Nye tall når lånekontrakt skal underskrives

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89160
    AnonymForfatter

    Vi har nylig valgt ett F1 flekslån hos Nykredit. I løpet av de siste par måneder har vi, del av vår dialog med Nykredit, laget flere budsjetter som viser hva vi kan forvente å måtte låne i både realkreditlån og boliglån.

    Det var derfor med stor forundring at jeg i går skulle underskrive den endelige kontrakten, og ca 70,000kr var flyttet fra realkredit andelen til boliglån andelen (det er jo som kjent at man bare kan låne 80% av boligens verdi). Grunnen til det var usikkerhet i eierforeningen hvor vi har kjøpt leiligheten. Med andre ord, de mente at leiligheten var mindre verd. Dette var meget vanlig i København ble det sagt.

    Kan bankene plutselig gjøre dette den dagen man skal underskrive? De visste jo godt hvilken leilighet det dreide seg om hvertfall 30 dager i forveien.

    Har man krav på å få vite hva banken mener er grunn for å gjøre dette?

    Jeg kan ellers nevne at eierforeningen har ingen gjeld, men faktisk en hel del penger utestående etter solgt tak-plan.

    #130830
    thsvForfatter

    Realkreditten kan max. belåne 80% af deres vurdering!

    Har I købt en lejlighed for 2,1 millioner, som Nykredit mener er 2,0 millioner værd, kan de max. låne jer 1,6 mill. i realkredit! Resten bliver så boliglån. Udfra jeres tal har I nok givet 100.000 mere end jeres lejlighed er værd nu! Priserne er jo faldende.
    Hvor henne har i købt?
    Hvor stor lejlighed i m2?
    Hvilken købspris?
    Hvad er den off. vurdering i 2007?

    Har I f.eks. købt en lejlighed på 2000 Frederiksberg, der koster over 24.000 pr. BBR-m2, så kunne det være forklaringen.

    #130832
    AnonymForfatter

    Ja, jeg vet det er max 80% av deres vurdering. Det som var frustrerende er at de ventet helt til siste dag (når det ikke lenger var tid til å bytte bank) med å fortelle at de hadde devaluert eiendommen. De hadde jo god tid til å undersøke dette tidligere.
    Faktisk ble det ikke nevnt i det hele tatt! Det var først når jeg tok kontrakten med hjem, og sammenlignet tallene med budgetene vi hadde laget, at jeg oppdatet forskjeller.

    Leiligheten vi kjøpte var allerede faldet ca 30% i pris og er en hel del billigere en den offentlige eiendomsvurderingen fra 2007. Men svaret fra banken angående devalueringen var som sagt eierforeningen, ikke leiligheten. Noe mer utfyldende begrunnelse kunne/ville de ikke gi.

    #130844
    AnonymForfatter

    Tror du ikke at lånet er reduceret grundet SIKKERHEDEN til ejerforeningen?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.