bidragssats på realkreditlån

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 51 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89290
    AnonymForfatter

    har for nyligt modtaget brev fra nykredit hvor de skriver at de vil hæve bidrag fra 0.57 procent til 0.90 procent uden videre

    de begrunder med finanskrise , og den sædvanlige smøre .

    mit lån er 20 årig flex og mangler 16 år , har altid betalt punktligt , og min økonomi er bestemt ikke blevet ringere de sidste år .

    jeg har talt med dem , og har forelagt dem at jeg finder det dybt urimeligt idet at nykredit netop var dem der fik lånet for 4 år siden idet de tilbød den bedste bidragssats dengang ( jeg fik 2 yderligere tilbud )

    jeg har også talt med min bank , men de er i lommen på nykredit og vil-kan ikke hjælpe .

    Nykredit vil ikke forhandle nu de siger bare at jeg så må indfri og søge andetsteds hvis jeg er utilfreds ,,, men det er jo ikke spor nemt med realkredit .

    på dette lån på 2.6 mill vil det koste ca 30.000 i omk – stempel har jeg undersøgt at flytte til andet realkreditinst.

    nu hvor de så bare sætter op efterfølgende at de har fået ordren det er jeg rigtig sur over , havde jeg vidst dette ville de ikke have fået ordren dengang .

    er der nogle der har nogle gode råd til mig , hvad kan jeg gøre ?

    #132194
    AnonymForfatter

    Du kunne fx omlægge til et af de prioritetslån/pantebrevslån som bankerne tilbyder. Afhængig af hvor godt et “papir" du er, kan det være konkurrencedygtigt med et f1 lån.

    Min rente er pt 4,95% (natianalbankens inskudsbevisrente plus et fast tillæg på 1,2, der er ikke noget bidrag). Hvis dit bidrag stiger som du har beskrevet så vil jeg da mene at renten er lavere på min Danske Bank prioritets lån.

    Det du skal være specielt opmærksom på hvorvidt
    – banken kan opsige lånet eller kræve ekstraordinært afdrag hvis fx pantet bliver mindre værd
    – banken renten er varierer med en officiel rente eller banken har ret til at ændre renten som følge af markedsmæssige forhold, stigende fundingomkostninger eller andet.

    Danske Bank og vist nok Nordea har betingelser hvor ovenstående ikke er noget problem.

    Jeg omlagde fra fastforrentet realkreditobligationslån til banklån i oktober. Omkostninger var cirka 7-8000 kr. for et lån på 1,6 mio inkl. alt. For et lån af din størrelse vil prisen nok være cirka 10.000 kr. Du kan overføre stempel fra det gamle til det nye lån. Du skal kun betale mere i stempel hvis du skal have et større lån end den nuværende nominelle restgæld på dit gamle lån.

    #132206
    thsvForfatter

    Hos Nykredit burde din bidragssats ellers være 0,5% som kernekunde eller 0,556% ellers, hvis lånet ligger fra 0 til 80 %.

    Bidragssatsen passer, hvis der er et andet lån inden på ca. 150.000 kr.

    Prøv evt. at søge et nyt lån hos Nykredit igen, nu er du jo kernekunde, så burde de tilbyde dig det lavere bidrag.

    Er din ejendom faldet i værdi, siden lånet blev ydet?

    Hos RD koster det flg. gebyrer at optage et nyt F1-lån på 2,608 mill.:
    Kurtage 3.000
    Lånesagsgebyr 2.000
    Tinglysningssservice 2.000

    Dertil kommer så stempel på lånet på 1.400.
    Ved ikke, hvad Nykredit skal have for at indfri lånet.
    Men formentlig et gebyr på 750 kr + kurtage på 3.000 kr.
    Hertil kommer så 0,1% i fradrag/tillæg på lånet ved indfrielse/optagelse (ca. 5.200 ialt)
    Ved omlægning af lånet kan løbetiden jo evt. forlænges, hvis du ønsker en lavere ydelse.
    RDs månedlige ydelse bliver:
    20.290, heraf afdrag 9.465, nettoydelse ved 33,5% 16.664, så det er et ydelsestungt lån!
    Der kan for øvrigt opnås rabat hos RD ved månedlige betalinger.

    Samlet gebyr til RD: 9.600 (incl. tinglysningsservice)
    Gebyr til Nykredit: 6.350
    Nyt stempel: 1.400

    Forhøjelsen af bidraget kommer til at koste dig ca. 5.700 kr det første år, så omlægningsgebyr er formentlig tjent hjem på lidt ca. 3 år.

    #132208
    AnonymForfatter

    Tak for jeres foreløbige svar .

    har glemt at oplyse flg. igår .

    ejendommen er en blandet privat og industri ejendom .

    den off. vurdering er 4.500.000 , og den er vurderet af nykredit for 2 år siden til 5,8 mill ,,, men det kan den jo nok ikke sælges til nu .

    realistisk er værdien pt. vel 5 mill.

    derudover har min bank ydet et lån på 900 tkr til ejd.

    og som sagt er realkredit lån restgæld ca 2,6 mill ( hvilket er ca 50-55 procent af værdien )

    dvs. min gæld alt ialt ca. 3,5 mill .

    så jeg mener bestemt ikke den er højt belånt .

    nykredit siger at de er inde at justere alle erhvervskunder idet de forventer tab på erhvervet , og det mener de jeg skal være med til at betale .

    at jeg har brugt de 2,6 mill til at bygge en villa på min grund er de ligeglad med idet grunden har status som " blandet erhverv med mulighed for privat bolig "

    glæder mig til at høre jeres yderligere kommentarer .

    god jul .

    #132232
    thsvForfatter

    Når det er erhverv er bidragssatsen ligeledes 0,9 hos f.eks. RD.

    Nok smartere, du havde nævnt den lille “detalje" i det indledende indlæg.

    Så du kan ikke spare noget på din erhvervsejendoms belåning!
    Til gengæld kan renter og bidrag vel modregnes som udgifter i erhvervsdelen.

    #132274
    AnonymForfatter

    Da du er erhvervskunde, er der ikke noget du kan gøre ved det. Jeg vil foreslå dig at når der er gået et år eller to, og finanskrisen har lagt sig, eller hvis du får en højere indkomst, at du så ringer ned til Nykredit og forhandler dit bidrag ned.
    Så vidt jeg har hørt, er Nordea og Danske Bank/RD også ifærd med at hæve bidragssatserne for deres erhvervskunder.
    Må jeg spørge om hvor du bor, da det vidst er forskelligt hvordan Nykredit gør, for jeg havde hørt at de ringede til alle deres kunder, istedet for at sende brev.

    #132604
    AnonymForfatter

    Er der andre der har modtaget breve fra Nykredit ang, deres bidragssats er blevet sat op, uden de først har modtaget en opringning???

    #133766
    AnonymForfatter

    Jeg har modtaget en mail fra min Nykredit-rådgiver, hvor han orienterer om at bidragssatsen på mit erhvervslån stiger fra 0,5% til 0,65% – og giver mig mulighed for at “kommentere" stigningen før den bliver officiel i et brev.

    Lånet ligger indenfor 40% af ejendommens værdi.

    Det tyder på en generel forhøjelse af bidraget på erhvervslån – har også hørt fra andre, at en bidragssats på 0,5% på erhvervslån er næsten uhørt billigt … så jeg har ikke tænkt mig at gøre flere sværdslag.

    Andre der har erfaringer med stigninger i bidragene ??

    #133868
    AnonymForfatter

    en mail. ok, det var en ny måde. hvor fra i landet kommer du? for det er forskelligt hvad de gør afhængigt af hvilken filial man kommer fra… jeg har sågar hørt nogen der er blevet hævet med 0,6, hvilket jeg finder meget uhørt.

    #133870
    AnonymForfatter

    Mailen var fra Nykredit – Aalborg Erhverv.

    #134648
    AnonymForfatter

    Mit selskab har fra Nykredit modtaget et varsel om forhøjelse af bidraget fra hhv. 0,45 og 0,55 til 0,80%.

    Alle lånene vedrører erhvervsejendomme eller ejendomme med boligudlejning og er fastforrentede lån med enten 4 eller 5%.

    2/3 del har en restløbetid på 18 år.
    1/3 del har en restløbetid på under 10 år.
    Restgælden er mindre end 30% af forventede markedspris, selv efter at forventningerne hertil er nedjusteret dramatisk.

    Helt konkret betyder den gns. ~0.35% forhøjelse, at Nykredit giver mig en dummebøde i størrelsesordenen kr. 86.000,- oveni de bidrag jeg i forvejen betaler til Nykredit.

    ——-

    Jeg har altid betragtet min bidragssats som en håndfast del af aftalen.
    Nogle af mine kolleger har således opnået helt ned til 0,3% “da opsvinget bed sig fast". 😉
    Den “fest" har jeg sørgeligt nok aldrig haft del i.
    Til gengæld er jeg inviteret med til “begravelsen". 🙁

    Det ligner også kartelvirksomhed når realkreditinstitutionerne går samlet ud med disse forhøjelser.
    Ifølge Nykredits direktør Peter Engberg Jensen var 2008 ovenikøbet et langt bedre år for realkreditvirksomhed end årene før.

    Når man alligevel hæver bidraget med henvisning til tab, må det være fordi omkostningerne til at “lege" bank og forsikringsselskab er gået elendigt.
    Jeg kan dog slet ikke se at tab på disse forretningsområder vedkommer mig.

    Og så er der jo lige det med varslets længde.
    Nykredit skriver selv at bidragssatsen kan hæves med 3 måneders varsel til det førstkommende kvartal dvs. 1/1 , 1/4 , 1/7 el 1/10.
    Hermed er det forkert, når de sender et brev den 30. januar, hvori de forlanger forhøjelserne gennemført med virkning fra 1/4. 😮
    Det kan tidligst gennemføres pr. 1/7 og det ligner derfor et “Går den, så går den" -tiltag.

    #134718
    AnonymForfatter

    Ang. 3 måneders varsel, jeg har læst lidt om hvornår de må hæve ens bidrag, og har fundet ud af at der er forskel på om det er et privat eller erhvervslån man har. er det et erhvervslån, står der nogle steder at de må sætte det op med 1 måneds varsel, og er det et privatlån er det 3 måneders varsel. Begge varsler er op til termin.
    Så som jeg læser det, kommer der an på hvad der står præcist i dit pantebrev, for der er vidst også forskel på om det er et gammelt obligations lån, eller det er et af de nyere SDO lån.

    Håber at du svarer tilbage, da jeg synes det er en meget spændende problematik du er havnet i. Spændende, ikke sjov, vil jeg godt lige præcicere.

    #135574
    AnonymForfatter

    Jeg har modtaget en lignende skrivelse om Bidragssats på realkreditlån fra Nykredit. pr 11.februar,gl bidragssats 0,5560 ny bidragssats 0,7500 !! føler mig i den grad så røv rendt, netop for at undgå den slags “overraskelser" har jeg kun fastforrentede lån.

    Jeg fik også bare et brev uden forudgående varsel og efterfølgende har jeg fået at vide at de kan fortsætte at “dreje på hanen " som det passer dem!!! Kan slet ikke rumme det i min lille hjerne, er simpelthemn måløs!

    Desværre er der intet at gøre, alle andre kreditforeninger gør tilsynelandende det samme ved erhversejendomme har jeg hørt, så det hjælper ikke engang at skifte, det var ellers min første indskydelse, næsten uanset omkostningerne fordi jeg er så rødglødende..har altid overholdt mine forpliftelser i mere end 30 år….ikke fair… ikke fair …ikke fair…
    🙁

    #135576
    MichaelForfatter

    Ikke fair…

    Prøv at læse hvad I har skrevet under på (fra http://www.nykredit.dk):

    “Forhøjelse af bidraget kan gennemføres af Nykredit i lånets løbetid som følge af øgede omkostninger, herunder skatter og afgifter, eller tab og nedskrivninger eller i øvrigt, hvis det er ønskeligt for Nykredit af indtjeningsmæssige grunde, herunder – men ikke alene – behov for forbedring af kapitalgrundlaget."

    Intet heri om at bidraget ligger fast i lånets løbetid. I kan da klage alt det I vil, men aftalen er klokkeklar hvad bidraget angår.

    #135586
    AnonymForfatter

    Ved det godt, kald mig bare tudefjæs, synes stadig jeg er blevet dårligt orienteret af kreditforeningen.

    Der er ingen der nogen sinde har fortalt mig om denne paragraf nr 177 nul dut på side 44 nederst til venstre skrevet med meget småt.

    Foreløbig er det kun erhvervsejendomme det er gået ud over, hvis krisen fortsætter som det tyder på, er der ingen tvivl om at de også vil gøre det med private ejendomme, tror der er mange der vågner op til en overraskelse med indlagt tømmermænd når Kreditforeningerne åbner “tappehanerne".

    Faktisk har alle husejere udskrevet en " blanco check" til kreditforeningerne, det tror jeg meget få er klar over.
    🙂

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 51 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.