skal vi lægge vores lån om

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Mette (10)Forfatter
    Indlæg
  • #89026
    Mette (10)Forfatter

    Vi har pt. et F1 afdragfri lån på 1.200.000 kr., lånet er fra i år 2008, og det skal enten forsætte eller lægges om pr. 1. jan. 2009. Vi har planer om, at blive boende i vores lejlighed ca. 3 år endnu. Jeg har læst noget om, at det evt. kunne være en ide at optage sit realkreditlån i euro. da det kan give nogle fradragsfordele. ER der en som har en fornuftig mening om ovenstående, så vil jeg blive glad, da jeg synes, at alle de forskellige lånetyper er uoverskuelige.

    På forhånd tak

    #129292
    KrisserForfatter

    I burde kunne skifte til et F3-lån uden de store problemer hvis I er meget nervøse. Det vil ikke koste jer specielt meget om måneden (nogle hundrede kroner). Dog giver det naturligvis ikke fordelen hvis renten falder de næste par år.

    Fordelene ved et lån i EUR er meget små. I forhold til et obligationslån i DKK han I fratrække kurstabet, men I er også skattepligtige af kursgevinsten. Da rentetilpasningslån er kontantlån, har I allerede denne fordel/ulempe. Renten er en smule lavere, men ikke meget (vi taler her om realkreditobligationsrenten – ECB’s og Nationalbankens renter har ingen betydning for disse).

    Lån i EUR har den store ulempe, at lånet er i EUR, mens jeres indkomst er i DKK. Normalt siger man at Danmark har en fastkurspolitik overfor EUR, hvorfor forskellen i ydelse ikke burde være stor. Der er dog teoretisk ikke noget i vejen for, at spændet bliver forskudt, så en euro pludselig koster en krone mere. Med den nuværende krise, hvor kronen i perioder kan komme under pres, er dette ikke en fuldstændig utænkelig situation.

    Min personlige holdning er, at lån i EUR kun er for spekulanter og personer med indtægter i EUR.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.