Online investering – er det fup?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 36 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89035
    AnonymForfatter

    Hej allesammen.

    Jeg blev tiltrukket af at handle med aktier og jeg gik online og købte nogle aktier hos Novo , Westas og F.l.s

    For at gøre en lang historie kort, gik det nogenlunde…ikke nogen gevinst og ikke nogle store tab.

    Men idag prøvede jeg igen og jeg købte 100 aktier hos Vestas i kurs 274, men så gik det galt
    og den raslede ned til 259,5 . Så købte jeg igen 80 stk men så gik det helt galt og de røg ned på 247 og jeg ventede til børsen lukkede…og så gik de lidt op igen til 256 og det var jo bedre end 247.
    Og så var jeg lidt i tvivl om jeg skulle sælge eller lade være og jeg blev lidt bekymret og til sidst gad jeg ikke vente til imorgen

    så var jeg online igen kl 19.45 og jeg solgte det hele og jeg blev overrasket over at mit tab var på cirka 5200 kr og at kursen nu viste 246.

    Jeg troede at jeg solgte til lukningskursen altså 256 ..og jeg kunne ikke forstå hvem der havde lavet den om.

    Jeg ringede til onlinesupport og jeg talte med en som sagde at kursen ikke kunne bevæge sig efter lukketid og at jeg skulle ringe imorgen og snakke med Nordea , og det er dem der måske har lavet fejl..

    Er der nogen der kan hjælpe ??…istedet for at miste 2100 kr ..mistede jeg nu 5200 kr.

    m.v.h
    Benny

    #129480
    fk2001Forfatter

    Dette spørgsmål høre ikke rigtigt til i dette forum. Men så vidt jeg er orienteret, må noterede aktier ikke handles uden for børsen, med mindre det foregår internt i virksomheden. Så hvordan du kunne sælge kl. 19.45? Og hvem købte i givet fald aktierne?

    Markedet startede negativt i dag. Tror du ikke at en indlagt ordre uden for børsens åbningstid, handles når børsen åbner igen?

    #129484
    AnonymForfatter

    Hej og tak for dit svar

    Jeg forstår heller ikke hvordan det kan lade sig gøre.

    Jeg prøvede at sælge aktierne senere kl 19.45 og så ku jeg godt og jeg fik en bekræftelse at handlen skete med det samme d.v.s 19.45 , men på en kurs der er 10 point mindre end lukkekursen.??

    Det lyder mærkeligt og jeg forstår ikke hvorfor sku jeg miste 2500 kroner når kursen var 257 og ikke 246.??

    #129486
    AnonymForfatter

    Som der er ved et køb er der “en sælger" som der også ved et salg er “en køber" og køberen kunne sagtens være “din bank" og den kurs de køber til er altid lavere end på børsen, der må stå noget i online-reglementet derom.

    #129494
    AnonymForfatter

    Jeg har læst reglerne hos Nordea Online investering.
    Og der står ikke noget om at handle efter lukketid.
    Jeg føler at der er nogle der fusker midt om natten.
    Jeg undrer mig over at alle dem jeg har snakket med, også hotline support,
    nægter at udtale sig.
    Jeg tænker på at sagsøge Nordea hvis det viser sig at de laver ulovlig spekulation
    Og hvis jeg ikke får refunderet mine penge fra kurs manipulation, så er jeg nødt til at finde en anden bank, desværre.

    #129496
    fk2001Forfatter

    Ok, så de blev altså handlet. Måske kan man handle uden for lukketid i et internt system i banken. Men du må jo have angivet en salgskurs? Og hvis ikke, så har der måske været en køber med en købskurs, som handlen så blev udført til? Hvis man blot indlægger en ordre uden limit, så handles der til “markedsværdi". Og uden for åbningstid er dette marked selvfølgelig meget lille, med stor spredning på bud/udbud.

    Men…. Det burde ikke kunne lade sig gøre, uden at kunden var fuld bevidst om systemets virkemåde. Jeg kender ikke Nordeas system, Men du er nok nødt til at gøre indsigelse mod handlen og fremføre at det var lukkekursen der oplyst i systemet.

    #129500
    KrisserForfatter

    Hvis aktierne er blevet strakshandlet (hvilket det lyder som), har du formentlig også fået oplyst en kurs i handelsbilledet. Denne kan sagtens være forskellig fra kursen i kursoversigten. Hvis du har accepteret at sælge til en bestemt kurs (uanset om du har været opmærksom på denne), er der næppe noget at komme efter.

    #129510
    AnonymForfatter

    Hej igen

    Det der irriterer mig mest er at da jeg solgte mine aktier senere end kl 17.00

    kunne jeg ikke se nogen ny kurs end 256.

    Jeg accepterede bekræftelsen uden at kigge på den kurs der var tilbudt.

    Det eneste der gjorde at opdagede fejlen var at mit tab var på 5200 kr istedet for 3200 kr

    Jeg prøvede at åbne bekræftelsessiden men der stod på det tidspunkt at det er ikke muligt at

    se noget og jeg skal prøve senere.

    Her er mailen jeg fik fra Nordea , som lyder mystisk, og han sagde alt undtagen at svar mig.

    Hej

    Subject: Priser på strakshandel efter kl. 17:00
    Date: Fri, 24 Oct 2008 15:37:39 +0200

    Hej Benny

    Tak for din henvendelse og for at du benytter Online Investering.

    Ja, det er en meget svær tid at være investor i, og det går hurtigt ned og op. I Online Investering kan du handle aktier til strakspriser fra børsens åbning og frem til kl. 22:00 om aftenen. Kurserne for strakshandel afspejler de samme kurser som de der blive stillet på børsen i dennes åbningstid. Efter Børsens lukningen kl. 17:00 er det alene Nordea der stiller priserne, og de vil igen afspejle markedet, da markederne i USA jo er åbne indtil kl. 22:00 Dansk tid, og derfor kan påvirke kursdannelsen og den risico som Nordea løber ved at stille op til strakshandel.
    Nordea har derfor dealere siddende frem til kl. 22:00 for at overvåge markedet, og sætte priserne for strakshandel i forhold til de øvrige markeder.

    Du kan læse mere om handel af aktier i Online Investering under “Om investering"/ Aktier og i reglerne for brug af Online Investering.

    #129514
    NultopskatForfatter

    He he…

    Tror du misforstår dine oplysninger, de kurser du ser er seneste handleskurser, normalt laves der en større kursskæring efter børsens lukketid. Banken skulle jo nødig tabe penge såfremt børsen åbnede negativt som f.eks i dag…

    #129516
    AnonymForfatter

    Hej
    Jeg kunne tænke mig at høre Jeres mening vedr. det Nordea har skrevet for at begrunde
    det problem.

    Jeg har solgt 180 Vestas aktier efter lukketid og banken har fusket og har købt dem til en billig kurs( 246) end den fra lukketid (256) dvs 10 point mindre.

    Jeg kunne tænke mig at vide om de har solgt dem videre til kurs 256 eller hvad??

    Eller regner de med at tjene lidt på dem idag, men idag har det jo også været meget galt .

    #129518
    fk2001Forfatter

    Umiddelbart lyder det til, at de har givet dig en [straks) kurs som du har accepteret. Om Nordea har solgt dem til en højere pris er derfor underordnet.

    Men ellers er svaret da lidt svagt, da US markedet lukkede positivt denne dag!

    Hvis Nordea ikke fik solgt dem til andre er det aktionærene i Nordea der bære tabet, da Vestas vist aldrig nåede 246 i dag.

    Hvis du har penge til investering skulle du tage at læse om value investering. Der er gode tilbud i markedet pt, men der er mere “lavpris" end der er value derude. Fordi en aktie er faldet meget betyder det ikke at den er et fornuftigt køb. Der er ofte en god grund til at en aktie falder mere end markedet. Du er nødt til at lære at sortere value fra no-value hvis du vil tjene penge på aktieinvestering.

    #129524
    AnonymForfatter

    Det er jo der fejlen ligger.

    Hvis du læser vejledning/regler grundigt (eller Norde’s svar) så er den kurs du handler til hvis du benytter ‘strakshandel’ på det tidspunkt, en kurs som Nordea skønner. Du kan acceptere eller lade være. Længere er den vel ikke. Nordea må godt tjene penge. På det tidspnkt af dagen skal de tjene lidt mere, for de løber en risiko for at markedet åbner med massive dyk. Om det rent faktisk åbner positivt eller negativt er sagen uvedkommende.

    Hvis du vil sælge din svigermor for 100 kr, så er det købers egen skyld hvis hun kun er 50 kr værd.

    #129530
    AnonymForfatter

    Hej igen

    Jeg kan godt forstå at man skal vælge value aktier , og at vælge non-value aktier er en gambling.

    Og jeg var klar over den risiko . sådan er spillet , nogle gange er man heldig og nogle
    gange er man uheldig.

    Men jeg føler mig snydt , og jeg er meget skuffet over at min bank , manipulerer med kursen og prøver at tjene penge på min bekostning, og på sine egne kunder.

    På Nordeas demo finder man alle oplysninger om online investering men ingen om at handle efter kl 17.

    Hvis jeg har tabt de penge på normal vis så viljeg acceptere det , men at blive snydt på den måde , og at nogle personer sidder og lurer midt om natten og bruger alle midler og måske ulovligt for at tjene penge på den måde. Det er det der skuffer mig og gør mig meget sur .

    Jeg har haft samme Bank i 15 år og jeg kan ikke forstå deres handling.

    Nu er i lidt i tvivl om jeg skal fortsætte med at handle online eller lade være .

    Jeg kan ikke stole på min bank mere.

    #129552
    AnonymForfatter

    Der er noget du helt misforstår.
    Man kan naturligvis ikke handle til børslukkekurs efter børsen er lukket.
    Forestil dig at ved dansk børsluk ( kl 1655) er USA nede med 10%
    Herefter venter du 3 timer.
    Nu er USA oppe med 5 %
    Alt tyder derfor på at Fondbørsen åber i meget stor plus
    Hvis jeg nu kunne købe aktier til børsluk kurs nu er det jo sikre penge for mig. Der er næsten 100% sandsynlighed for at kan sælge disse kl 09 dagen efter med stor profit.

    De store banker stiller strakskurser hvor du handler direkte med banken gennem aften altså mellem kl 17-22 som afspejler hvorledes markedet i USA udvikler sig.
    Den pris de stiller regner de med at tjenne på (derfor det store spread dvs forskel i køb og salgskurs men det er jo også dem der løber ricikoen ved at handle med dig på dette tidspunkt.
    De handler der sker om aftebn rapporteres så handelshistorikken kan ses dagen efter (tastes mellem 8-9) Der sker ingen reel handel på dette tidspunkt idet børsen åbner kl 9.

    #129558
    AnonymForfatter

    Hej og tak for dit svar.

    Jeg kender ikke noget til det, og det irriterer mig at jeg ikke var oplyst nok om det.

    Jeg har tabt penge i forvejen, og da kursen var 256 lige før lukketid, tænkte jeg på at vente til lidt senere, fordi jeg jo havde handlet efter kl 17.00 én gang før, og det var jo den samme kurs som den fra lukketiden den dag.

    Og så troede jeg at man kunne handle efter kl 17.00 på samme kurs i lukketid.

    Nordea har lavet en demo om handel online.

    Jeg er sikker på at Banken ved hvem der handler sent, og de kunne godt ringe eller kontakte sine kunder hvis de ser at de handler forkert.

    De ringer og de rykker når de skal have deres penge.

    Men når det drejer sig om det modsatte, er de nogle svindlere, og nogle billige personer
    der gør alt for at tjene 1 krone.

    Jeg håber at de har en god samvittighed…

    Jeg vil ikke handle med min bank på den måde, og det er jo meningen at man skal handle direkte
    og ikke gennem Nordea.

    Jeg kunne tænke mig at vide hvad de har gjort med de aktier de købte fra mig?

    De har købt dem i kurs 246, ( det er det der stod på bekræftelsen som kom efter en dag)

    Og hvis de har købt den fra mig til kurs 246 , d.v.s 10 point mindre end lukketid og den kurs jeg troede jeg solgt dem for :256

    Hvis de har solgt dem med det samme til kurs 256 , så er det fusk og bedrag og så er det rent ud : ( at tage røven på folk ).

    Jeg har 200000 kroner hos dem som jeg kæmpede mange gange for at få en god rente til.

    Jeg havde 800000 kroner hos dem i 9 måneder på en konto på 2% rente, og tænk at der ikke var en der ringede eller har kontaktet mig for at rådgive mig.
    Jeg har været syg i lang tid og det udnytter de.

    Jeg havde også et flekslån, F5 som skulle refinansieres i dec 2007, og jeg henvendte mig til dem i Oktober 2007 og jeg blev rådgivet til at omlægge lånet med det samme til en F1 der skulle refinansieres i dec 2007??…

    Men heldigvis var der nogle flinke mennesker i dette forum som hjalp mig og sagde at jeg skulle aflyse aftalen med det samme.

    Og nu er der det her med aktier …

    Jeg overvejer at skifte bank fordi jeg føler at de udnytter min sygdom og det gør mig meget sur .

    Jeg ved at den handel er mystisk fordi der stod ikke 246 på salgskursen på det tidspunkt Jeg handlede og derfor kiggede jeg ikke på bekræftelsesindholdet da jeg klikkede på ok.

    Jeg skammer mig over at nogle kan tjene penge på den måde.

    m.v.h
    Benny

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 36 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.