Køb af ejerlejlighed som studerende

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89308
    AnonymForfatter

    Godaften alle,

    Situationen er den, at jeg går og spekulerer lidt i at investere i en ejerlejlighed engang i sidste halvår 2009. Jeg skal studere de næste 4 år så min primære indkomst er SU, men derudover har jeg et velbetalt arbejde og render ret tidligt på året ind i det problem, at jeg rammer grænsen for SU’en.

    Jeg bor pt. til leje til 3000kr. + forbrug pr. md.

    Mit estimat er, at jeg midt næste år har et sted mellem 125.000 og 150.000kr. stående på kontoen som kan bruges til udbetaling på en lejlighed. De lejligheder jeg pt. sidder og har for øje står til en udsalgspris på ca. 850.000kr. +/- 50.000kr. Her kan man jo nok handle en del lige pt. – og måske endnu mere til sommer.

    Ser I det som urealistisk for mig, at købe en ejerlejlighed frem for at sidde til leje?
    En af de økonomiske fordele jeg ser er jo, at jeg får et større fradrag og dermed må tjene mere udover SU’en.

    #132420
    NultopskatForfatter

    Da jeg i sin tid var studerende var fribeløbet UDEN fradrag af nogen art.
    Er du sikkker på at det er ændret..?
    For at gøre det endnu værre indgik ejendomsvurderingen i opgørelsen af formue…så fordi nogle griske vurderingsfolk ignorede handelsprisen 3 mdr forinden kunne jeg ikke få SU…
    og de var hverken til at hugge eller stikke i, “jeg havde bare gjort en god handel" og skulle ikke komme og være fræk, var det svar jeg fik.

    Ellers Ja, det er da muligt at købe fast ejendom som studerende, men så er det slut med fester og Cafe besøg. Ved ikke om du er til den slags..

    #132424
    AnonymForfatter

    Det lader til, at det er A-indkomsten der skal holdes op imod fribeløbet og derfor får jeg, som jeg umiddelbart ser det, ingen skattefordel af at købe en ejerlejlighed.

    Så ryger jeg sgu i saksen i år, desværre :/

    #132426
    AnonymForfatter

    På SU-styrelsens hjemmeside står der: “Fribeløbet er det beløb, du må tjene i løbet af året, ud over SU’en. Satserne for fribeløb er før skat, men efter arbejdsmarkedsbidrag."

    Skal det forstås som A-indkomsten eller tæller fradrag med heri?
    – i år har jeg tilpasset mit arbejde sådant, at jeg når op til grænsen når jeg har indregnet mit befordringsfradrag.

    #132428
    NultopskatForfatter

    INGEN fradrag præcis som i min tid…desværre.

    Glæd dig over at formuekravet er bortfaldet…Hvis det kan glæde dig, blev lejeværdi af egenbolig også lagt til indtægt i min tid…..Det findes ikke mere, nu er det ejendomsværdiskat…

    #132432
    AnonymForfatter

    Du kan altid kigge på din lønseddel, hvor A-indkomsten står. Det er den SU beregner som samlet indkomst. At der så er mange måder at “snyde" SU er så én anden historie – da det ikke er det problem du står i…

    #132436
    KrisserForfatter

    Udgifterne til en ejerlejlighed der koster 850 000, som du køber med en udbetaling på 150 000, vil nogenlunde være:

    Lånstørrelser
    Realkreditlån: 700 000 (inkl. kurstab)
    Banklån: 70 000 (inkl. anslåede udgifter til lånoptagelse og flytning)

    Månedlige udgifter
    Realkreditlån: 3500
    Banklån: 500
    Fællesudgifter: 1250
    A’conto varme: 500
    Ejendomsskat: 350
    Ejendomsværdiskat: 750
    Elektricitet: 350
    I alt: 7200

    De fleste enlige har herudover udgifter for mellem 1000 og 2000 kroner til diverse udgifter (telefon, abonnementer, mv.). Til dette skal du lægge bankens krav til rådighedsbeløb, formentlig mellem 4500 og 6500 kroner om måneden afhængig af banken.

    Du skal således have en nettoindkomst på 13 000-15 000 i dag (fradragene er indregnet i ovenstående tal) for at det er realistisk for dig at se på en lejlighed af den størrelse.

    #132438
    AnonymForfatter

    Tja, det er det sådant set blevet, efter jeg fandt ud af at det var A-indkomsten + feriepenge.

    Jeg har modtaget SU 4mdr. i år og som det ser ud lige pt. skal jeg betale hele gildet tilbage, da mine fradrag ikke tæller.

    #132442
    AnonymForfatter

    Dyre råd er gode – specielt når det er den sidste dag på måneden… Der var ellers et godt alternativ 🙁

    Jeg kan dog trøste dig med at du ikke skal betale hele gildet tilbage, da du “kun" skal betale halvdelen tilbage op til ca. 12.000 kr.

    En sidste lille udvej er at kontakte SU og høre om du kan betale sidste måneds SU tilbage. På den måde må du tjene ca. 9.000 kr. mere i 2008.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.