingsperioden er udløbet efter 1 år – 2år, ja så afgøre i, hvad der skal ske, dels med kapitalen, eller dels kun med renterne. Dem kunne I jo rejse for, og binde kapitalen igen. Krf.lånet på 5% afvikles stille og roligt, mens i passer jeres arbejde og nyder jeres fritid.

    Man kan hurtigt forlåne sig i et gældfrithus. Det kræver mere omtanke, at få så meget som muligt, i så lang tid som muligt, ud af sin kapital.
    Mvh. marker

    #133122
    AnonymForfatter

    Jeg vil beholde krf.lånet på 5% I HUSET. Og så istandsætte eller ændre på huset for nogle af pengene, derefter binde resten i et år eller to. Os så bruge renterne på at rejse for. binde kapitalen igen. og nyde livet
    mvh marker

    #133618
    AnonymForfatter

    tak for de gode råd (vi har lige været på ferie en god uge derfor har jeg ikke skrevet noget) men jej kan forstå der er nogle ting jeg har glemt at skrive vores hus er bygget i 2002 og er 165 kvm så der er ikke noget i huset vi har lyst at lave men ud fra de mange svar vi har fået tror jeg vi vil indfri ca 600000 da der ikke er nogen kursgevinst aligevel så har vi ca 300000 tilbage og kunne finde på at bruge dem på ny bil det er jo entlig et billigt billån

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.