Fejlagtig indbetaling på min konto – hvad skal jeg gøre?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • HalliHalloForfatter
    Indlæg
  • #89002
    HalliHalloForfatter

    I februar blev der på mit MasterCardKonto indbebalt et beløb på knap 5000 kr. Jeg kan ikke se hvem der har indbetalt beløbet, og pengene er ikke tilbageført endnu.

    Hvad skal jeg foretage mig – eller skal jeg bare se tiden an? For jeg kan vel ikke havne i spjældet i Horserød ved ikke uopfordret at have gjort opmærksom på, at beløbet ikke tilhører mig? Mener ikke selv at jeg har gjort mig strafbar i noget som helst, da det ikke kan være mit ansvar. Er sikkert et firma, der har indbealt pengene fejlagtigt og så først finder ud af det ved årsafslutningen eller hvad ved jeg….

    Hvad ville I gøre i mit tilfælde?

    #128954
    AnonymForfatter

    Du kan spørge Michael . Han laver ikke andet end at sidde på mybanker..:-)

    #128962
    AnonymForfatter

    HalliHallo – du skal kontakte din bank og høre om hvor pengene kommer fra…… Det er det korrekte at gøre…..

    #128968
    KrisserForfatter

    Hvis du kan se at du har modtaget penge, som du ved ikke tilhører dig, og du ikke foretager dig noget, handler du i ond tro. Hvis ikke du bruger pengene, er det værste der kan ske formentlig, at du bliver bedt om at betale pengene tilbage. Dog er der efter min mening ingen grund til ikke at kontakte dit pengeinstitut. Bed dem om at overføre pengene til en seperat konto, og spærre kontoen med besked om at pengene ikke tilhører dig. Bed dem så at undersøge hvor pengene kommer fra, så du kan levere dem tilbage. På denne måde risikerer du ikke at pengene bliver indblandet i din daglige økonomi, og du sikrer dig at du kan bevise at du har gjort en aktiv indsats for at levere pengene tilbage. De renter som pengene optjener indtil de bliver tilbageført kan du højst sandsynligt få lov til at beholde for dig selv, så lidt tjener du på det, og på denne måde er det ærligt tjente penge.

    #129044
    HalliHalloForfatter

    Skal jeg melde mig selv til banken mener I? Jeg er lidt i tvivl, da jeg syntes at det vil være lidt pinligt at jeg først “siger til" nu efter så lang tid.
    Problemet er også at jeg er begyndt at bruge af pengene, hvorved det så virker endnu mere pinligt.
    Men hvis ikke jeg hører noget selv inden FEB 09, så vil jeg på ny overveje hvad jeg skal gøre. Om jeg kan leve med den dårlige samvitighed el. ej.
    Jeg har et andet spørgsmål, som vedrører min kammerat, men jeg har ikke tid til at spørge om det nu, men gør det i aften eller i morgen. Det er af samme skuffe, men bare et endnu større beløb.

    #129048
    AnonymForfatter

    Er du allerede begyndt at bruge af pengene????
    Bare lige så du ved det, så er det strafbart. For du ved godt det ikke er dine penge, og har derved handlet i ond tro.
    Hvis jeg var dig, ville jeg fremskaffe pengene igen, og med lynets hast få snakket med banken, og så håbe de bare tilbage fører pengene fra din konto og ikke gør mere ved det.

    #129050
    AnonymForfatter

    Du behøver ikke spørge om din kammerats situation – han skal også levere pengene tilbage.

    #129052
    KrisserForfatter

    Jeg er helt enig med Nikolaj. Hvis du bruger af pengene, når du ved det ikke er dine, så er det en strafbar handling. Der er ikke noget der hedder ‘jeg troede det var o.k.’ her. Når man bruger penge som man ikke har ret til, så stjæler man.

    Altså: Ned i banken. Det kan godt være det føles pinligt nu, men det vil føles meget mere pinligt når du står skoleret i Byretten.

    #129058
    HalliHalloForfatter

    Jeg føler mig nu ikke decideret som en kriminel medborger. Under en evt. retssag spiller jeg da bare lidt dum, som alle andre der har lavet noget forkert her i samfundet gør. Jeg kunne for eksempel sige: Jeg syntes godt nok at kontoen lige pludselig voksede pænt, men tænkte ikke nærmere over det, for hvem skulle da finde på at forære mig 5000 kr. Hvad jeg her har røbet siger jeg da hverken til banken eller til dommeren.
    Nej, pengene gik ind den 19. FEB i år og jeg kontakter banken den 19. FEB 2009, medmindre de selv skriver til mig og siger, at de ser sig nødsaget til at hæve det omtalte beløb, da en af deres kunder gør krav på beløbet.
    Og der tilkommer mig vel ingengang en lille dusør, men er også lidt bange for at de sikkert bare griner bag min ryg nede i banken+tænker “sikken en idiot", hvorfor beholdt han ikke bare pengene, når afsenderen ikke selv har reageret.

    #129060
    AnonymForfatter

    Du er i ond tro, og du bør reagere.
    Jeg ville (straks) henvende mig i min bank. De er højst sandsynlig i stand til at finde ud af hvor pengene kommer fra. Under alle omstændigheder kan de fortælle dig, hvad du bør gøre

    #129064
    KrisserForfatter

    Det kan godt være du ikke føler dig kriminel, men det er du, og du gør kun dig sag værre ved erklære sig villig til at begå mened og fortsætte med at handle i ond tro (som jo er blevet værre af at du nu med sikkerhed ved det er forkert). Du har jo så rigeligt skrevet nok information her til at identificere dig, hvis en part i sagen nu skulle læse her på forummet (det er vel trods alt de færreste der har fået 5000 kroner sat ind på sit MasterCard d. 19. februar 2008 fra en ukendt tredjepart). Hvorfor ikke undgå risikoen for en fængselsstraf? Selv om den måtte være betinget, er det jo stadig ikke helt vildt sjovt at have stående på sin straffeattest. Banken vil næppe grine af dig – de vil formentlig blot finde det forfriskende at vide, at der stadig findes ærlige mennesker.

    I øvrigt bør du formentlig overveje, om du opgav navn og adresse ved registreringen på Mybanker, og om betingelserne her på forummet giver Mybanker mulighed for, og/eller pligt til, at anmelde dig.

    #129080
    AnonymForfatter

    Til Krisser:

    Jeg troede da ikke man kan begå meded som en anklaget person, såvidt jeg ved er det kun vidner der under strafansvar har pligt til at sige sandheden i en retssal.

    Det minder mig om denne her gamle vits, hvor dommeren spørger vidnet således:

    “Er De klar over, hvad man kan få for at begå mened i retten"? hvortil pigen svarede “Ja, han sagde noget om en minkpels og 3 uger på Bahamas".

    Som barn for snart 100 år siden fandt jeg en dag 50 kr. på fortorvet, som jeg ikke måtte beholde for mine forældre, men blev pænt sendt på politistationen med sedlen og fik 10% i findeløn. Beløbet svarer nok til 800 kr. i dagens penge.

    Men HalliHallo må nok hellere få sagen bragt ud af verden, så han kan sove roligt uden for store mareridt om saltfade, bål og brand m.v.

    #129082
    KrisserForfatter

    En anklaget kan ikke tvinges til at afgive vidneforklaring, men hvis han gør det, begår han stadig mened hvis han lyver.

    #129086
    AnonymForfatter

    Det vilde er at hvis han går i banken 19. feb 2009 og spørger om beløbet så er man RIGTIG dum. For det første kan han ikke se transaktionen på det tidspunkt på sin netbank og for det andet er der transaktioner efter..!

    #129094
    AnonymForfatter

    En netbank hvor man ikke kan se transaktionerne et år efter???? Så skift dog bank! Du betaler måske endda for sådan en skodservice??

    PS: Jeg ville nok være fristet til at blive lidt dum meget hurtigt. Så var jeg i det mindste i ‘god tro’.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.