Tab af rente?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89113
    AnonymForfatter

    Der er garanteret en af jer skarpe hjerner herinde, der kender svaret på følgende:

    Tabes en dags rente, når penge overføres mellem to pengeinstitutter? Pengene “overnatter" jo ude i cyberspace. -Eller får man blot rente i afsenderbanken den ene dag, og så i modtagerbanken den næste?

    På forhånd tak!

    #130308
    AnonymForfatter

    Jeg VED at du taber én dags rente, men jeg er i tvivl om, hvorvidt du taber to. Anyone?

    #130336
    AnonymForfatter

    Overfører du eks en fredag fra en bank til en anden bank, taber du 2 dage, lørdag og søndag og endnu flere onsdag før Påske ellers korrekt med 1 dag, vel at mærke hvis det er EIK-Bank andre banker har valørdag +1

    #130354
    AnonymForfatter

    Jeg har netop forhørt mig i min bank:

    Hvis der overføres penge på hverdage, dvs. f.eks. fra tirsdag til onsdag, så tabes 2 rentedage – dette fordi der i modtagerbanken først gives rente dagen efter pengene er modtaget.
    Hen over weekend/helligdage er tabet selvfølgelig større, afhængig af antal dage mellem bankdage.

    #130366
    OBSForfatter

    @ Miss Novice:

    Hvilken bank er der tale om? Det er altid godt at få den slags frem i lyset.

    I de banker jeg har konti i (EIK Bank og Vestjysk Bank) er posteringsdato og renteberegningsdato den samme. I det tilfælde taber man kun 1 rentedag.

    #130368
    thsvForfatter

    Ja, Eik bank og FIH operer ihvertfald ikke med valørdag.
    Danske bank gjorde førhen, og ifølge min seneste papirudskrift på overførsler fra andre pengeinstitutter beregner Danske bank stadig valørdag.

    Da DB nedlagde min konti fejlagtigt, og overførte saldo til Eik, blev kontoen faktisk åbnet med negativ saldo (minus nogle ører) grundet “overtrækket" af de på løbne renter, der bogføres dagen efter de blev indsat!

    #130370
    thsvForfatter

    Regner lige lidt videre på min lønkonto.
    Hvis jeg hver måned modtager 20.000 i lønindbetaling, der udbetales sidste torsdag i måneden, modtager danske bank dem fredag, og giver rente fra mandagen. Det er mindst 36 valørdage, svarende til ca 1/10 af året.
    Er det en boligprioritet til 6% i rente, der er konto, svarer valørdagene i Danske Bank alene til 120 kr. om året på lønindbetalingerne.
    Og det er for en person, regn selv videre hvor meget, det bliver til for hele den Danske Bank.
    Har set scener på film, hvor en smart bankrådgiver fik alle afrundinger sat ind på sin egen konto, det er ikke småbeløb, der er tale om. En million gange 5 øre er dog 50.000 kr.

    #130372
    AnonymForfatter

    Til thsv:

    Bogføringsdato og rentedato på en Danske Bank lønkonto er samme dato !!!

    Går lønnen ind den 31. får du også rente fra den 31.

    #130376
    AnonymForfatter

    >>OBS

    Jeg lavede min forespørgsel i Spar Nord. Bankassistenten lavede eksemplet at overføre fra dem til Danske Bank – og sagde, at jeg her ville miste to rentedage!

    De forskellige svar herinde tyder jo på, at bankerne ikke har ens praksis på området… Hmm, værd at forske lidt mere i, synes jeg. Især hvis man (som jeg) gerne flytter lidt rundt på pengene afhængig af hvor der er bedst rente. Ved større beløb får det jo en betydning.

    Det ville være godt med en liste herinde, hvor man kunne se de forskellige bankers praksis på dette område.

    #130378
    JydenForfatter

    Mybanker.dk. havde engang sidste forår et nyhedsbrev med en liste hvor denne problematik blev bahamdlet. Jeg kan bare ikke finde den på nettet i øjeblikket. Efter den kom frem var der et par banker der ændrede praksis.

    Der kan ogås være forskel på om det er løn der går ind eller andet, men det er noget bankerne tjener styrtende på.

    Jeg har set du i en anden tråd spørger til Finansbanken. Jeg bruger bl.a. Finansbanken til min indekskonto og en højrente konto, og de har 1 ekstra dag inden de giver rente, så du har ret i det er værd at tjekke.

    Pas på når det bliver jul – der kan i år ryge 5 ekstra rente dage, hvis man ikke passer på.

    #130386
    JydenForfatter

    Nu lykkedes det og finde nyhedsbrevet.
    Prøv og se mybankers nyhedsbrev fra februar 2008. Der er noget om forskellige pengeinstitutters praksis om valørdage.

    #130394
    thsvForfatter

    Nope, ikke hvis overførslen kommer fra et andet pengeinstitut.
    Selv Danske Banks egne renter har rentedato dagen efter de bliver indsat på kontoen.
    Interne overførsler i Danske Bank har samme bogførings- og rentedato!

    Hvad er en Danske Bank lønkonto for øvrigt?
    Jeg kan jo kun udtale mig om, mine kontotyper:
    En gammel girokonto (fra BG-bank) og Danske Privat har regler, som jeg beskriver dem.

    Derudover er Danske banks rente på en lønkonto latterlig lav.
    1,375% for det mest almindelige indestående på 24/7, hvor Eik bank tilbyder 4,85% uanset saldoen.
    Ved et gennemsnitligt indestående på 10.000, hvilket vel ikke er utænkeligt på en lønkonto, giver Eik bank mindst 350 kr. mere om året i rente incl. værdien af valørdage.

    #130396
    AnonymForfatter

    >> Jyden

    Tak for dit svar ! Har fundet listen i det omtalte nyhedsbrev. Der ser jo ud til at være store forskelle fra bank til bank – og dårlig information fra bankerne selv herom. Synes det er ret uigennemskueligt…

    Jeg bruger selv FIH, Danske Bank, Spar Nord og Vestjyske Bank – er der nogen der har opdateret fakta om netop disse bankers valørregler?

    Mht. Finansbanken, så lyder det jo fint. Kan forstå du er tilfreds med dem? Lige nu syner deres tilbud at været et af de bedste mht. opsparing uden binding, så det vil jeg bestemt overveje.

    #130398
    thsvForfatter

    Klip fra Danske Bank om rentedato:
    “III. Beregning og tilskrivning af rente
    Rentedatoen er den dag, hvor en bevægelse på din konto påvirker
    beregningen af renten.
    Når der indbetales kontant på din konto – herunder med dankort,
    Visa/Dankort – eller med check, er rentedatoen den første bankdag
    efter indbetalingen. Lørdage, søn- og helligdage, grundlovsdag,
    juleaftensdag og nytårsaftensdag er ikke bankdage. Hvis du
    f.eks. sætter kontanter ind på en konto en onsdag, er torsdagen
    rentedato.
    Når du hæver på en konto, er rentedatoen den samme dag, du
    hæver beløbet. Hæver du f.eks. en torsdag, er denne torsdag
    også rentedatoen.
    Når du hæver med kort – f.eks. dankort i pengeautomater – på
    dage, der ikke er bankdage, er rentedatoen sidste bankdag, før
    beløbet hæves. Hæver du f.eks. en søndag, er fredag rentedato.
    Udsteder du en check, er rentedatoen den dag, hvor checken
    modtages i Danske Bank eller et andet pengeinstitut.
    Banken beregner normalt rente hver dag for den enkelte konto,
    baseret på antallet af kalenderdage. For indlånskonti tilskriver vi
    renter en gang årligt bagud og for udlån kvartalsvis bagud.
    I banken kan du få en vejledning om renteberegning m.v. Her kan
    du læse mere om renteberegning, rentedato og rentetilskrivning,
    herunder om mindstetilskrivning."

    Så ved lønoverførsel fra andet pengeinstitut beregner Danske Bank, som jeg læser ovenstående valørdag(e)!
    Til gengæld stopper rentebetalingen fredag, for penge der hæves om søndagen.

    #130400
    AnonymForfatter

    >> thsv

    Vil blot lige indskyde, at jeg får 3,75% på min lønkonto i Danske Bank (Danske fri). Men selvfølgelig stadig lavere end Eik 🙂

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.