Hvad tjener bankerne på kontant køb/salg af valuta ?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89036
    AnonymForfatter

    Jeg prøvede online at tjekke EURO-kursen. Dato 23/10/2008
    Kurser jeg fandt Nat.Bank 745,76 – Nordea 759,26 – DanskeBank 758,81 – EikBank 754,0857
    X-Change køb 738,00 – salg 757,15 og Forex køb 738,30 – salg 757,56
    Kurserne ved andre banker ligger ikke ligefrem tilgængelig på 1.site.

    Hvad jeg kan konstatere at bankerne tjener ca 200 kr pr 1000 Euro, nok et gns.beløb en familie/person veksler for hver udlandsrejse. Hvad bankerne samlet tjener pr år ?

    Det har været fremme at Danmark der er medlem af EU skulle gå over til Euro, men jeg tror ikke danskene pt. er modne til at slippe kronerne, men mange mener stadig at det er “farligt" at få sin løn i EURO og betale med EURO, fordi butikkerne vil “snyde".

    Jeg bor i EØS-land og betaler med EURO og føler at det er en stor lettelse, med så få cifre som muligt i et regnskab, dvs. gns. 1 ciffer mindre og at pengene fylder mindre i min pung, 1000 Euro/7500 kr eks. 10 sedler á 100 mod 75 sedler á 100 i Danmark 🙂

    #129498
    KrisserForfatter

    Den primære grund til den store kursmarginal for kontantvaluta er, at banken har en del udgifter til administration og distribution af de forskellige valutaer, samt at banken ikke kan forrente de penge der ligger som kontanter. Hertil kommer forsikringspræmien.

    #129520
    fk2001Forfatter

    samt de meget pludselige kursudsving vi pt. ser = større spredning på køb/salg kurs

    #129522
    AnonymForfatter

    Den væsentligste grund til ikke at tilslutte sig 3 fase (indførelse af EUR) er da at vi vil beholde muligheden for at fastlægge vores egen valutapolitik. Ja – jeg ved godt at vi kører en fastkurspolitik, men det er den dansk beslutning som vi selv kan ændre.

    At gøre det til et spørgsmål om rejsevaluta eller veneration for den gode gamle danske krone er at nedgøre folks fornuft. Som at sige at vi kan droppe folketingsvalg fordi folk der hygger sig sammen på valgaftenen lige så godt kan se en båndet udsendele fra sidste gang der var valg.

    #129584
    AnonymForfatter

    Udlandsdanskere som jeg, er frataget retten til at stemme ved alle valg der afholdes i DK. Derfor kan/vil jeg ikke svare på din politiske bemærkning !

    #129748
    AnonymForfatter

    for lige at vende tilbage til dit spørgsmål ang. valuta og hvad bankerne tjener….

    du kan via valutakurser.dk se hvad dags kursen er og online kursen er, med dags kursen kan du se hvad bankerne skal give for ex. doller, her efter kan du så ringe til en bank og hører hvad de skal ha få den.

    bemærk dog, at forex har mere end 1 kurs… hvis du “bare" skal veksle lidt små penge ( under 100k ) så er det den offenlig kurs, men hvis du skal over dette beløb eller handler meget valuta ( ex. prøver at tjene penge på valuta forskelle ) så kan man forhandle sig frem til en anden kurs.

    typisk ligger bankerne i omegenen af 15 øre på dags kursen af ex. doller, men dette gælder KUN kontanter, rejsecheck bliver der ikke lagt så meget på, til gengæld tager de ca 2% i gebyr af det du handler for…

    held og lykke med det.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.