Spørgsmål ang. Shell Mastercard

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89335
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg overvejer at anskaffe mig et Shell Mastercard.
    Jeg er 22, vi bor til leje, min kæreste, vores søn og jeg.
    Jeg tjener 265.000 om året, og min kæreste får SU.

    Jeg har et Visa Electron kort, da vores rådighedsbeløb kun er 6.200 kr. om måneden til mad, benzin, forbrug.

    Jeg faldt over Shell Mastercard da det jo giver rabat på benzin, og samtidig giver Totempo vejhjælp, billigere end hvis jeg tilmeldte mig direkte ved Totempo.

    Men jeg ved ikke om det vil være det rigtige. Jeg synes et Mastercard lyder smart, da vi kan få krdit, hvis man f.eks. har lidt flere penge i næste måned.
    Men jeg er dog meget i tvivl om noget.

    Der står:
    Skal jeg betale samme beløb hver måned?
    Nej, du kan selv vælge, hvordan du vil betale. Du skal dog betale
    mindst 3 % af det udestående beløb om måneden samt eventuelle renter og moragebyrer ved fakturadato.

    Hvis jeg f.eks. køber et fjernsyn til 5.000 kr.
    Skal jeg så bare betale 3% af fjernsynets pris, hver måned? Dvs. minimum 150 kr.? Eller skal hele fjernsynet være betalt af efter de 45 dages kredittid??

    #132642
    AnonymForfatter

    Nogen der kan hjælpe?? 🙂

    #132644
    thsvForfatter

    Hej

    Der er en dyr kredit, der koster dig 19,9% i renter om året + 2 % i gebyr (minimum 50 kr. pr. hævning)!

    Som jeg læser kortbetingelserne skal du afdrage 3% af saldoen hver måned + renterne, hvis du vælger at bruge kortets kedit-mulighed.
    https://www.citibank.dk/ICARD/subapp/applicationnew/pdf/TC_Shell_Citi_Totempo.pdf

    I kan nok få en meget billigere kassekredit (på f.eks. 10.000) i jeres bank, så I kun skal betale renter af det lånte beløb. Bør være gebyrfri og til ca. 10% i rente.
    F.eks. tilbyder Danske Bank jo 24/7 ung til 8,6% i rente og 10.000 kr.

    Kreditkøbsordninger er kun vejen til økonomisk ruin, da man mister overblikket over sin gæld!

    #132646
    AnonymForfatter

    Det er ikke specielt klogt.

    1. Benzinen er dyrere på Shell, få dig et Jet Kort i stedet.

    2. I længen er det meget billigere at spare op, i stedet for at låne til en 30-40% på et Shell kort. Hus på 3% i rente pr måned, er ca. 40% i rente pr år. Det kommer let til at bide sig selv i halen, med en kredit der bare vokser og vokser, og bliver sværere og sværere at betale ud.

    3. Hvis du endelig vil have et mastercard, så anskaf dig et FDB-mastercard, der har op til 52 dages gratis kredit. Det forrentes med ca. 1,5% månedligt (17% årligt), hvilket er markedets billigste.

    #132650
    thsvForfatter

    Køb af dit fjernsyn til 5.000, koster 100 kr i gebyr via Mastercard.
    1. måneds opkrævning derfor 153 + 85 kr. = 238 kr
    Ved lån via kassekredit til 8,6%: 150 + 14 kr = 164 kr (rente, af gn.snit 1.900, da der jo er 6.200 ved månedens start (altså 1.200 efter lånet, og -5.000 kr ved månedens slutning))
    Hertil kommer så gebyrerne ved lånet via Mastercard, som jeg ikke lige kan sætte mig ind i.
    Men endnu bedre, så spar sammen til de dyre ting I ønsker jer.

    #132652
    AnonymForfatter

    Thsv, de fleste forhandlere betaler betalingskortgebyret når man køber i butikken, det gælder eksempelvis alle de store elektronikkæder som Elgiganten, Ekspert osv.

    #132654
    AnonymForfatter

    Altså hvis jeg eksempelvis køber et TV på mit FDB-mastercard, som jeg altid betaler ud hver måned, så betaler jeg 0,00 kr. i kreditomkostninger, gebyrer etc.

    Hvis jeg i stedet valgte at afbetale over en længere periode er renten 17% p.a. Der er ikke andre gebyrer.

    #132656
    thsvForfatter

    Men vi er vel enige om, at det er meget bedre med en kassekredit, så man “låner pengene af sig selv". Plus at renten er den halve (8,6%).

    Jeg har ikke sådant et MasterCard, forsøgte bare at sætte mig ind i deres snørklede regler.
    Jeg har faktisk ikke en eneste gang i mit liv brugt sådan en kontokøbs-ordning, og vil ikke være Danske Bank-kunde, sålænge man får påtvunget (godtnok gratis) et American Express-kort på deres 24/7-konto.
    Er godt tilfreds med Eik bank, hvor man betaler for de ydelser man bruger, og får en meget bedre indlånsrente + automatisk kassekredit.

    #132658
    HalliHalloForfatter

    Jeg har heller ik noget kort. Prier skrev, at han betaler ud hver måned, men det er vel noget man kan få PBC til at gøre automatisk, idet jeg ikke går du fra at man hver måned modtager en opkrævning med posten eller gør man?

    #132668
    AnonymForfatter

    Det kommer nok an på hvordan lige netop det kort kører og hvordan du har valgt det. Jeg betaler mit over PBS, så det klarer de selv. Men du kan også sagtens få et girokort (ved ikke om nogen tager et gebyr for det).
    Jeg har også tidligere haft et kort der virkede efter at de hævede pengene pr første bankdag på den tilknyttede kreditkonto også betalte man renter hvis den derefter var negativ, så var det så op til en selv at overføre penge inden første bankdag hvis ikke kontoen skulle gå i minus.

    #132694
    AnonymForfatter

    FDBMasterCardforbrug kan sagtens betales via PBS, men så vidt jeg kan se kan det ikke lade sig gøre med SHELL-MASTERCARD via verdens største bank CitiBank. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg kan ikke læse det nogen steder. Måske de spekulerer i at nogen glemmer at betale til tiden og derved kan tjene lidt ekstra på de høje renter samt evt. rykkergebyrer.

    Men såfremt du alligevel skal have billig vejhjælp, så er der en fortjeneste ved at få det gennem ShellMasterCardet. Hos ToTempo direkte koster det 360 kr., men gennem Shell koster det kun 299 kr.

    Ellers er der jo ikke den helt store forskel på de forskellige udbyderes MasterCard. Nogen syntes man skal have et kort hos hver udbyder, men jeg mener nu nok det er lidt overdrevent, da man nemt mister overblikket. Så hvis man handler der hvor varerne er billigst i forvejen, som i Netto eller Aldi, så har man slet ikke brug for sådan nogle kort, da de alligevel ikke tager MasterCards.

    #132720
    AnonymForfatter

    I modsætning til doho synes jeg ikke, man mister overblikket ved at have flere kort. Men indrømmet, jeg har heller ikke samlet en formue sammen ved at handle lavprisprodukter i Netto og Aldi – efter min mening skal penge ikke puges, men bruges, bl.a. til at få et godt liv.

    Der er kun 2 gode grunde til at få et mastercard:
    1. Man har brug for et betalingskort i udlandet eller
    2. Man kan opnå en økonomisk fordel i form af rabatter på varer, som man alligevel ville købe.

    Det kan ALDRIG betale sig at få et mastercard for at låne penge til forbrugsgoder – det er alt for dyrt. Og man skal ALTID sørge for at betale hele den skyldige saldo hver måned.

    Shell’s mastercard kostede ved lanceringen et oprettelsesgebyr på nogle hundre kroner, men det kan man ikke se på hjemmesiden mere. Man kan heller ikke se, hvilken rabat der ydes på benzin, men som jeg husker det, var det en ret stor rabat – 60 øre pr. l – som dog blev reduceret med evt. nedsættelser pga priskrig.

    Et hurtigt regnestykke: Hvis
    – mastercardet koster 350 kr. i årligt kortgebyr
    – der gives 60 øre i rabat pr. l benzin
    – benzinen er gennemsnitligt 20 øre for dyr hos Shell
    – bilen kører 15 km/l
    skal man køre mindst 350/(0,60 – 0,20) * 15 = 13.125 km pr. år for at nå break even.
    Spares der yderligere 61 kr. om året på vejhjælp, reduceres kravet til ca. 11.000 kørte km pr. år.

    Kortudstederen opkræver ifølge kortbetingelserne et månedligt fakturagebyr på 10 kr., medmindre betalingen er tilmeldt PBS. Men noget helt andet er, at kortudstedere retter henvendelse til ansøgerens bank i forbindelse med godkendelse. Da R3ne har et relativt lavt rådighedsbeløb og ikke noget Dankort, ville jeg tro, at en evt. kortansøgning bliver afslået.

    #132724
    AnonymForfatter

    Nu tror jeg heller ikke du kan puge særlig mange penge sammen ved at handle i Netto og andre discountforretninger.

    Men husk om man har et godt eller dårligt liv har jo ikke noget at gøre med om man har mange penge eller ej.

    Når jeg læser dine andre indlæg, så syntes jeg jo nok at du lyder som typen, der kunne finde på at cykle fra Nørrebro til Dragør, hvis du nu lige have set et godt tilbud på brød der, hvor du måske kunne spare en hel krone! Jeg tror ikke jeg tager helt fejl, men hver sin fornøjelse.

    Jeg indrømmer gerne at jeg handler i Netto og finder dem der handler i Irma for snobberøvene, undskyld udtrykket, som oftest ikke har en skid og have det i. På parkeringspladsen på Netto holder der da oftest Mercedesbiler og andre dyre biler, så de rige handler rask væk der også.

    #132728
    AnonymForfatter

    Jeg kan forstå det nok ikke er så smart at købe ting på Mastercard, og bruge det som afdragsordning.
    Hvis de spørger banken vil det nok også blive afvist, for vores rådighedsbeløb på 6.500 kr. med et barn er nu noget i underkanten.

    Men heldigvis har jeg ingen gæld andre steder end i banken, så det bør jeg nok blive ved med.

    Tusind tak for hjælpen allesammen! 🙂

    #132732
    AnonymForfatter

    Godt råd til dem der rejser meget: Få Jer et VISA-Kort ´+ et MasterCard i en udenlandsk bank, hvor der typisk er gratis at hæve med et VISA-Kort samt MasterCard. På sidstnævnte som er et guldMasterCard er der endnu gratis sygeforsikring i op til 90 dage, hvis jeg betaler mindst 50% af rejsens pris med kortet, ligesom der er en gratis afbestillingsforsikring includeret. Der er heller ingen kortgebyrer på nogen af kortene.

    Jeg er på farten i ca. 4 mdr. om året sparer derved nemt 2000 kr. gode skattefrie kr. på hæveautomatgebyrer og kurstillæg.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.