BANKPAKKE PÅ 35 MIA. KR.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88926
    AnonymForfatter

    Så fik vi en bankpakke i dk. Nogen der kan gennemskue fordele ved denne kontra indskydergarantien?

    http://oem.dk/graphics/oem/nyheder/Pressemeddelelser%202008/Aftale%20om%20sikring%20af%20finansiel%20stabilitet.pdf

    #127926
    AnonymForfatter

    Det er meget simpelt.

    Som privatindskyder af ikke-garantikapital, er du ubegrænset dækket. Staten garanterer for hele beløbet.

    Den gamle indskydergarantifond ophører.

    #127928
    AnonymForfatter

    Du skriver “privat indskyder" – gælder det også virksomheder ?

    #127932
    AnonymForfatter

    Ja, simple indskud fra private og erhvervslivet er UBEGRÆNSET dækket.

    Derimod er man naturligvis stadig ikke dækket som aktionær, eller indskyder af garantikapital.

    Men alle med en almindelig opsparingskonto kan sove trygt.

    #127940
    AnonymForfatter

    Gælder ordningen pr. dags dato?

    Er den allerede trådt i kraft?

    #127942
    Michael01Forfatter

    Men aftalen løber, som jeg ser det, kun i 2 år

    #127948
    AnonymForfatter

    Det er vel kun gældende i banker som melder sig til ordningen!?

    Hvad med f.eks. Straumur som er medlem af garantiordningen men er udenlandsk bank. Kan de komme med i ordningen og der dække garantiordningen vel stadigvæk!?

    #127950
    AnonymForfatter

    Ja, jeg er også meget interesseret i Straumur er med. Banken er med i den gamle ordning på de 300.000 så skulle man tro de er med nu. Jeg har skrevet til dem og spurgt men jeg kunne godt tænker mig dokumentation for det. Min 6 mdrs. indlånsaftale med dem løber ud på onsdag og jeg skal meget snart finde ud af om jeg vil forlænge den.

    #127952
    Michael01Forfatter

    Så lige denne:

    Alle islandske banker suspenderet fra børsen

    http://borsen.dk/invester/nyhed/142013/

    #127954
    AnonymForfatter

    Ifølge Finansrådet er Straumur ikke med i “Det Private Beredskab" som er den klub “Aftale om sikring af finansiel stabilitet" gælder for, så jeg vil mene at den nye garanti ikke gælder for Straumurs filial i Danmark. Jeg håber de melder sig ind, men det er jo ikke gratis for dem.

    #127956
    AnonymForfatter

    Alle banker har vel ikke sagt ja endnu.
    Iflg. Jyllandsposten har bankerne en uge til tilkendegive om
    de vil være med, kan på Børsen læse, at Aarhus Lokalbank allerede
    har meddelt, at den er med på ordningen.

    #127958
    Michael01Forfatter

    Det er da ikke overskueligt. Skal man selv ind og tjekke, om Banken er med ???

    Hvad med FIH og Østjydsk Sparekasse mon ?

    #127962
    Michael01Forfatter

    Puha, bankerne bløder jo idag, 10 – 14 % kursfald

    #127970
    AnonymForfatter

    Her teksten:

    Filialer i Danmark af udenlandske pengeinstitutter kan få dækket indskud fra indskydere af en type omfattet af den danske indskydergarantiordning, såfremt de ikke er dækket af en lignende ordning i hjemlandet. Dette sker for at undgå konkurrencemæssige forvridninger på det danske marked. Indskydere dækkes i givet fald fuldt ud fraregnet dækningen i den pågældende indskydergarantiordning.

    Så på den måde er udenlandske banker ligestillet med de danske. Måske får de brug for lidt mere tid at overveje det? Problemet er at jeg har ikke så meget tid jeg skal have oprettet en aftale til på onsdag.

    #127978
    AnonymForfatter

    Her er medlemsfortegnelsen for “Det Private Beredskab":
    https://www.finansraadet.dk/danish/menu/omkundeforhold/detprivateberedskab/Medlemmer/

    Straumur Investmest Bank er pt ikke medlem og derfor ikke omfattet af redningspakken.
    Man kan håbe Straumur melder sig ind i løbet af ugen, men hvis de ikke er interesseret i at spytte i kassen til nødlidende danske banker, så gør de det nok ikke.
    I så fald må man forlade sig på den Islandske garantiordning samt den lovmæssigt fastlagte gamle danske garantiordning på 300.000 kr.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.