Brug for lidt vejledning….

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89116
    AnonymForfatter

    Hejsa,

    Jeg er lige blevet kastet for løverne og har lige skrevet under på et lækkert hus. Jeg har overhovedet ingen erfaring/viden indenfor området “bolig-lån", og håber virkelig jeg ka få et par gode råd af nogle “eksperter" herinde…

    Jeg har forhørt mig lidt og læst på nettet, men det er sgu svært at finde ud af det hele på nogle få dage….

    Jeg ka holde mig indenfor de 80%, og skal derfor kun bruge et realkredit lån, og har fået lavet budgetter udfra 7% fastforrentet obligations, og er blevet vurderet af banken til at ku “sidde i huset"….

    Jeg er i tvivl om jeg skal vælge fastforentet lån, eller et flekslån (er ret sikker på at vi tager de første 5 år som afdragsfrit)

    Det skal nævnes at vi først overtager huset 1 feb. så jeg går udfra vi i første omgang ka afvente hvad der sker med renten, eller ??

    ved godt der er ikke en facitliste, men et par gode råd ville være dejligt…

    #130358
    thsvForfatter

    Jeg ville tage F1-lån, da staten jo har givet “garanti" for et renteloft på denne.
    Du sparer ca. 2% pr. lånt krone i rente, og ved faldende rente kan Flex-lånet indfris tæt på kurs 100, eller beholdes med en ny lavere rente.
    Tror du på stigende rente kan du optage dit nye lån som 5% obligation, og glæde dig over en lavere ydelse end 7 % lånet pr. lånt kontant-krone.
    7% lånet er kun godt, hvis du tror på en snarlig renteændring, og derfor vil lægge lånet til et med lavere ydelse pr. lånt krone.
    Prøv evt at lave lidt beregninger på RDs hjemmeside for obl.lån på 5,6 og 7 % med dit lånebeløb, og du vil at 7% lånet er noget dyrere i ydelse end 6 og 5%.

    #133960
    AnonymForfatter

    Jeg har et F1 lån fra november dvs til 5% i rente. Nu er renten så omkring 3,5%. Kan jeg mon gøre noget for at “indfri" 5% lånet og optage et nyt F1 til 3,5%.
    Der er noget med kursen men jeg kan ikke se hvad den er på mit eksisterende F1 – ved ikke hvor jeg kan se det?
    Håber at fa lidt vejledning 🙂

    #133962
    AnonymForfatter

    Hej

    Dette er jo et helt andet spørgsmål, end det oprindelige i tråden, så burde måske have været en seperat tråd.

    Men for at svare på spørgsmålet kan jeg nævne, at Realkredit Danmark fraråder at omlægge fra et F1-lån til et andet F1-lån. Vent i stedet til næste refinansiering, og få den lavere rente der.

    For at svare på det oprindelige spørgsmål i tråden, vil jeg også mene du skal tage et F1-lån, hvis du kan sove roligt med dette i tankerne. Det er væsentlig billigere, og såfremt det er gunstigt rentemæssigt, kan du forlænge refinansieringsperioden ved årsskiftet, hvor F1-lånet skal refinansieres.

    Lykkedrengen

    #134040
    thsvForfatter

    Det kan du godt, men din restgæld stiger med 2%, så der er ikke tjent noget ved det.
    Du kommer blot til at betale merrenten for 2009 i et hug, som et kurstab.
    Kun fornuftigt, hvis du vil omlægge til en anden type lån, f.eks. F3 eller F5, i så fald ville jeg dog vente et halvt år med at omlægge, da renten nok falder yderligere.

    #134072
    AnonymForfatter

    Ok – nej 2% restgældsforøgelse er en del på 2 mio. Men så kan vi måske håbe at de faste obligationsrenter følger med ned, eller det skal man måske ikke regne med?
    Jeg har hørt at man betaler restgæld af på en anden og mere effektiv måde med flekslån end alm. obligationslån, så det kunne måske være et argument for at blive i fleks – omvendt kan den vel heller ikke blive ved med at falde. Så stiger fleksrenten og så skulle man måske alligevel have konverteret til fastforrentet?
    Hvad mener du?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.