Køb af min mors ejendom, hvad skal jeg give for den?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89275
    AnonymForfatter

    Jeg vil gerne købe min mors ejendom. Ejendommen består lige nu af to lejligheder og et erhvervslejemål. Tanken er at jeg vil købe hele ejendommen og omdanne det til enfamiliehus. Min mor bor ikke i ejendommen.

    Spørgsmålet er nu, til hvilken pris må jeg købe huset?

    Jeg har læst om forældrekøb af ejerlejligheder, hvor der er tale om en § 4 vurdering (som tilsyneladende er en vurdering af lejligheden når den står tom), ud fra denne § 4 vurdering, må man sælge til 15 % under. Gør det sig også gældende, når der som her er en hel ejendom og skal der ligeledes foretages sådan en § 4 vurdering på ejendommen? I øvrigt, hvad gør man i disse tider, hvor mange huse udbydes langt under offentlig vurdering, må jeg så købe endnu billigere?

    #132050
    AnonymForfatter

    Du kan købe den til 15% under den off. vurdering.

    Denne kan dog meget vel være for høj i øjeblikket da ejendomspriserne er faldet meget henover det sidste år.

    Er dette scenariet kan du med fordel kontakte en advokat for at se om I kan få nedsat denne vurdering…. (Er ikke sikker på at i kan de når ejendommen ikke har været i salg)

    #132058
    thsvForfatter

    Som Gode Råd skriver:
    Du kan købe den 15% under seneste off. vurdering, uden der skal betales gave-afgift.
    Alternativt kan I vel få vurderet ejendommen hos en ejd.mægler med henblik på hurtigt salg, og så kan du købe til denne markedspris (hvis den er lavere).
    Din mor kan jo så give dig den årlige gave på 55.000 kr uden afgift, da hun sparer omkostninger ved salg til dig.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.