Rente til børn

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89055
    AnonymForfatter

    Tusinder af børn modtager årligt betragtelige beløb fra bedsteforældre og forældre – udover deciderede indsætninger på “Børneopsparingskonto".
    Det er derfor beskæmmende at erfare, at Danske Bank o.a. groft udnytter disse børn ved at nægte dem en “normal" rente. Min søn på 10 har 53.000 kr. stående på sådan en konto, – som banken kun betaler 3,25% for! Havde han været 18 år – og haft netbank, ville han aut. have fået 5,75% p.a. Banken tilbyder også endnu højere rente – op til 6,25% p.a., hvis man binder pengene i 2 år, men kun hvis man er over 18 år.
    Kan nogen forklare mig, hvorfor bankerne diskriminerer børn så groft, – og om det overhovedet er lovligt?

    #129680
    MichaelForfatter

    Er det også ulovligt at Irma tager mere for varerne end Netto? I tager frivilligt imod deres tilbud om en opsparing, så hvad er problemet? Flyt dog opsparingen til en anden bank hvor renterne er bedre. Sværere er det da ikke.

    #129682
    AnonymForfatter

    Jeg kan heller ikke se hvorfor det skulle være ulovligt. Om det så er moralsk er en anden sag. Men det er ikke som sådan lovstridigt at handle umoralsk i vor verden.

    #129684
    AnonymForfatter

    Michael og Vuldarian,
    Jeg ved godt at jeg bare kan flytte kontoen (!) – men det var ikke pointen med spørgsmålet Michael. Ej heller er Vuldarians betragtninger om moral af interesse.
    Pointen er, at der synes at være en “fælles forståelse" mellem visse (større) banker, om at holde renten på disse midler nede. I værste fald kaldes sådan noget for kartelvirksomhed – og det er ikke alene umoralsk, – men også decideret ulovligt. Desuden er diskrimination normalt ulovligt i dette land – vel også selvom drengen ikke er mørk i løden, homoseksuel, muhamedaner eller kvinde?

    #129686
    MichaelForfatter

    Et hypotetisk spørgsmål til formynderen: Hvis renten havde været 7% til barnet, ville det så være diskrimination mod “voksenkonti"?

    #129688
    AnonymForfatter

    Mig bekendt kan børnene da i de fleste banker oprette højrente konti på samme vilkår som voksne?
    Jeg kan tage fejl – og vil som altid ikke udtale mig om den ene eller den anden bank da dette altid vil blive tolket til døde om jeg agerer “rådgiver" eller “sælger", samt om jeg prøver på at fremhæve min arbejdsgiver fremfor andre.

    Men en ting er sikkert – jeg kan til alle mine “børnekunder" tilbyde nøjagtigt samme højrente konti, som deres forældre kan få…

    /Michael
    banksælger 😉

    #129698
    KFJForfatter

    Hej derude………

    Husk nu at børn på “alm" opsparingskonti, blir beskattet af renteindtægter, ihvertfald ud over deres frikort, så derfor indsæt på børne eller børnebørnopsparinger f.ex Arb. Landsbank = 6%, godt nok ved eet vist beløb (husker desværre ikke lige beløbet) men er nok at finde her på Mybanker

    God dag til alle……

    #129752
    AnonymForfatter

    HELT ærligt…. det lyder som om det er “kartel" stempelet du har fundet frem, hvad så med at følge det til dørs… lav en politi anmeldelse og se hvad der sker… med regn nok med at du bliver lidt til grin.

    bare fordi du ikke kan lide lugten i bageriget, er jo ikke ens betydende med at du ikke er hos bageren…

    #129766
    AnonymForfatter

    Så skulle det være slået fast at det er lovligt nok, men jeg synes nu alligevel det er OK at gøre opmærksom på problemet. Vi kan som forbrugere få bedre forhold på markedet ved at sådanne forhold er belyst.

    Min egen bank MaxBank har på deres officielle liste over indlånsrenter den højeste på børneopsparing. Det med de lave renter på børneopsparing gælder altså ikke alle banker.

    Mere udbredt blandt samtlige banker er følgende forsøg på at drage fordel af at kunderne har en tendens til blot at acceptere forholdene:

    At kalde sælgerne for ‘rådgivere’.
    At anbefale egne investeringsforeninger frem for andre værdipapirer
    At arbejde med ‘faste’ prislister (i stedet for ‘interval-lister’) selvom priserne er til forhandling for dem der spørger.
    At fortie ‘art og omfang’ af bankens ‘særlige interesser’ ved anbefaling af visse produkter frem for andre.
    o.s.v.

    #130662
    AnonymForfatter

    Nej, Michael. For baggrunden var jo at de midler, vi taler om, ikke er indestående på anfordringskonti, men er bundet i en vis (ofte lang) periode.

    #130664
    AnonymForfatter

    “Multivan", du er dog det største kvaj jeg længe er stødt ind i!
    Nej, jeg gider ikke anlægge sag, – jeg påpeger et problem i banksektoren, som jeg syntes må have almen interesse. Mine børns opsparingskonti er nu, selvfølgeligt, flyttet ud af Danske Bank.
    Din ubehjælpelige reference til bageribranchen er iøvrigt nærmest patetist!

    #130666
    AnonymForfatter

    Ja Michael, du tager helt fejl (fsv angår Danske Bank). Det kan du selv læse dig til på bankens hjemmeside. Den ringe behandling af børn og unge, er helt konsekven!

    #130668
    AnonymForfatter

    Formynder, foretag venligst stavekontrol inden du poster.

    Derudover, så er jeg hverken ansat i, eller tilknyttet til, Danske Bank.

    Min mening om den sag er som privat person, at Danske Bank efterhånden er blevet en attraktiv bank. Danske Bank er langt mere konkurrencedygtig på renter og priser end mange lokalbanker, som tager fuldstændig forrykte priser.

    Tag bare Sparekassen Kronjylland, som ligger Top 3 over de dyreste banker i landet. Over et livsforløb vil en person fra fra børneopsparer til boligejer spare næsten 500.000 kr. på at vælge Danske Bank fremfor Sparekassen Kronjylland. Det samme gælder for så vidt Nordea.

    Så pak lige din syge kritik af Danske Bank sammen, og baser den venligst på fakta. Egentlig skulle det ikke undre mig om du sidder ude i en af de små solvenstruede pengeinstitutter.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.