Aktiegevinst og ratepension

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89143
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg har været så heldig at få et overskud på næsten 80.000 dkk på udenlandske aktier i 2008. Aktierne blev købt i 2007, og skal beskattes fuldt (jeg betaler topskat selv uden denne gevinst).

    Hvad sker der rent skatteteknisk hvis jeg skyder alle disse penge ind på en ratepension? Vil det for 2008 komme ud til et rundt 0? Eller skal der under alle omstændigheder betales skat af (nogle af) pengene?

    Jeg skal ikke bruge pengene her og nu og kan derfor godt klare at sætte dem alle til side. På den anden side har jeg ikke råd til et skattesmæk hvis det viser sig at jeg skal betale en del af beløbet i skat, efter at have sat dem alle ind på pensionen.

    Hvis nogen kan forklare dette vil jeg være meget taknemmelig.

    #130674
    KrisserForfatter

    Aktieindkomst indgår ikke i den skattepligtige indkomst, så indskud på ratepension vil ikke ændre denne. Du kan udelukkende undgå skatten på positiv aktieindkomst hvis du også har negativ aktieindkomst.

    #130682
    AnonymForfatter

    Krisser skrev:

    “Aktieindkomst indgår ikke i den skattepligtige indkomst, så indskud på ratepension vil ikke ændre denne. Du kan udelukkende undgå skatten på positiv aktieindkomst hvis du også har negativ aktieindkomst."

    Hvad hvis aktierne er købt over en ratepension? Altså hvis man har et beløb stående på sin ratepension, køber aktier, herefter sælger dem med fortjeneste, hvorefter hele provenuet (det oprindelige beløb + fortjenesten) går ind på ratepensionen igen? Beskattes afkastet så i den aktuelle år (2008), eller først når beløbet kommer til udbetaling ved pension? Jeg troede sådan set, at det sidst var tilfældet, og at pensionen på den måde “levede sit eget liv" uafhængigt af ens aktuelle skatteforhold i “nutiden"?

    #130690
    AnonymForfatter

    Afkast af indstående på en ratepension beskattes med 15%, uanset om afkastet kommer fra renter, udbytte eller kursgevinster på aktier, obligationer eller investeringsbeviser. Pensionsafkastskatten betales, uanset om aktier, obligationer og investeringsbeviser er solgt eller fortsat ligger i depotet. Herudover beskattes rateudbetalingen af pensionen som indkomst efter pensioneringen.
    Kursgevinster på aktier og obligationer beskattes efter andre regler, når der er tale om såkaldte frie midler.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.