Rente på indlån?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88942
    AnonymForfatter

    Er der faste regler for renten på indlån eller er det en jungle?

    Jeg er i tvivl om jeg får tilskrevet rente hvis jeg f.eks. overfører 100.000 kr. på en konto i 4 dage og derefter flytter dem igen.
    Eller skal pengene stå i længere tid?
    Jeg har spurgt min bankrådgiver men jeg syntes det var et lidt uldent svar jeg fik.

    Mvh.
    Thomas H.

    PS. Jeg har Jyske Bank Og BRF Bank.

    #128244
    AnonymForfatter

    Hej

    Renterne beregnes pr. dag men tilskrives pr. kvartal – nogle gange pr. år.

    DVS. at hvis du har dem stående i 4 dage så får du renter for 4 dage.

    #128246
    thsvForfatter

    Ikke helt korrekt, da de fleste banker stadig kører med valørdag.
    Så har du pengene stående fra mandag til torsdag får du rente for tirsdag til torsdag, altså 3 dage, men har du dem sat dem ind fredag og hæver mandag får du kun en dags rente, da pengene først forrentes fra næste bankdag.
    Det rigtige svar er altså at du får renter i 1 eller 3 dage, i sjældne tilfælde dog 2 dage, hvis de indsættes dagen før en helligdag.

    Det vil sige, at hvis du indsætter 100.000 om formiddagen og hæver de 50.000 om eftermiddagen, og resten 2 dage senere får du ingen renter ud af det, da de første 50.000 står i banken i minus 1 dag!
    Hvis dagens saldo derved bliver negativ beregnes faktisk rente som overtræk (har jeg prøvet flere gange i Danske Bank).

    Kører banken uden valørdag, så får du renter for 4 dage.

    #128252
    AnonymForfatter

    Tak for svaret thsv.

    Det var nogenlunde det min bankrådgiver prøvede at forklare mig, men han undlod at fortælle ulemperne, men Jyske Bank bruger også valørdag (Det forklare jo det uldne svar 🙂

    Mvh.
    Thomas H

    #128256
    AnonymForfatter

    Undskyld mit forkerte svar – men det var det jeg mente. Jeg tror faktisk alle banker kører med valørdage….

    Mit svar gik på at hjælpe Thomas med at regne den ud om man fik renter eller ikke fik renter hvis ikke man havde dem stående i over et kvartal…

    #128258
    AnonymForfatter

    Netop valørdage er der forskellig beregningsmetode alt afhængig hvilken bank og det kan komme til at koste dyrt !

    I gamle dage en forretningsdrivende afleverer en stak checks der skal veksles til kontanter fordi det var ugentlig lønningsdag. Checksene blev indsat til valørdag +1 og kontanterne til valørdag ÷1

    Da vi så begyndte på lønoverførsel via bank til bank, så var pengene til rådighed eks. den 25. med valør +1, men når lønmodtager hentede pengene var det til valørdag ÷1

    Blot til orientering !
    FIH Bank og EIK Bank er valørdag = samme dag !

    #128260
    AnonymForfatter

    Hej

    Andelskassen Østervrå har valør samme dag, som pengene indgår, hvis det er kontanter. Så sætter man penge ind bankdag 0 og de står i 4 dage, så får man indlånsrente i 4 dage. Sker indbetalingen via netbank, så får man dog først valør 1. bankdag efter indbetalingen.

    ……………….

    Dette er så helt generelt:

    Dog skal man huske på, at alle dage ikke er bankdage, så indbetaler man om mandagen (dag 0 – bankdag), og tirsdagen (dag 1) er en ikke-bank-dag, så får man først valør af pengene dag 2, hvis det er en bankdag. Og i påsken er der masser af på hinanden følgende dage, som er ikke-bankdage, og derfor vil man kunne risikere slet ikke at få rente i mange dage, hvis man er så uheldig at overføre penge dagen før en ikke-bankdag. Det samme gør sig jo også gældende for en ganske alm. fredag, hvor pengene jo så først får valør fra om mandagen, da lørdag og søndan er ikke-bankdage.

    Men det er nok en af de eneste banker i DK, der har en sådan valørregel – er ikke stødt på andre.

    MVH/Nuser

    #128268
    JydenForfatter

    Ja, og nu også på denne selvbestaltede bankfridag dagen efter Kr. Himmelfart. mistes der valørdage.

    #128272
    AnonymForfatter

    Valørdag er valørdag uanset om hvornår den begynder….

    #128324
    JydenForfatter

    Hvor vil du hen med det indlæg ?

    #128352
    AnonymForfatter

    Ikke andet end at fortælle at renten bliver beregnet fra valørdag uanset hvornår den er.. Det var det hele spg. gik på.

    #128384
    JydenForfatter

    Det har du selvfølgelig ret i, men det interessante er hvornår 1 . valørdag er, og det er jo det pengeinstitutterne skalter og valter med så de kan få penge i kassen, og her kan du blive snydt, vhis du tror det er fra den dag du indbetaler et beløb ved kassen, for dt er det ike ret tit, vhis overhovedet, men mindre du har en særaftale.

    #128410
    AnonymForfatter

    Problemet opstår først rigtigt når der kommer et stort beløb ind på kontoen og du samme dag hæver det – så er der debetrenter…..

    #128568
    AnonymForfatter

    “så er der debetrenter" 😐

    Vil det sige det kan koste mig penge at overføre 10.000,- til en tom konto og samme dag trække de 10.000,- tilbage til den første konto igen?

    Mvh.
    Thomas H

    #128574
    AnonymForfatter

    Hvordan skal det med debetrenter forståes?
    Kan det koste penge at overføre større beløb?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.