Renteoptimering

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89313
    AnonymForfatter

    Min situation er følgende:

    Privat:
    Stående banklån på 425.000 til 8% rente. Jeg har ingen planer om at indløse/reducere det.
    F1 OA lån på 3 mio. Ejendomsværdien er ca 4,5-5 mio.
    Normal lønkonto.

    Virksomhed:
    Egenkapital (kontanter) + 3mio.

    Jeg synes renten på banklånet er blevet så høj at jeg vurderer følgende alternativer.

    1. Omlægning som tillægslån F1 OA, rente pt ca 4,5-4,6%.
    2. Prioritetslån
    3. Kan jeg udnytte virksomhedens egenkapital til at sikre mig en lav udlånsrente på banklånet? Skattemæssigt vil jeg jo kunne acceptere en relativ lav indlånsrente på egenkapitalen mod en tilsvarende lav udlånsrente privat. Nogen med erfaringer med det?

    #132466
    AnonymForfatter

    Jeg lytter lige med, specielt med hensyn til punkt 3.

    Er pt. i en ligende situation med +2 mio i kontant egenkapital i mit selskab. Samt en prioritets kredit på 650.000 i banken, og har spekuleret lidt over om det kunne være muligt, at lave en aftale med banken som du skitsere i punkt 3.

    Kunne dog godt være lidt i tvivl om lovligheden i sådan en konstruktion, jeg lave lidt research på nettet uden dog at finde svar.
    Man kunne måske godt augmentere for, at det ligner et ulovligt aktionærlån med banken som stråmand, men det ved jeg ikke om er tilfældet.

    Glæder mig til, at høre jeres mening.

    #132468
    AnonymForfatter

    Afred, min tilgang til pkt 3 var ikke tænkt som at sammenblande firmaets penge med de private. Dette vil – som du selv skriver – kunne opfattes som et ulovligt aktionærlån.

    At jeg f.eks lader min egenkapital stå til f.eks 1% i rente på konto X og til gengæld får et godt tilbud på en udlånsrente på konto Y på f.eks diskontoen + 1-1,5% bør ikke kunne give anledning til noget ulovligt.

    Men som sagt hører jeg gerne om det kan være en løsning eller om der findes alternativer?

    #132470
    AnonymForfatter

    Jeg kan godt se pengene i princippet ikke blandes, dog er formålet opnå privat gevinst og dermed kunne det indirekte fortolkes som et ulovligt aktionærlån. Siger ikke det er, men har blot oplevet SKAT kan være meget insisterende i spørgsmål vedr. privat og selskabs økonomi. Derfor lytter jeg interesseret, da jeg også er af den opfattelse, at en sådan aftale burde være fuldt lovlig.

    Note: Diskontoen +1-1,5% er jo ca. 4,5-5% og det syntes ikke billigt. I min model tænker jeg 1-1,5% i forskel, altså f.eks 1% på indlån i selskabet for så privat, at låne til 2,5%. For ulejligheden får banken 1.5% hvis beløbene er ens i størrelse. Det er alligevel 15.000 pr. mio. pr. år.

    Så langt kunne jeg komme, lytter gerne med hvad der er at sige til en sådan konstruktion.

    #132486
    thsvForfatter

    Mon ikke banken kan tilbyde dig en boligprioritet med ca. 1,5% (eller lidt mindre) i tillæg til Nationalbankenkens indskudsrenterente?
    Det svarer til en rente på 5,25% (incl. bidrag) og er jo sammenligneligt med F1-lånet ca. 5,1% incl. bidrag. Der er jo let plads til yderligere boligfinansiering indenfor de 80%!
    Faktisk er bidraget for belåning mellem 60 og 80 % højere hos realkreditinstitutterne, nemlig 0,7-0,9%.
    En boligprioritet ville derfor være mit valg, da den jo samtidigt fungerer som kassekredit, og der kun betales renter af det brugte beløb, og ikke af hele det lånte beløb.

    #132520
    AnonymForfatter

    jeg har Jyske Bank som ikke tilbyder prioritetslån for tiden. Deres udspil har indtil videre været et alm. banklån til 9,35%. Til at brække sig over..:-)

    Hvor har du prioritetslån thsv?

    #132522
    AnonymForfatter

    Afred:
    Det er korrekt at dit SELSKAB ikke må stille kontantbeholdning/depot til sikkerhed for dit private lån – ulovligt aktionærlån, som du skriver.

    Jannie99:
    Du skriver ikke om din virksomhed drives privat eller i selskabsform. Drives virksomheden privat, har du mulighed for at stille firmaet kontantbeholdning/depot til sikkerhed – dette betragtes ikke som ulovligt aktionærlån.

    Prissætning:
    Når lånet er i størrelsesordenen tkr. 500 burde rentemarginalen ligge omkring 2,0 – 2,5.
    Lån i størrelsesordenen tkr. 2-3.000 kan nok presses til ca. 1,4 pct.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.