Lån i CHF

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89289
    AnonymForfatter

    Jeg har et lån i CHF der er brugt til finansering af vores hus, og har denne gang fået en markant højere ydelse end tidligere. Ved godt at CHF ikke har udviklet sig positivt, men omvendt har renten i CHF vel gået en del ned? Jeg kunne godt tænke mig hvis der var nogen der kunne forklare hvordan et sådan lån virker, da jeg ikke selv er helt sikker i sagen og har lidt svært ved at stole på min bank pt:

    1. Hvad er reference kursen der bliver brugt hen-over et kvartal?
    2. Hvad er reference renten der bliver brugt henover et kvartal?
    3. Hvordan kan man indfri / afdrage på sit lån, er blevet forklaret at man skal betale en strafkurs, kan det være rigtigt?

    MVH

    #132174
    NultopskatForfatter

    Det lyder som endog meget dårlig rådgivning/vejledning du har fået.

    1. Der bliver ikke brugt nogen reference kurs, der afregnes til dagskursen kl 16.00 når afdraget forfalder.
    2. Afhænger af dine aftale vilkår, sandsynligvis mener du 3 måneders renten + tillæg.
    3. Afhænger af dine vilkår, men sandsynligvis JA, dog er strafkurs ikke det rigtige formulering, du har indgået en aftale, som du vil ud af, det medfører nogle omkostninger for din aftale partner (banken) det er vel kun rimeligt at du betaler disse omkostninger ikk..?

    Nu ved vi jo ikke hvornår og til hvilken kurs du har indgået dit lån, men er det inden for det seneste 1½ år er der tale om endog meget dårlig rådgivning fra din bank.
    Langt de fleste banker har advaret mod lån i CHF de seneste 18 måneder.

    Ja, renten fra SNB er faldet, men interbankrenten er da både stegen og faldet…

    Til slut, hvordan kan du indgå en aftale du ikke har forstået..?

    #132316
    AnonymForfatter

    Tak for dit grundige svar, og ja, der er et par ‘småting’ vi ville lave om hvis vi skulle gøre det igen…Jeg var i udlandet mens købet foregik og har heller ikke været særlig imponeret over rådgiviningen fra min bank.

    Kursen var ca. 445 ved optagelsen, så det har ikke været særligt godt…

    Et par uddybende spørgsmål:
    1. Hvor kan jeg se dagskursen kl. 16 – er det bare den nationalbanken offentliggøre?
    2. Ja, det er sikkert 3 mdr renten, men hvor kan jeg se det?
    3. Hvor kan jeg se hvor meget tillæg jeg betaler til renten og er den låst fast eller kan banken bare selv hæve tillæg?
    4. Hvor kan jeg se 3 mdr renten – findes den et offentlig sted?
    5. Det var banken selv der brugte ordet ‘strafkurs’ – men er der ikke nogle regler for hvor meget det må koste oveni lukkekursen?
    6. Hvis jeg indfri kan jeg så modregne kurstabet i min indkomst (topskat) og hvordan og hvor meget?
    7. Hvordan påvirker interbankrenten mit lån, troede jeg havde SNB + et fast tillæg?

    MVH/Måffe

    #132320
    NultopskatForfatter

    Tak for de pæne ord.

    1. Det er med valutakurser som med aktiekurser, der er et spread, (forskel på købs og salgskurs) Nationalbanken opgiver middelkursen for dagen, og altså ikke kursen kl. 16.00…Der er flere steder på nettet hvor du gratis kan finde handelskursen i realtime.

    2. Det bør stå i din aftale, hvilken rente, der er gældende.

    3. Også det bør stå i din aftale

    4. Den sender banken forhåbentlig til dig, det gør min bank.

    5. Joe ”strafkursen” er tillægget x restløbetiden.

    6. Ja, hvis du er erhvervsdrivende. For private kan tab kun fremføres til modregning i senere overskud….Legaliseret tyveri..;o)

    7. Normalt tager sådanne lån udgangspunkt i interbankrenten, som selvfølgelig (normalt) er meget påvirket af SNB renten.

    Optaget til kurs 445, den valuta afdeling har mildest talt sovet i timen..Dette er præcist grunden til vor nuværende krise, totalt ignorering af risiko.
    Hvis du vil sådan noget igen, så find en seriøs bank, for det har du ikke nu.

    #132324
    NultopskatForfatter

    Det er meget svært at spå om CHF kursen lige nu, da den er påvirket af aktiemarkedet, stort set omvendt af aktiemarket i EU.
    Jeg ville ikke optage et lån i CHF lige nu, selvom kursen ser attraktiv ud, men at lukke nu på dette niveau, ville jeg heller ikke…

    Det jeg ville gøre er at lægge et låg på, det gøres på følgende måde:
    Ved en given kurs eks. 500 køber du CHF på en terminsforretning, herefter er valutarisikoen elimineret, men uden straf omkostninger, og terminsforretninger gøres på sekunder uden “straf"

    #132380
    AnonymForfatter

    Undskyld Måffe – men du har vel ikke taget et lån du ikke var 100% vidende om?

    #132390
    NultopskatForfatter

    Kan vi ikke blive fri for den moralisering og bedre viden..?

    Måske var alle ikke helt vidende om finanskrisen ville komme..?

    Lån i CHF har været attraktive over de senste 30 år, men man kan komme ind på et dårligt tidspunkt, hvilket er sket for Måffe grundet dårlig rådgivnig fra hans bank.

    #132394
    AnonymForfatter

    Det er jo lige netop det jeg mener…..

    Man skal jo kende det produkt man tager og ikke bare gør det fordi der er en bankmand der siger det….

    Det er jo netop også hele essensen i bla. Roskilde Banks salg af egne aktier…

    Er Måffe ikke bekendt med lånet skal han vælge et lån han “kender"

    #132742
    AnonymForfatter

    Hej Nultopskat,

    Lige endnu et spørgsmål. I min aftale med banken står der ikke hvor meget tillæg de tager i rente – men er blevet oplyst det er 2%. Burde det ikke stå i aftalen. Jeg nu har hørt fra nogle bekendte at det er i overkanten og ‘normalen’ er 1,25%, hvad er din vurdering?

    Kan banken selv fastsætte det uden for aftalen og er det låst fast?

    I min aftale er der dog nævnt ‘garanti provision’ på 0,25% – hvad er det?

    MVH/Måffe

    #132750
    NultopskatForfatter

    Det lyder meget mystisk, at der ikke står i aftalen hvilken rente, der ligger til grund og med hvilket tillæg. Jeg tør ikkke sige hvordan lovgivningen er, men kutymen er at det oplyses i aftalen om der er tale om 3 mdrs rente eller 1 års rente og hvilket tillæg…

    Garanti provision er den “pris" banken tager for at yde dig lånet. Den blev betalt ved lånets oprettelse..

    Prøv at spørge din bank lidt ud om hvordan renten fastsættes…

    Og lad nu være med at fortvivle helt, historisk set HAR lån i CHF været en god forretning, du er kommet ind på et skidt tidspunkt, grundet dårlig rådgivning fra din bank, men det bedste du kan gøre er at “holde tiden ud" evt. lægge låg på om CHF pludselig skal til himlen…

    #132760
    AnonymForfatter

    Takker – der står i aftalen at det er 3 mdr renten, men tillægget er ikke beskrevet men er nu oplyst per email at det er fastsat til 2% hvilket jeg synes er for meget og ikke hvad jeg husker var blevet aftalt…

    #133666
    AnonymForfatter

    Har nu undersøgt med banken og de siger at deres tillæg ganske rigtigt ikke står i aftalen, men at jeg er blevet det oplyst ved mødet. Sagen er blot at jeg husker den aftalte rente tillæg som 0,75% mindre.

    Er der yderligere nogen der kan oplyse om en bank kan opsige sådan et lån, selvom man betaler sine terminer til tiden. Jeg tror gerne de vil opsige da sikekrheden for lånet er faldet (vores hus…), men det tror jeg ikke bare de sådan uden videre kan og regner med man bliver ‘beskyttet’ under nogen forbruger beskyttelse, så lang tid man opfylder sin del af aftalen?

    Jeg kunne godt tænke mig at få noget expert rådgivning omkring dette (ansigt-til-ansigt), evt. en advokat eller revisor. Er der nogen der har en reference til nogen der kan hjælpe omkring bankrettigheder og hvad der skal aftales skriftligt og hvad der blot kan oplyses på et møde?

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.