op- eller nedsparing?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #86957
    AnonymForfatter

    Hver måned indbetaler jeg ca. kr. 5.000,- frivilligt på min arbejdsgiverbetalte pensionsordning (jeg er topskatteyder).

    Jeg kan ikke gennemskue, om de 5.000 kr. var bedre brugt til at omlægge mit 30-årige 5% obligationslån (27 år tilbage) til f.eks. 15 år/4 pct.?

    Kan jeg få et bud?

    #105006
    MichaelForfatter

    Når du indbetaler 5000 om måneden til en pensionsordning som topskattebetaler, så betaler skattefar de 59% så egentlig betaler du kun 2000 kr. Det er disse 2000 kr. du kan overføre til realkreditlånet. Her kan du som bekendt få et rentefradrag på ca. 33%. Det bliver til omkring 2400-2500 kr. (afhængig af løbetiden på det nye lån) ekstra som afdrag på restgælden hvis din nettoløn skal forblive det den er idag. Du kan derfor næppe halvere løbetiden som du lægger op til – isåfald skal du lægge ekstra til.

    Du skriver ikke hvor gammel du er, men jeg gætter på at du er forholdsvis ung (under 35-40 år), hvis du har 27 år tilbage på lånet. Jeg vil foreslå, at du forsætter som idag med at indbetale på pensionsordningen. For det første er rentefradraget væsentligt lavere end pensionsfradraget. For det andet kan du jo ikke spise dit hus når det er færdigbetalt. Så skal du til at hive penge ud i form af f.eks. et nedsparingslån. Hvis du har mere end 27 år tilbage inden pensionen, er huset jo alligevel betalt ud til den tid og så vil du have en stor pensionsordning, som du får glæde af i mange år.

    #105008
    AnonymForfatter

    jeg er faktisk 48 år – med et nyt 15-årigt lån vil huset alt andet lige være udbetalt den dag, jeg kan gå på efterløn!
    Nej, jeg kan ikke spise mustenene til den tid, men alt andet lige vil jeg så heller ikke have nogen væsentlig husleje at skulle betale til den tid – dermed kan jeg klare mig for en mindre pension – for jeg sparer trods alt op til ratepension under alle omstændigheder

    #105010
    MichaelForfatter

    Din alder ændret selvfølgelig noget på situationen, men som jeg skrev skal du nok ryste op med flere penge om måneden, da det store pensionsfradrag jo ryger.

    #105012
    AnonymForfatter

    jeg kan faktisk godt fortsætte med at betale de frivillige 5.000 kr. til pensionsordning og samtidig betale lidt mere i forbindelse med en låneomlægning. Er det derfor en fornuftig omlægning – fra 30 år/5 pct (27 år tilbage) til 15 år/4 pct. ?

    #105014
    MichaelForfatter

    Er du sikker på, at 4%/15 år tilbydes i dit realkreditinstitut? Så vidt jeg kan se, kan Nykredit kun tilbyde 3%/15 år til kurs 96.

    Men derudover: Jo, hvis du kan klare at betale gælden af på 15 år fremfor 27 er det da helt klart værd at overveje. En gældfri 3. alder er altid godt – også i disse tider hvor afdragsfrie lån stormer frem. Du kunne jo også overveje flekslån, da det lyder som om du har rigelig luft i budgettet. Fordelen er, at der ikke er det store kurstab, som ved det fastforrentede lån ligesom renten som bekendt er rekordlav. Ulempen er selvfølgelig hvis renten stiger (meget), samt den manglende mulighed for at konvertere “opad" og dermed skære noget af restgælden.

    #105088
    FredensborgForfatter

    Lidt væk fra emnet med relevant…

    Jeg har ladet mig fortælle, at det ikke er en god ide at lave frivilligt indbetalinger til en arbejdsgiverbetalte pensionsordning. Du skal så hellere indbetale ind til en privat ordning. Det er vist noget med at hvis du en dag af en eller anden årsag ønsker, at trække din egen indbetalinger ud igen kan man ikke det på en blandet firma / medarbejder indbetalt ordning.

    #105108
    AnonymForfatter

    Tak for den udviste bekymring – i mit konkrete tilfælde har jeg sikret mig, at det kan jeg – altså stoppe/ændre den frivillige del af indbetalingen

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.