Omlægning af lån

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89261
    AnonymForfatter

    Hej alle.
    Min kone og jeg købte hus i november 2007 og oprettede der er fastforrentet afdragsfrit lån på 6%.

    Nu hørte jeg i nyhederne iaftes at renten med stor sandsynlighed vil falde til 3-4% i løbet af det næste års tid.

    Tror I det vil kunne svar sig for os at lægge vores lån om og komme ned i rente?

    Overvvejer også variabelrente da dette ser ud til at være en meget bedre forretning end fastforrentet. Dem som har variabel rente, hvad ligger renten på der nu?

    Jeg synes umiddelbart vores 6% lyder af meget, men det er nok bare mig som ikke har forstand på det. JEg vil bare ikke sidde med en så høj rente mens alle andre nyder livet med den lave rente 🙂
    mvh jesper

    #131766
    MichaelForfatter

    Din indgangsvinkel er forkert. Du skal ikke tilrettelægge din økonomi efter nuværende renteniveauer og efter hvad renten forventes at være om 6 mdr (som ingen iøvrigt kan spå om alligevel). Ønsker du sikkerhed? Eller lavere rente nu med risiko for stigninger senere? (som du så selvfølgelig kan håndtere inden for budgettet).

    Den igangværende finanskrise har flere gange bevist, at ingen kan spå om renteniveauet mere end 1-2 uger frem, så du skal ikke forvente brugbare svar hvad det angår. De fleste regner ganske rigtigt med kraftige rentenedsættelser i 2009, men hvad med 2010? 2011? 2012?

    #131770
    AnonymForfatter

    Her er en artikel der fortæller om mulighed for 3% rente til næste år pga den lave rente i usa.
    http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php/id-19174430.html?forside

    JEg ved godt at man kun kan spå om rentens størrelse og ingen ved noget med sikkerhed.

    Men det virker umiddelbart fristende at omlægge lånet til et flekslån med variabel rente. Renten stiger vel ikke over 6% alligevel. Det så vi jo her forleden hvor regeringen satte en stopper for rentestigningen. Så som jeg forstår det så kan det da kun betale sig at skifte til flekslån. Os med fastforrentet bliver da taget godt og grundig bag i. Især os med 6%.

    #131772
    MichaelForfatter

    Iflg. hvilken naturlov? Regeringen har ikke sat en stopper for rentestigningen, men ændret reglerne for pensionsselskaberne så de ikke behøver lave brandudsalg af obligationer når kursen i forvejen er for lav. Det medførte så ganske rigtigt at kurserne steg og renten faldt, men du kan ikke regne med at der indføres nye regler næste gang renten nærmer sig 6%.

    Hvis du kan klare uforudsete rentestigninger, så gå gerne i flex (det gør jeg selv), men husk at alle omlægninger koster penge.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.