Svært at overskue

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • ChristianHForfatter
    Indlæg
  • #89097
    ChristianHForfatter

    Hej alle

    Jeg har fulgt med i flere debatter herinde, og synes generelt at folk er gode til at komme med råd og gode ideer. Jeg står nu i en situation hvor jeg godt kunne bruge et sådan..

    Jeg kan starte lidt mig selv. Læser på en videregående uddannelse, og forvente at aflevere speciale til februar. Derudover har jeg en andelsbolig (værdi ca. 500.000) som jeg betaler af på (skylder ca. 50.000 på den, og som jeg betaler 1100 kr / mdr) og derudover har jeg en andelsboligkredit på 280.000. Det sidste skyldes at jeg i perioder ikke har arbejdet så meget, og derfor har levet på kreditten så at sige. Set i bagspejlet burde jeg nok ikke ha gjort dette, men det er nemmere sagt end gjort (og jeg havde nok en rådgiver som var mere end villig til at give kreditten uden at stille de store spørgsmålstegn).

    Nu er jeg i den situation at jeg har fået ny rådgiver (den gamle gik på pension), og som bider noget i hasserne. hvornår er du færdig etc. hvilket jo er fair nok! Han har nu foreslået, at det smarteste for mig vil være at “omlægge" det hele så alle kreditterne samt lånet bliver slået sammen til een andelsboligkredit, hvilket skulle spare mig nogle penge. Det betyder at jeg ikke længere vil betale af på mit lån, men “nøjes" med renterne på den samlede kredit (2200 kr / mdr), men jeg kan ganske enkelt ikke gennemskue om det er det rigtige at gøre? Det er meget muligt at han har givet mig det “rigtige" råd, men efter oplevelserne med dem gamle er jeg begyndt at blive en smule skeptisk..

    I sådanne situationer kan man vel sige, at det ikke altid er smart at have en bank hvor man ikke kan få personlig rådgivning (medmindre man tager den lange tur til Fyn)…

    Mvh

    Christian

    #130102
    thsvForfatter

    Hej Chrsitian

    Som jeg læser, har du 2 lån i din andelsbolig:
    1) et lån fra købet på 50.000, som der afdrages på.
    2) en boligkredit på 280.000, som der bare betales renter af?
    Samlet skylder du banken 330.000 kr, som de vil have ca. 2.200 kr af pr. måned i renter.
    Det svarer til en rente på 8% og lyder meget rimeligt.
    Banken har jo nok en forventning om, at den gerne vil have, at du begynder at afdrage gælden, når du får et job.
    Som jeg læser det, har du haft en lidt for venlig “ven" i banken, der har lavet dig tære på værdien af andelsboligen. De penge vil banken selvfølgelig gerne have igen.
    Har du penge nok til de sidste 4 måneder uden yderliger træk på kreditten, ellers skulle du overveje at få lidt ekstra lån med, så du kan få skrevet dit speciale færdigt.

    #130108
    ChristianHForfatter

    hejsa,

    Det er korrekt opfattet, at jeg afdrager på det “oprindelige" lån, og har kreditten stående, og som der ikke bliver afdraget på (udover renter). Det lyder, som du opstiller det, som den rigtige løsning. Jeg synes bare godt det kan være svært at overskue når man snakker i telefon med sin rådgiver.

    Og det er også korrekt, at jeg vist har haft en lidt for god “ven" i banken, og det skal naturligvis betales tilbage.

    Jeg arbejder sideløbende, og har udbetalt ca. 7500 kr / mdr, men overvejer om jeg skal sige mit job op og koncentrere mig om at få skrevet opgaven færdig. Da jeg kan få SU slutlån vil jeg netto miste 1000 kr / mdr, og som min kæreste (vi er samboende, og hun er færdig) vil “dække". Sammen med hende burde der derfor være nok (behøver ikke leve i luksus de sidste måneder) til at leve frem til specialet er afleveret.

    #130114
    thsvForfatter

    Jeg er glad for at kunne hjælpe.
    Så længe din gæld i lejligheden er under 400.000 (80%) er der egentlig ikke den store risiko.
    Men det er selvfølgelig en fordel for dig, at have så lav en gæld som muligt.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.