Placering af penge i EU

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #86955
    AnonymForfatter

    hvis man opretter en alm. bankkonto i f.eks Tyskland, hvor jeg har hørt at
    indlånrenten er på ca 5 %.
    Bliver man beskattet efter de tyske eller danske regler, når det nu er inden for
    EU

    #104992
    AnonymForfatter

    Er du herboende og er det personlig formue, så beskattes du i Danmark, jvf ligningsvejledningen http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=102438

    EU eller ikke-EU er ikke afgørende (beskatningen er ikke harmoniseret – endnu). Det afgørende er den aktuelle dobbeltbeskatningsoverenskomst (en aftale i dette tilfælde indgået alene mellem Danmark og Tyskland).

    Husk at du ved investering i anden valuta øger risikoen, hvilket alt andet lige skal honoreres med en ‘risikopræmie’ i form af en højere rente. Nu er kursrisikoen på EUR ikke den største, men jeg ville ikke se på udenlandske obligationer som alternativ til danske stats- eller realkredit-obl. Men hvis erhvervsobligationer også giver for lidt i rente efter din opfattelse, så..

    Har ikke styr på ‘blåstempling’ af udenlandske obligationer, altså om kursgevinst er skattefri. Du kan selvf. planlægge dine køb sådan at der ikke bliver nogen kursgevinst.

    #104994
    AnonymForfatter

    ups – det med obligationer sidst i ovenstående var slet ikke noget du spurgte om. Jeg er bare vant til at snakker vi renteoptimering, så er det første man gør at tænke obligationer.

    #104998
    AnonymForfatter

    Hvor har du hørt at man i Tyskland kan få næsten 5% i indlånsrente?

    Rentesatserne er næsten de samme som i DK. Ingen renter på en lønkonto.

    Men om du kan åbne en konto dernede med bopæl i DK er nok tvivlsomt. I princippet skulle man jo kunne gøre det, men de giver ikke alt det bøvl. Ligesom jeg heller ikke tror en franskmand kan åbne her. Jeg ved det ikke.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.