Lån til investering

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89317
    AnonymForfatter

    Hej.

    Jeg overvejer lidt situationen på aktiemarkeder og vil gerne se hvor billigt jeg kan geare en evt. investering.
    Jeg regner med et lån på 2-3½ år, og kan stille sikkerhed med ca. 120.000 som jeg har i obligationer der udløber i 2010. Jeg er en ung knejt under 20.

    Ydelsen skal bare være renten.
    – Hvad er mest hensigtmæssigt, kassekredit, afdragsfrit lån eller noget 3.?
    Og hvad vil ÅOP / renten være på de forskellige?

    mvh

    #132480
    AnonymForfatter

    Behold dine obligationer til de udløber og du får kurs 100. Du kan i 2010 overveje hvad du så vil gøre. Tro ikke du her og nu kan låne “billige" penge til aktiekøb. Vent og se – ingen kan spå om hvordan aktiemarkedet vil gå i 2009. Vi går en lavkonjunktur i møde !

    #132516
    TASARAForfatter

    Det er ikke nemt at finde billige lån i det nuværende marked selvom man kan stille sikkerhed. Du skal nok forvente at skulle betale i størrelsesorden 15-20 % i ÅOP efter skat for et fastforrentet forbrugslån.

    Investering i aktier for lånte penge er efter min mening meget risikabelt, og jeg vil til enhver tid fraråde dette. Men det kan jo være du er en meget risikovillig investor ?

    Spørg bare Finn Nørbygaard hvad der kan ske. Selvom hans situation var en anden da hans “sikkerhed" lå i andre aktier, så viser det blot at man kun bør investere for midler man har og som som man kan tåle at miste.

    Det er sandsynligt at der kan være en god forretning at investere i aktiemarkedet på nuværende tidspunkt men man skal være opmærksom på at det nok skal være med en lang tidshorisont, da markedet meget vel på den korte bane kan få yderligere dyk og hvem ved hvordan renten udvikler sig i den nærmeste fremtid ?

    Der er en tendens til at regeringerne/nationalbankerne forsøger at holde gang i økonomien med diverse hjælpepakker og rentesænkninger, men spørgsmålet er om dette vil hjælpe. Der er i hvertfald en risiko for højere inflation, som medfører at nationalbankerne bliver nødt til at hæve renten igen.

    Du kan som det allerede er anbefalet vente med at investere i aktier til 2010 hvor du kan indløse dine obligationer ti kurs 100. Alternativt kan du hvis kursen ikke er for lav sælge obligationerne nu og så bruge dette beløb til at investere i aktier for. Dette vil selvfølgelig give et kurstab, men alternativet er at du skal betale relativt høje renter. Hvis kursen på obligationerne er meget lav, er det dog nok ikke en god ide at realisere dem før udløb.

    #132518
    AnonymForfatter

    Lige pt. har jeg en kursgevinst på mine obl. på 4-5 % og er pt. over kurs 100. Investeringen vil ikke falde i starten af 2009, men omkring 2.-3. kvartal.

    Er klar over at der er meget risiko i det, men det ser jeg nu kun som en udfordring. Jeg har i forevejen en mindre aktie-portefølje. Derudover vil jeg i 2010 modtage børnepenge 🙂

    Kan man eventuelt, lave en kassekredit til et muligt projekt uden provision? Jeg ønsker ikke at betale en ÅOP >10 %, hvordan vil lånemarkedet se på dette. Skal siges at jeg lige nu har en mindre kredit til 8 ,9 %.

    #132558
    AnonymForfatter

    lad nu være.. selvom du skulle kunne mønstre et lån vil renten i bedste fald ligge mellem 6 og 10 procent selv med sikkerhed i dine obligationer.

    det ville du altså som minimum kunne få ud af dine aktieinvesteringer og med de udsigter der ligger for 2009 kan selv de bedste analytikere ikke regne med at kunne frembringe sådan en forrentning… og det er altså bare for at du går breakeven..

    at du bare ser det som en udfordring synes jeg er udtryk for naivitet og manglende indsigt.

    #132564
    thsvForfatter

    Ideen må da være, at sælge dine obligationer, og så investere for de penge!
    Man skal ikke investere penge, man ikke kan tåle at tabe!
    At investere for lånte penge er galimatias, specielt med de renter, der opkræves for lån uden sikkerhed!

    #132578
    AnonymForfatter

    Etrade Bank tager 8,75% i rente for udlån – med kvartalsvis rentetilskrivning !

    Som de andre er inde på – lad være!

    Som ny investor tror man altid det er så let.

    Hvis du endelig vil, så gør det for 10% af beløbet du påtænker. Hvis du lykkes, så gør det igen med de 10% + gevinsten (efter at renterne er betalt). Osv…

    Hvis det ikke lykkes, har du lært noget uden at blive blanket af.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.