Nogle som har forstand på boliglån..?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89193
    AnonymForfatter

    Ja som overskriften lyder kunne jeg godt bruge lidt råd/vejledning om vores boliglån

    Det hele startet for et halvt år siden.. Mig og kæresten købte vores første hus for et halvt års tid siden uden om ejendomsmægleren.. vi fandt frem til en pris på 1,1 mill.. vi havde begge lidt penge på kontoen men dem ville vi bruge til at sætte i stand for… vi regnede også med at få huset vurderet op så vi kunne låne lidt ekstra hvis dem vi havde ikke slog til.. Par dage senere kom manden fra kreditforeningen ud og han sagde at hvis vi lavede det som vi sagde så ville hus stige til 1,25mill.. så vi lånte de penge vi kunne i kreditforeningen over et 10 års afdragsfritlån og så fik vi lov til at vente med at låne resten i banken fordi vi ikke vidste hvor meget vi skulle bruge ekstra til at sætte i stand for..

    Men et par måndere senere kunne vi se at vores penge som vi havde til at stå var nok til at sætte i stand for… så vi tog i banken og lånte de sidste penge op til de 1,1 mill som huset kostede.. var omkring en 150.000 kr vi skulle låne i banken..

    Men nu er vi blevet færdig med at renovere og har kun brugt penge af egen lomme og har fået kreditmanden ud for at vurdere huset og han mente at vi ville kunne få omkring 1,5mill for den.. så huset er altså steget 400.000kr over 6 måneder..

    Men nu er jeg ved at være i tvivl angående vores lån.. vi har et lån på omkring 1mill i kreditforeningen som er fast rente på 7% og som vi har lavet afdragsfrit over 10 år.. så vi betaler 20.000kr hver 3 måned bar i renter.. så har vi banklån som var på de 150.000kr som vi betaler 3000kr af på hver måned og som vi så er færdig med at betale om cirka 5 et halvt år.

    men nu når kreditmanden har vurderet vores hus så højt ville det så ikke være bedre at ligge hele lånet om og så få det over i kreditforeningen og begynde at afdrage på det lån i stedet for at have 2 lån..? eller er det et dumt tidspunkt at ligge lån om nu når der er alt det bankkrise rundt omkring.?

    #131308
    AnonymForfatter

    Hej Jesper

    I ville kun kunne låne 80% af de 1,5 mio i kreditforeningen og det giver 1,2 mio. Derfor ville I ikke kunne få omlagt hele Jeres gæld.

    I dette rentemarked – og i det rentemarked der forventes – ville jeg ikke omlægge et lån på 150.000 med variabel rente til et realkreditlån.

    Hvis I betaler for meget i rente ville jeg hellere prøve at få det forhandlet ned. Det I sparer på afdragsfriheden på realkreditten ville jeg så bruge til at afdrage ekstra på banklånet.

    #131310
    AnonymForfatter

    Huset kostede kun 1,1mill.. så det er det vi skal låne.. Hvis jeg da ikke er helt galt på den.. er lidt ny inden for det her da det er første gang vi låner penge..

    Banklånet som vi har i dag er på 8% fast rente..

    Så derfor havde jeg en ide om at det ville være bedre at få det hele over i kreditforeningen..

    Nu betaler vi 3000kr hver måned til banklån og 20.000kr hver 3 måned til kreditforenigen som så kun må være renter vi betaler der da den er afdragsfri..

    vis nu vi fik det hele over i kreditforeningen så har vi vel kun et lån som vi så kan lave om til et lån som vi kan begynde at betale af på med det samme.? ville det ikke gi nogle flere penge til os selv..?

    #131442
    elluj86Forfatter

    Hvis jeg var jer, ville jeg kontakte enten jeres nuværende kreditforening eller et andet (vil ikke gøre mig klog på om nogen er bedre end andre) Fremlæg sagen og få en privatrådgiver ud og få denne til at give jer et tilbud og ud fra det se om det er til jeres fordel at omlægge lån eller ej. Det er svært at rådgive sådan bare lige, så derfor er det mit bedste råd og så har i også noget sort på hvidt.
    Desuden ville jeg lige tjekke en ekstra gang om jeres banklån er fastforrentet, det tviler jeg lidt på. Banklån plejer at være variable og følge renten. Jeg er nemlig selv blevet meget overrasket over dette i sin tid. Tror bare jeres rente starter på 8%, men kan selvfølgelig ikke være 100 % sikker. Held og lykke ….

    #131448
    thsvForfatter

    I har pt. belånt ca. 1 mill. i huset, og med den nye vurdering på 1,5 mill. kan der altså lånes ca. 200.000 kr. ekstra.
    Det vil være smart at vente på, at 5% obligationen stiger i kurs (over kurs 97), så I kan konvertere jeres 7% lån ved samme lejlighed til et 5% obl.lån, hvorved renten vil falde.
    På et kreditforeningslån betales der renter og bidrag (ca. 0,5%), som begge er fradragsberettigede.
    Kurser på 5% obl. er pt. ca 93 og 92 med afdrag hhv. afdragsfrit, så der går nok nogle måneder, inden det er rentabelt med den låneomlægning.
    I bør faktisk vælge obl.lån med afdrag, når I ikke har nogen bankgæld (efter forhøjelsen), da merydelsen er relativt beskeden, kursen er lidt bedre og man opsparer i boligen.
    Kun hvis jeres økonomi er meget stram, skal I vælge afdragsfrit lån.

    #131454
    AnonymForfatter

    Som jeg ser det lige nu har i en rente på 7 % plus bidrag ca. 0,5671 %, dette giver for at ca. en rente på 7,56 %. Du skriver at i har bankgæld på 150 tkr. og som jeg læser det kan jeg se ved en omlægning af eksisterende lån burde I have lige nok til at indfri banklånet som er lidt dyrer og variabelt.

    Jeg ville forslå følgende HVIS I HAR LUFT I ØKONOMIEN TIL RENTESTIGNINGER:

    Hjemtag maks belåning og få provenu på ca. de 150.000 til indfrielse af DYRER banklån, omlæg til F1K, rente her er ca. på 5,3 % + ca. 0,56 % dette giver samlet ca. 5,86 %. Dette vil samlet giver jer en billigere ydelse, i tidligere lagde banklån og realkredit sammen, grunden til dette tiltag er følgende: det ser ud til at renten alt andet end lige har toppet, renten de næste år ventes at FALDE kraftigt, det omkostninger i skal betale ved en omlægning vil vægte mindre da det er et større beløb og omkostningerne ved omlægning/tillægslån næsten I jeres tilfælde vil være det samme. Jeg er sikker på at i samlet vil komme til at sidde billigere med det nye kreditforeningslån samt ikke være så påvirker at at fremtiden med stor sandsynlighed vil vise sammen “rente politik" som der lige er kommet fra Nordea & Danske Bank m.fl. det vil sige rentefaldende vil ikke falde så hurtigt for udlån som indlån. Hvis I er lidt rentefølsomme kan man “låse" rente med en F1K provenu 1.200.000 koster 5.587 (RD.DK) (67.000 p.a.) før skat og 3.715 efter skat (46.000), som jeg kan læse dit indlæg betaler I 80.000 om året nu, dette giver jer en besparelse på 1.000 pr. md plus hvad i betaler i banken (3.000) til rentestigninger i fremtiden. Hvis i er meget rentefølsomme kan i eventulet vælge en F5K denne har en rente på 4,58 % hvilke betyder endnu lavere ydelse og sikkerhed i 5 år.

    HUSK F1K ER VARIABLE LÅN, OG JERES ØKONOMI SKAL KUNNE “TÅLE" EN RENTESTIGNING.

    Dette var mit forslag, men kontakt Jeres rådgiver.

    opsummering, I kommer til at sidde 1.000 billigere pr. md. I har ingen bank gæld, hvilket vil sige at i kan tåle en Rentestigning på omtil 2,5 % for at I kommer til at sidde for det samme som I gør nu. HUSK i sikkert vil have et kurstab samt der kommer omkostninger…

    #131462
    AnonymForfatter

    Tusind tak for de mange gode indlæg.. rart at få lidt hjælp fra folk som har noget mere forstand på det end jeg har 🙂

    Troede faktisk vi var fornuftige ved at tage en fast rente lån men ser ud til at det ikke er helt huld i hovedet at tage en med viable rente..

    Vores økonomi er vist fint nok.. mig og kæresten har begge fuld tids arbejde.. jeg har cirka 170kr i timen og kærsten har omkring de 145kr..

    Vil lige læse de mange gode indlæg igennem et par gange for at forstå det hele.. virker lidt uoverskulig med alt det F1K og sådan noget… men må jo lige google mig frem til det forskellige..

    Ville da ikke gøre noget hvis man kunne få lidt flere penge på lommen ved bar at lægge sit lån om..

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.