Bankkrak – Spar Mors

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89069
    AnonymForfatter

    Ang. Spar Mors krak.

    Helt præsis d. 4/10-2008 henvender jeg mig i Spar Mors, idet jeg søger råd omkring de 270.000 kr, som jeg havde i garantbeviser hos Spar Mors, penge som skulle sikre min alderdom, og supplere min efterløn her om små 2 år.
    Jeg fik imidlertid at vide, at finanskrisen lå fjern fra det lille lokale pengeinstitut, og at jeg bare skulle tage det helt rolig, der var ingen grund til bekymring. Jeg ville ikke miste noget.
    Jeg spekulerede lidt over situationen, men valgte at gå mod deres råd, og bad om at få mine garantbeviser udbetalt. Det var der heller ingen problemer i sagde de, og at disse ville blive udbetalt om en måned, dvs d.4/11-2008.
    Men i dag…. 4 dage før jeg kunne få mine beviser udbetalt, konstanterer jeg at Spar Mors er gået konkurs, og 270.000 kr. og min mulighed for at gå på efterløn er væk.
    Så sent som for 10 dage siden, var min datter og svigersøn også i Spar Mors, og forhørte sig om risikoen for deres garantbeviser, de fik præcis det samme at vide, som jeg gjorde for en lille måned siden. Deres penge er også væk nu.

    Jeg mener ikke det kan være rigtigt, at Spar Mors kan rådgive så ukorrekt, så kort tid før et krak, de må absolut have været klar over hvilken vej det gik både da jeg henvendte mig d. 4/10 og da min datter henvendte sig for kun 10 dage siden. Dybt forkastlig kundepleje.

    Men hvordan ser det nu ud med mine penge? Beviserne var jo opsagt inden bankens krak?

    #129828
    AnonymForfatter

    Så vist jeg må konkludere, så er det irrelevant, om beviserne var opsagt. De er stadig “fugle på taget". Garantbbeviser er jo efterstillet al anden gæld og er ikke dækket af indskydergarantifonden; mig bekendt heller ikke af den toårige statsgaranti. Det er nok ikke for sjov, at det fremgår af Spar Mors’ website, at det kommende garantmøde er aflyst. Man møder jo ikke frivilligt op til spanking fra indskyderne!

    Jeg ved ikke, hvilket Morsø Sparekasses bebudede overtagelse af Spar Mors har; det afhænger vel af aftalens indhold. Det må du forhøre dig hos et af de to pengeinstitutter om.

    Good luck!

    Ellers er der tilbud på pastaskruer og flåede tomater i netto…

    #129838
    AnonymForfatter

    Klip fra Morsø Bank overtager Sparekassen Spar Mors
    30. oktober 2008 15:02
    Mangelfuld kreditstyring er årsagen til, at Sparekassen Spar Mors’ bestyrelse har aftalt, at Morsø Bank fra den 3. november overtager sparekassen.

    Aftalen, der skal godkendes af et ekstraordinært repræsentantskabsmøde i Spar Mors på søndag, indebærer, at garanternes indskud på knap 65 mio. kroner går tabt.

    Årsagen til krakket er, at Finanstilsynets kreditgennemgang af sparekassen i sidste weekend viste et “nedskrivningsbehov på ca. 11,5 mio. kroner, og et behov for kreditreservering til solvens på ca. 85 mio. kroner".
    —————————————————–
    Jeg skulle lige have bekræftet at Garantbeviser = Ansvarlig indskudskapital

    Ja desværre du er med i puljen på knap 65 mio kr og dine indskud er tabt !!!!

    Det burde du have vist efter Roskilde Bank´s krak, at ingen borgere skal placere deres opsparing i Garantbeviser, du kunne have krævet at få dine penge forlængst.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.