Topskatten nager – Ratepension?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89233
    AnonymForfatter

    Da topskatten nager mig lidt, overvejer jeg at oprette en ratepension. Jeg har i år solgt en investeringsejendom og skal betale topskat af fortjenesten på ca. 150.000,- kr. Min normale indkomst berettiger også jeg skal betale topskat, men hushandlen gør udfaldet.

    Gennem min arbejdsgiver har jeg en kapitalpension hos Nordea Pension, hvorfor jeg har indhentet tilbud på en ratepension hos Nordea Pension. Som alternativ påtænker jeg at kontakte min bank og få der bud på en ratepension.

    Da det er første gang jeg beskæftiger mig med ratepension, håber jeg at kunne trække lidt jer andres erfaring på dette område.

    – Hvad er det jeg skal være særligt opmærksom på, ved indgåelse af en sådan aftale?

    – Hvordan er det med sikkerheden,ved indlån var der tidligere en magisk grænse ved 300.000,- kr. Hvordan er det mht. ratepension?

    – Nordea pension ratepension omfatter en bonusfordeling. Bonus afhænger af fremtidig udvikling hos selskabet, hvad mon sådan en ordning reelt er værd?

    Håber ovenstående kan medfører en god diskussion om emnet, så vi forhåbentligt alle kan blive lidt klogere på emnet. Trods alt mange penge, vi danskere binder diverse pensionsordninger 🙂

    #131614
    AnonymForfatter

    – Hvad er det jeg skal være særligt opmærksom på, ved indgåelse af en sådan aftale?

    Der er mange ting du skal være opmærksom på. Er du over 60, er der særlige betingelser du skal være opmærksom på.
    Det du skal være opmærksom på, at du som privat kun kan indskud 44.500 kr. og få fradrag for hele beløbet i 2008. Hvis du indskyder 150.000 kan du kun trække 1/10 fra i 10 år.

    – Hvordan er det med sikkerheden,ved indlån var der tidligere en magisk grænse ved 300.000,- kr. Hvordan er det mht. ratepension?

    Der er forskel på, om du indskyder dem i en bank eller i et pensionsselskab. I banken er de sikret som særligt indlån. I et pensionsselskab findes der ikke en liggende ordning, men pensionsselskabet skal leve op til finanstilsynets krav.

    – Nordea pension ratepension omfatter en bonusfordeling. Bonus afhænger af fremtidig udvikling hos selskabet, hvad mon sådan en ordning reelt er værd?

    Jeg vil tro din ordning i Nordea Liv & Pension er af nyere dato og derfor sikret en gennemsnits forrente indtil du skal på pension, på 1,5%. Hvis Nordea giver 4% et år, får du (4-1,5) 2,5% i bonus.

    #131622
    AnonymForfatter

    Hej

    Du kan fradrage de 150.000 kr. væsentlig hurtigere end de 10 år, idet du altid kan benytte opfyldningsfradraget i det pågældende år. I stedet for et årligt fradrag på 15.000 kr. i 10 år, kan du de første 3 år fradrage 44.500 kr. og i det 4. år kan du fradrage 16.500 kr. På den måde bruger du fradraget for indbetalingen på 150.000 kr. på 4 år, i stedet for 10 år.

    Lykkedrengen

    #131624
    AnonymForfatter

    Spørgeren betaler topskat uden sin store engangsfortjeneste, men har en kapitalpension hos Nordea Liv og Pension, der er noget der ikke helt stemmer overens??

    Og han håber på en god diskussion om emnet – jeg syntes ikke der er så meget at diskutere – emnet har været berørt herinde til uendelighed tidligere, så det er bare at taste ratepension under “søg" og tryk engang.

    Eller ring til Nordea eller andre med forstand på den slags ting. De råd man får her er ofte mangelfulde eller ikke rigtige, og iøvrigt er det også svært at rådgive, da spørgerne ofte ikke får alle enkeltheder med.

    Jeg er sikker på at mange af de pensionskunder der har været forsigtige og primært har valgt et gennemsnitsrenteprodukt (som jeg selv) er glade for at de ikke blev lokket over i et markedsrenteprodukt for et par år siden, hvor det jo gik så ufatteligt godt med aktierne. Nu sidder de og vræler og ærgre sig og skyder skylden på banken eller forsikringsselskabet over at opsparingen er halveret for manges vedkommende.

    Så der er ikke noget der kan give gode, entydige råd – man skal blot altid sprede sine investeringer så meget som muligt.

    #131668
    AnonymForfatter

    Jeg fik åbenbart ikke formuleret mig helt klart, lidt supplerende oplysninger.

    Skattefordelen ved en ratepension er jeg afklaret med, en grund til at bruge mere krudt på den del af sagen.

    Det jeg ikke afklaret med, er hvilket bank/selskab jeg skal lave ratepensionen hos.
    Hvilke parametre er væsentlige at forholde sig til ved valg af bank/selskab ?
    – Er der f.eks. større sikkerhed ved det ene selskab frem for et andet ?
    – Er nogle aftaler mere fleksible, hvis man undervejs i livet ender i en uventet situation ?
    – Hvordan sikrer den bedst mulige forrentning af pengene osv. ?

    Jeg har selvfølgelig kontaktet Nordea, men har på fornemmelsen, at de som alle andre selskaber, vil forsøge at fremhæve deres produkt …… De er efter min mening købmænd ikke rådgiver 🙂

    #131670
    AnonymForfatter

    Har du nogensinde prøvet at gå ind i f.eks. “Din Tøjmand" og fået at vide at bukserne ovre i Jack&Jones er meget bedre… 😉
    Sælger/rådgiver… Hmm… Det handler vel om at man altid snakker ud fra de produkter man selv har på hylderne, medmindre man ikke vil have løn i næste måned. 🙂

    Mht. Garanti/Bonus er det ikke rigtigt det der blev skrevet tidligere. Det alle mennesker har (såfremt de har en garanti) er en ydelsesgaranti. Det betyder at de kan vide sig sikre på at når udbetalingerne kommer vil deres opsparing som minimum have haft en gennemsnitlig forrentning på f.eks. 1,5% – det er fuldt ud tilladt at give 0% i rente i flere år. Det du er garanteret er som sagt en gennemsnitligforrentning over alle årene. Jeg har endnu tilgode at se ordninger hvor der ikke er opsparet en ekstra bonus, men hvem ved i disse tider… 🙂

    Mht. valg mellem pensionskasse kontra pengeinstitut: Pengeinstituterne tilbyder ikke (medmindre de har deres eget pensionselskab) gennemsnitsrenteprodukterne. Dit valg bør derfor afhænge af om du selv vil have indflydelse på forvaltningen af din opsparing – vil du det skal du placere dem i et pengeinstitut (alternativt en unit link ordning i pensionskassen, dog har du her ikke de samme muligheder for at palcere dine penge som i pengeinstituterne). Har du tilled til dem der administrerer investeringerne i pensionskassen og ønsker du ikke indflydelse på investeringerne, skal du naturligvis palcere pengene der.

    Pga modregningsreglerne i efterlønnen, vil det være en god idé at oprette en seperat ordning og ikke skyde pengene ind på den samme som din arbejdsgiver (formentligt) bidrage til. Der er ignen der har sagt at den ikke kan ligge i det samme pensionselskab som du har i dag, den skal bare have et særskildt policenummer.

    /Michael
    (der jo ligesågodt som altid kan advare om at han er en af de griske bankmænd)

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.