Netto ydelse ved huskøb

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89013
    AnonymForfatter

    Hej.

    Hvad indeholder Netto ydelsen ved et huskøb? Er det rent og skær udgiften til boliglåned inklusive de skattemæssige fordele der er ved det, eller indbefatter den også ejendomsskatter osv.?

    #129108
    MichaelForfatter
    #129110
    AnonymForfatter

    Hvad hvis man bor i en ejerlejlighed eller andelsbolig, hvor der meget ofte ikke er individuel afregning af vand og varme?

    Må ejendomsmægler så godt trække disse udgifter fra forholdsmæssigt selvom udgiferne jo er en del af lejen?

    Jeg har engang hørt at nogen mæglere også trækker de faste udgifter til fjernvarmeselskabet fra i opstillingen, så det ser pænere ud i opstillingen, men ved ikke om det er lovligt…

    #129114
    MichaelForfatter

    Hm tja – godt spørgsmål Allan B. Min umiddelbare holdning er, at varme og vand aldrig skal med under brutto/netto, da man jo herved ikke kan sammenligne forskellige lejligheder direkte med hinanden. Dette uanset om udgifter til varme og vand er et fast beløb.

    #129180
    AnonymForfatter

    Hej henrikh (2),

    Nettoydelsen – og ligeledes bruttoydelsen – indeholder de udgifter, som du har, “bare fordi" du ejer boligen.

    Her skal du forstå udgifterne på lånene i ejendommen, ejendomsværdiskat og ejerudgifterne.

    LÅNEYDELSERNE:
    I salgsopstillingerne fra mægler, er altid lavet et eksempel med ca. 95 % finansiering samt et uden lån – altså hvor du har alle pengene til købet i kontanter.

    Låneydelserne er med andre ord IKKE baseret på din økonomi, men alene ud fra standardeksempeler.

    EJENDOMSVÆRDISKAT:
    Dette er en udgift, som det offentlige populært sagt udregner ud fra den værdi, som det offentlige har sat på ejendommen.

    Der er IKKE tale om et fysisk indbetalingskort, som du skal betale via din Netbank. Der er alene tale om en udgift, som figurerer på din årsopgørelse fra SKAT, og som derved påvirker dit skattekort.

    EJERUDGIFTER:
    Dette er populært sagt udgifter, som du har på ejendommen, bare fordi du har skrevet under på købsaftalen.

    Her er tale om udgifter, som ikke afhænger af, om du flytter ind i ejendommen eller ej.

    Udgifterne er blandt andet ejendomsskat, husforsikring (ved huskøb), råttebekæmpelse, fællesantenne, vejlaug (ved huskøb), fællesudgifter (ved køb af lejlighed), skorstensfejer og lignende.

    ANDRE UDGIFTER:
    Ud over udgifterne til brutto- og nettoydelsen, har du varme, vand, el og gas.

    Disse udgifter kalder man anvendelsesudgifter, fordi de først kommer, når du begynder at bebo/anvende ejendommen.

    Specielt varmeudgiften kan variere meget fra boligtype til boligtype – og ligeledes meget inden for samme boligtype.

    Tallene herfor i mæglers salgsopstilling er baseret på sælgers forbrug.

    Du bør derfor alene tage udgiftens størrelse som en rettesnor for dine kommende udgifter.

    TIL SIDST:
    Som nævt i starten af mit svar, så er brutto- og nettoydelsen i salgsopstillingerne udregnet efter nogle standardeksempler.

    Det er derfor vigtigt, at du får din bank til at lave en udregning ud fra den belåning, som du skal have i boligen.

    Herudover bør du få banken til at tage højde for stigninger i afgifter og oliepriser, selvom dette naturligvis altid bliver et gæt.

    Du vil på nogle bankers hjemmesider kunne se en guide ved boligkøb med blandt andet ordbog og oversigt over de dokumenter, som du vil støde på i forbindelse med købet. Ellers kan du altid læse mere på http://www.danskebank.dk/Boligkoebsguide

    I øvrigt bør du tage og få din bank til at godkende dig, iden du kommer for langt med boligsøgningen. Så kan du få svar på spørgsmål – også dem, som du endnu ikke ved du har – ligesom du slipper for at når at forelske dig i en bolig, som du måske ikke har råd til.

    Held og lykke med købet,

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.