Finanskrise og fastfrysning af F1 rente?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88888
    AnonymForfatter

    Hvad skal man mene om Nykredits anbefaling om at fastfryse renten på F1 allerede nu, set i lyset af finanskrisen? Er det bare et forsøg på at tjene penge på folks frygt? Eller giver det mening? Så vidt jeg kan læse rundt omkring på nettet er forventningen til F1 rentetilpasningen i decemer faktisk en kun lille stigning, eller måske endda et fald…

    #127726
    Henrik (2)Forfatter

    Jeg vil mene, at de blot melder ud nu for at tjene flere penge ved at fastlåse nu. hvis man ellers læser forskellige sider EPN/Borsen mv. så er der flere økonomer som mener, at renten skal falde, og at den falder yderligere ti næste år. Men i bund og grund er det jo din egen mavefornemmelse og hvad du føler der er bedst for din økonomi.

    #127728
    AnonymForfatter

    Er der luft i økonomien, så skal du bare lade dit flekslån køre.

    Det er muligt det bliver lidt dyrere ved rentetilpasnignen i september, men i løbet af 2009 løber finanskrisen lige så stille ud, og så bliver forholdene normaliseret, med faldende renter til følge.

    Det kan overhovedet ikke betale sig at gå i panik og fastlåse. Jeg tror egentlig mere det er Nykredit der gerne vil have låst så mange lån som muligt fast, for at de selv har mere sikkerhed for deres udlån.

    Nykredit skal jo ud og dække sikkerhed ind på SDO-lån hvor værdierne skrider. Det behøver de ikke i samme grad på fastforrentede lån, fordi kursen på lånet udvikler sig modsat renten.

    #127730
    AnonymForfatter

    Man kan nemt blive forvirret af de forskellige meldinger der kommer.
    I går meldte Danske Bank ud, at de forventede en rentesænkning i december, og i dag anbefalede bankens realkreditinstitut så, at man låste kursen fast nu. Det er jo lidt modstridende.

    #127732
    MichaelForfatter

    Fastfryse en variabel rente…

    Hvis man er bange for stigende renter hvorfor hulen har man så valgt F1?? Udmeldingen er udelukkende et forsøg på at tjene penge, da der i øjeblikket ikke er udsigt til nogen konverteringsbølge og så må man jo tjene penge dér hvor man kan.

    PS: Seneste ECB-udmelding tolkes som en rentenedsættelse i december og så virker en fastfrysning jo temmelig idiotisk hvis det holder stik.

    Mit forslag til valg af lån er meget simpelt:

    1) Vil du sove roligt og have sikkerhed for ydelsen? Så vælg fastforrentet obligationslån eller alternativt rentemax
    2) Er du en gambler og sover roligt alligevel? Så vælg F1

    I begge tilfælde skal man lade lån være lån og ikke forsøge at optimere på skidtet hvert eneste efterår. Det tjener kun kreditforeningen.

    #127734
    AnonymForfatter

    Tak for jeres svar, som ligger meget på linie med det som jeg selv tænker: Slå kold vand i blodet! Når jeg alligevel overvejede/overvejer en fastfrysning skyldes det den noget specielle situation med finanskrisen. Jeres råd passer indenfor “normale" konjunkturer, hvis man overhovedet kan tale om noget “normalt" indenfor økonomi. Men finanskrisen er jo en ekstrem og historisk set meget atypisk situation. Nogle taler om den værste bankkrise siden 1929. Andre taler om det er slutningen på USA´s verdensdominerende position. Det er da sund fornuft at sikre sine værdier i sådanne tider. Også selvom man er gambler og normalt har luft i økonomien. hmmm… jeg har ikke før haft skrubler med F1 lån og har hidtil da osse tjent kassen på mine F1 lån, og det er første gang jeg er i tvivl. Min beslutning er dog endtil videre at holde fast i F1 uden at gå i panik med fastfrysning. Hvis det har jeres interesse at få at vide 🙂

    #130230
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg blev ringet op af min bankrådgiver, som anbefalede os at låse vores rente hurtigst muligt, nu hvor F1 renten (05.11.08) var faldet fra 6+ til omkring 5%. Hvad gør alle I andre med F1 lån?

    På forhånd tak

    #130234
    AnonymForfatter

    Jeg kan ikke se fordelen i at låse flex-renten p.t.

    Det forventes at Nationalbanken nedsætter renten imorgen torsdag med 0,50% – og måske igen i december.

    #130238
    AnonymForfatter

    Flex lån er det mest attraktive, sålænge flex-lene har 4,5 millioner som flekslån. 🙂 hehe

    #130240
    AnonymForfatter

    Hvis du kører rundt i Dragør og hører en kvinde grine kraftigt og vedholdende, er du sansynligvis tæt på Øresunds Alle. Her bor Erhvervsmedister Lene Espersen, der i 2004 belånte huset med F1 flekslån for 4,5 millioner.

    Nu begynder “lokummet at brænde" for de 180.000 der har afdragsfrie flekslån og de sidste år har sparet mange penge på terminen.

    Vupti skynder Lene Espersen med en redningspakke til boligejerne, og personligt betyder det at Lene E sparer ca 40.000 kr årligt.

    Var der nogle der talte om at fanden hytter sine???

    #130242
    AnonymForfatter
    #130244
    AnonymForfatter

    Det er en billig teori I der har. Tro ikke altid det værste om landets politikere. Jeg er ret overbevist om at der var kommet en hjælpepakke til Flex-lån uanset om Lene selv har flekslån eller ej.

    Lånpakken er skabt udfra samme logik som garantiordningen til bankerne og deres aktionærer. Ligenu gælder det om at holde hjulene i gang og undgå at det hele går i stå. Hvis ikke hjælpepakken var kommet kunne konsekvensen have været kraftigt faldende huspriser, tvangsaktioner med alt hvad det fører med sig i resten af samfundet.

    OK, boligejerne har haft en friværdifest, men den friværdi er nu pistvæk for rigtig mange boligejere. Faktisk kender jeg kun få der for alvor festede igennem med deres friværdi. For de fleste af os var friværdien en opsparing, som nu er væk. Så der er ingen grund for alle I andre at være så misundelige på boligejerne. Og ingen, abosolut ingen, kan være interesseret i at boligmarkedet kollapser.

    Desuden er det spørgsmål om den hjælpepakke koster staten noget som helst. Så vidt jeg forstår forslaget er det et spørgsmål om at en statslig fond investerer deres penge i realkreditobligationer. Det plejer da ikke at være en dårlig forretning, eller hvad?!

    Sidst men ikke mindst er det et spørgsmål om der overhovedet er brug for hjælpepakken. Renten er jo nu efter sigende på vej ned. Jeg selv havde kalkuleret med dette rentefald, hvilke læserne af denne blok kan forvisse sig om. Det var en unaturlig rentestigning der kom i forbindelse med finanskrisen, der måtte finde en vej tilbage.

    Min egen logik omkring flekslån er at det er dem med fastforretet lån, der er de unormale i denne sammenhæng. Danmark er, såvidt jeg ved, eneste land (måske lige bortset fra Norge) med sådanne låntyper. Resten af europas boligejere har alle lån med variable renter. Så hvorfor betale ekstra for en sikkerhed som reelt sælges for dyrt, og som de allerfleste lever fint uden. Og personligt havde jeg luft nok i budgettet til at modstå et år med en høj rente, der antageligt falder igen. Derfor har jeg også valgt F1 og ikke F3 eller F5.

    #130252
    AnonymForfatter

    Flere kommentarer til dette?

    #130254
    AnonymForfatter

    Flere kommentarer til dette?

    #130256
    AnonymForfatter

    ja … lad vær!

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.