F1 rentefastsættelsen i starten af december?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89021
    AnonymForfatter

    Kan nogen fortælle mig lidt mere præcis hvordan den nye rente i starten af december fastsættes? Det er noget med at realkreditten sælger/indløser alle de eksistrende obligation og køber nogle nye…. Men hvem sælger man til? Og hvem køber man nye obligation af? Og hvordan fastlægges den nye rente og kurs? Hvordan kan man ´sikker på at man får den lavest mulige rente? Og hvornår præcist sker alt dette?

    #129374
    AnonymForfatter

    Der sker det at dit lån udløber den 31.12 – i løbet af december er der så en masse auktioner og efter de auktioner fastsættes renten for det næste år. Jo flere der vil købe obligationerne jo lavere bliver renten – er der ingen måske kun få kan renten godt være høj

    #129472
    AnonymForfatter

    Tak for svar. Kan du sige noget om hvornår renten mere præcist bliver fastsat eller er det forskelligt fra lån til lån? I lyset af nationalbankens rentehæving i dag på 0.5% er det vel ikke helt ligegyldigt om det er i starten af december eller i slutningen af december. Jeg forestiller mig at renten igen kommer ned omkring juletid. Men det er jo bare et gæt 🙂

    #129474
    NultopskatForfatter

    De store auktioner plejer at blive spredt i tidsrummet 10 til 20 december.

    Hvem køber disse obligationer ? Tjae, det gør du..gennem din obligatoriske arbejdsgiver administrede pension.
    Selvfølgelig er der andre købere, hovedsaglig danske og udenlandske pensionskasser, hvoraf sidstnævnte især amerikanske nok holder sig væk i år..

    #129528
    AnonymForfatter

    Et mere konkret svar på dit spørgsmål.

    Renten fastsættes som et gennemsnit over 10 dage.

    Under normale omstændigheder giver Cibor-6 renten en meget god indikation på hvad F1-renten ender på i december. Lige nu ligger cibor-6 på 6,41%

    Konsekvensen af Nationalbankens rentestigning er næsten 1:1 når det gælder korte obligationsrenter med 1 års løbetid.

    Forventningen lige nu er at kronepresset vil være så voldsomt, at Nationalbanken også i næste uge må hæve renten, hvilket sender Cibor6 op i næsten 7%.

    Med andre ord tror jeg du skal regne med F1 renten lander på et sted mellem 6,5-7,5%

    #129536
    AnonymForfatter

    Aha! Den information havde jeg ikke lige læst om – hvor finder man den henne på nettet?

    Hvad er din forventning til udviklingen i det danske renteniveau, fx Nationalbankens indskudsbevisrente de næste uger?

    #129546
    AnonymForfatter

    Hej General Prier:
    Hvor kan jeg se om der er pres på kronen?
    Mvh Sir Tobi

    #129638
    AnonymForfatter

    Hej General Prier.
    Tak for oplysende svar. Jeg synes din vurdering lyder fornuftig, men ser så at Sydbank forventer en betydelig rentenedsættelse i deres publikation Investering for oktober, måske allerede inden jul. Desuden ser jeg, at der også i dag spås ECB rentenedsættelse ved deres møde primo november (hvad jeg forventer alt andet lige også påvirker den danske rente nedad). Jeg kunne godt tænke mig en kommentar til dette.

    #129648
    NultopskatForfatter

    Som det sikkert er dig bekendt valgte et snævert flertal for 8 år siden, at stå uden for Euroen..Derfor vil en eurorente nedsættelse ikke ændre på en krone rente…Så længe der er nuværende panik på aktiemarkedet.

    Ja normalt følger kronen pænt med euroen, men ikke når markedet panikker. Så glæd dig over muligheden for selvstændig økonomisk politik og dronningens portræt på mønterne…Og husk hvad prisen er.

    #129708
    AnonymForfatter

    Ja, det er trist at være uden for det gode selskab. Vi Euro-fans får pointerne understreget disse dage. Jeg mener dog stadig at med min “alt-andet-lige" forudsætning så bør en Euro-rentenedsættelse sætte mindre pres på kronen (pga højere efterspørgsel) og dermed bedre mulighederne for en nationalbank-rentenedsættelse. Også selvom markederne er meget urolige.

    Og så er der Sydbank. Jeg synes ikke deres forudsigelser om rentenedsættelser er specielt velargumenterde, men kunne godt tænke mig nogle kommentarer.

    #129710
    NultopskatForfatter

    Sydbank har for så vidt ret..Normalt skyldes et pres på en valuta at nogle forventer at pågældende valuta vil falde, og derfor optager lån i den valuta og placerer pengene i en anden valuta..Helst en med højere rente, alternativt en man forventer vil stige…
    en renteforhøjelse vil naturligt dæmme op for den slags narrestreger…

    Det der sker nu er dog anderledes Hedgefonde, der har optaget billige lån i CHF og YEN trues da kursen på disse lavtforrentede valutaer stiger, og må derfor tvangssælge aktier og obligationer bla. i danske kroner..

    Presset er pt. på alle valutaer undtaget US$, CHF og YEN, der er svagt pres på € grundet forventning om rentesænkning, se blot hvordan norske & svenske lire er drysset ned..Pundet er gået samme vej, da de 3 lande er udenfor Euroen og uden den tætte danske binding..

    #129718
    AnonymForfatter

    … og hvilke konklusioner for rentefastsættelsen for mit F! lån når I så frem til? Lad mig prøve at summere op: Svage krone, høj rente. Hvis vi havde stemt ja til euroen ville der ikke være en rentekløft mellem euroland og Danmark og mit F1 lån ville ikke være så presset som tilfældet nu. Men kronen bliver ikke ved med at være under pres og der er en almindelig forventning om rentesænkning indenfor de kommende uger, først i euroland og umiddelbart derefter i Danmark. Og vupi… F1 renten er tilbage på normalt niveau. Og jeg kan trygt holde jul. Eller konkluderer jeg forkert?

    #129720
    AnonymForfatter

    Et – lidt dumt – spørgsmål i forlængelse af Flekslånstråden:

    På mit rentetilpasningslån ser jeg, at ydelsen selvfølgelig stiger med de sidste par års renteøgninger. Og samtidig ændrer forholdet sig mellem hhv. afdrag og renter/bidrag.

    På mine årlige opgørelser over rentetilpasningslånets betalingsvilkår ser jeg, at med en rentestigning øges andelen af renter/bidrag og omvendt falder afdragsandelen (logisk nok). Men afdragsdelen falder også i absolute kroner. Hvorfor gør det egentlig det? Er det pga. almindelig afhøvling af hovedstolen?

    Mvh.
    Jakob

    #129722
    AnonymForfatter

    Fandt lige en artikel om emnet:
    http://www.business.dk/article/20081028/dinepenge/710280025/

    “Samtidig er F1-lån skruet sådan sammen, at afdragene er høje, når renten er lav, mens afdragene falder, når renten stiger. Så de ventede rentehop slår ikke fuldt igennem på ydelsen."

    Her står jo at “afdragene falder (underforstået absolut???) når renten stiger". Hvordan hænger det rent teknisk sammen?

    #129724
    AnonymForfatter

    Det er korrekt F1.

    Der er i øjeblikket et astronomisk spænd mellem Euribor-6 renten og Cibor-6, som grundlæggende er forårsaget af spændet mellem ECB’s Marginal Lending Rate og Nationalbankens udlånsrente.

    Det er en direkte konsekvens af at vi ikke har euro, og dette får direkte konsekvens for renten på dit flekslån til december.

    Det er historisk det her, for det viser, at valutarisikoen som ingen har regnet for noget de sidste 10 år, stadig eksisterer, og stadig repræsenterer en “clear and present danger" mod boligejernes og virksomhedernes økonomi.

    Regeringen kommer med et indgreb i denne uge, som vil give pensionskasserne mulighed for at udgå tvangsudsalg af realkreditobligationer. Dette vil nok afværge den totale katastrofe (nemlig at flekslånene slet ikke kan refinansieres til december) men det vil næppe få flexrenten ned under 6,0% og slet ikke i nærheden af Euribor-6.

    En boligejer med et afdragsfrit flekslån på 2 mio kommer næste år til at betale op mod 35.000 kr ekstra i rente, så kom ikke at sig principper er gratis!

    Med tiden kommer der dog lindring, og vi kan forvente at markedet for realkreditobligationer har indsnævret spændet i risikopræmie mellem statsobligationer og realkreditobligationer betydeligt inden 2009 ultimo. Men der vil stadig være en merpræmie, og lur mig om ikke merpræmien efter finanskrisen bliver højere end før finanskrisen.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.