Aktier i dåbsgave

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89149
    AnonymForfatter

    jeg vil gerne give nogle aktier for ca. 1000 kr. i dåbsgave,

    men hvordan køber jeg disse aktier i banken? Billigst muligt?

    Skal kontoen oprettes i barnets navn med internetbank eller er det forældrenes navn?

    Jeg kan se at hvis det skal gøres manuelt i banken, så kan man komme til at betale op til 175 kr. eller mere for at handle og i internetbanken koster det kun 20-30 kr.

    Hvordan griber jeg det mest fornuftigt an?

    Nogen der har forstand på sådan noget og kan hjælpe?

    #130720
    AnonymForfatter

    Kontoen skal altid oprettes med barnets CPR-nr og navn. Forældrene er værge indtil barnets 18 års fødselsdag.

    #130722
    AnonymForfatter

    Vil det sige at værgen så skal købe aktierne i barnets navn via netbank?

    Altså først oprette sig som netbankbruger i barnets navn for at spare handelsomkostninger?

    #130740
    AnonymForfatter

    Det enkleste er vel at spørge i banken. Men er du sikker på, at det er nogen god ide at forære barnet aktier?
    – Når beløbet er så lille, er handelsomkostningerne forholdsvis store.
    – Der skal oprettes et depot til værdipapirerne, som i bedste fald er gratis og i værste fald koster et halvårligt gebyr.
    – Der skal findes en konto, hvor udbytte kan sættes ind.
    – Forældrene skal være indstillet på at administrere aktier, depoter og afkastkonto.
    Skulle du ikke overveje en højrentekonto eller – hvis det skal være værdipapirer – beviser i en investeringsforening med automatisk geninvestering af afkast?

    #130742
    AnonymForfatter

    Jeg synes det er en rigtig god (sød) idé at give en aktie eller to. Økonomisk og administrativt er det ikke så smart – som nævnt udgør handelsomkostningerne en stor procentdel, men i heldigste fald koster det ikke noget ‘løbende’ gebyr at have dette depot og depotets afkastkonto. Og tanken finder jeg som sagt sød. Måske blir aktien osse en dag mange penge værd. Tjek omkostningerne med banken på forhånd.

    Aktierne skal købes i barnets navn. Det kan godt lade sig gøre at ‘flytte’ en aktie, men normalt behandler bankerne alligevel dette som et salg og efterfølgende køb. Nemmest: Snak med banken om de ikke vil gøre det gratis mod at få en ny kunde. Ofte sælger banken egne aktier uden kurtage hvis du kan bruge en af dem. Vær opmærksom på at forældrene skal indvolveres i oprettelse af dette kundeforhold. Og forældrene skal jo også gemme købsnota indtil barnet selv er voksen.

    #130744
    AnonymForfatter

    I EIK Bank koster et køb af den størrelsesorden kun 22 kr.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.