Kan det lade sig gøre når jeg er alene?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89137
    AnonymForfatter

    Jeg overvejer at købe min nabo’s andel for derefter at slå begge lejligheder sammen. Spørgsmålet er om jeg overhovedet har råd og hvilken bank der ville være det bedste valg for mig?

    Jeg skylder 300.000 kroner på andelboligkredit
    Min lejlighed er senest vurderet til 950.000 kroner
    Naboens lejlighed er senest vurderet til 1.200.000 kroner
    Jeg tjener ca. 300.000 kroner om året.

    Hvilken bank vil i anbefale og mener I at det for mig er realistisk at få lov at låne disse penge?

    Der er jo lejlighed til en samlet værdi på 2.200.000 og jeg skal alt ialt have lån for 1.500.000 kroner.

    Jeg håber at høre fra et par kloge hoveder?

    Pft – Christian

    #130594
    thsvForfatter

    Svaret er nej!
    Med en indkomst på 300.000 kan du ikke tåle en gæld på 1,5 mill. variablet forrentet.
    Alene renten vil jo være min. 120.000 på et år ved 8% i rente. Dertil kommer så afdrag og forbrugsafgifter.
    Få en kæreste, så der er 2 indkomster, så kan der blive råd til din ide.

    #130596
    AnonymForfatter

    Haha…..Tak for svar!

    Jeg må finde mig en kæreste…..Øv bøv – ville gerne bare have den alene!

    Hvad hvis jeg fandt en lejer – Er det noget banken kan bruge til noget?
    Jeg mener….Jeg kunne sagtens leje et par værelser ud til 3000-5500 kroner pr. måned.

    Skal det dokumenteres via en lejeaftale eller andet?

    /Christian

    #130598
    AnonymForfatter

    Enig med ovenstående, belåningen bliver for tung, specielt fordi bankerne har hævet renten på andelsboliglån så drastisk. Mange steder betaler man nu over 10% på nyoprettede lån, også selv om sikkerheden er god.

    Så ja, find dig en sød pige eller fyr at dele udgifterne med 🙂

    #130600
    AnonymForfatter

    Tak for input….

    Men har I også svar på om det er nok for banken at der fremligger en lejeaftale, således jeg er sikret en “indtægt" på ca. 5000 kroner om måneden?

    Eller ville det ingen indflydelse have?

    /Christian

    #130602
    AnonymForfatter

    For et år siden ville svaret formentlig være, at de fleste banker ville godkende et budget hvori der indgår indtægter fra en lejer. Dog således, at man hensættes en vis procentdel til “tomgang" mellem lejerskift.

    I dag er det mere uvist.

    Du skal tænke på at for eksempel kan 1,2 mio. forsyne 3 typiske ejerboligkøbere med boligfinansiering, fordi 80% finansieres med realkreditobligationer og kun 20% finansieres med banklån. Omvendt kan banken kun forsyne 1 andelsbolig med lån for dette beløb.

    Givet likviditeten er knap, og banken er nødt til at prioritere i lånene, er der stor risiko for bankerne nærmest konsekvent afviser andelsboliglån begrundet i manglende kreditværdighed, selv om den virkelige grund er, at man prioriterer ejerboliger og nedprioriterer andelsboliger. Når du så ovenikøbet ligger på vippen, så ser det sort ud vil jeg sige.

    For at sige det lige ud. Der er et kæmpe problem med at finansiere andelsboligkøb i øjeblikket, og hvis fundingproblemerne varer ved, så vil andelsboliger styrtdykke i pris, simpelthen fordi folk ikke kan belåne boligerne i praksis.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.