Placering af arv

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88875
    AnonymForfatter

    Hejsa.

    Vi er godt nok kommet lidt i vildrede mht. placering af en arv på 325.000 d.kr. Vi er ikke risikovillige i forhold til investeringer, så der skal være temmelig lav risiko, samtidig med en fornuftig forrentning.
    Til dagligt benytter vi Nordea, hvor vi er Fordel+kunde,(hvad det så indebærer :-)..)

    Nordea tilbyder en Pluskonto med 5 % i rente, renten stiger til 5,25% pr. 6.10.08, i 1 eller 2 år. Der gives råderet over rentetilskrivingen.

    Vi havde tænkt os, at placerer 250.000 d.kr. på en sådan konto, men findes der andet på markedet der ville være en bedre løsning?

    Er der mest fornuft i at binde pengene i 1 år og så håbe på at renten på indlån har udviklet sig i positiv retning, eller er der nogle af de kloge her på siden, der har en fornemmelse for at renten vil falde på indlån?

    Håber på lidt input.

    #127514
    AnonymForfatter

    Danske Bank har netop oprettet en toprentekonto der giver 5,5% i rente de næste 2 år. Dette er et udemærket bud.

    I kunne eventuelt også overveje at sætte omkring 250.000 kr i FIH erhvervsbank til 6,2% og placere resten i Danske Bank.

    #127528
    AnonymForfatter

    Hvad med morsø sparekasse de giver lige nu 5,50% i toprente på hele saldoen hvis den er over 250.000,- uden binding og månedligt tilskrivning af renten, eneste begrænsning er 2 ind/udbet. pr. måned.
    I den sidste tid er renten kun gået op, og så vinder I ved ikke at binde pengene.
    Jeg noterede mig at du skriver “VI" i jeres spørgsmål, hvis det dermed betyder at I kan sætte 2 navne på en sådan konto, er i dækket af indskydergarantien med 600.000,-
    Det var det svar jeg fik på mit indlæg/spørgsmål
    læs :"2 x 300.000,- garanti"

    #127536
    AnonymForfatter

    Der er hele tiden herinde snak om hvilken bank, der giver den bedste rente.

    Og nogen foreslår de formuende at oprette en konto i op til 8-10 banker for at være på den sikre side.

    Personlig ville jeg aldrig binde mine penge – hverken 1 eller år for at få måske 5,5 til 6%.

    Jeg vil råde til at man stort set altid køber obligtioner næsten uanset tidshorisonten. For dem kan man sælge fra dag til dag.

    Og skulle der sidde en pensionist eller lign., så er det endnu vigtigere at få lavtforentnede obl, da det ellers har stor indvirkning på pensionens størrelse, medmindre man da ikke modtager pensionisttillæg overhovdet.

    Det var bare min mening; i enkelte tilfælde kan det da være en fordel at indsætte på en højrentekonto, hvis tidshorisonten er under 6 mdr. eller deromkring.

    Nu vil en eller anden nok hævde, at der er handelsomkostninger mv., men de ikke ret store, hvis du har valgt den rigtige bank.

    #127542
    AnonymForfatter

    Hej Allan B
    Jeg tror umiddelbart, vurderet på beløbets størrelse, at klaphatten og jeg nogenlunde er i samme liga, dvs. vi ikke har en klap forstand på obligationer og aktier, kun penge vi, lidt groft sagt, kan se og føle kan vi forholde os til.
    Dit råd om at købe obligationer tvinger os til at gå i banken og snakke med de “mennesker der kun er ude på at fra narre os vores penge"
    Vi er bange for at blive lokket til noget vi fortryder

    #127548
    AnonymForfatter

    Det er i orden Chairmann, men det har stort set ikke noget med beløbets størrelse at gøre. 325.000 kr. er da også en slags penge i dagens Danmark.

    Så fortsæt du med at læse Anders And i stedet for finansnyheder, som du mente i går at dir. Hans Østergaard gjorde under indlægget “Går Bonusbanken konkurs" eller noget i den retning.

    #127554
    AnonymForfatter

    Nu spørger “Klaphatten" jo selv til forrentningen på sikre bankkonti, så derudfra svarer jeg.

    Herudover er jeg da enig i at sådanne indskud ikke giver den aller fedeste forrentning når skat og inflation medregnes.

    #127562
    AnonymForfatter

    Hej Allan B
    Ikke for gøre det til en debat mellem dig og mig, men min vrede mod Hans Ø’s udtalelse kommer af at vi netop har mistet vores tilkommende arv på nogenlunde samme størrelse.
    Svigerfar på 75år stolede blindt på Hans Ø og bestyrelsesformanden, når de sagde at aktien nok skulle stige igen.
    Men det er nok fordi jeg også læser Anders And (det vil jeg godt stå ved) at svigerfar ikke søger råd hos mig.

    #127568
    AnonymForfatter

    Skulle Danske Bank Toprente være attraktiv? 5,5% på en konto der er bundet i 2 år. Næ nej.

    To ud af tre banker vil da give mindst 6% på aftaleindskud i hvilken som helst periode over 3 mdr.

    #127570
    AnonymForfatter

    Godt ord igen Chairman, det er da sørme trist at høre.

    Jeg kommer sikkert snart i samme båd hvis generalen får ret i sine påstande om at Amagerbanken går nedenom og hjem, for jeg har ikke tænkt mig at sælge mine nyindkøbte aktier, men at stole på banken.

    Måske er jeg for naiv, men indimellem må man jo tage nogle chancer.

    #127574
    AnonymForfatter

    K49: Jeg tror ikke mange forventer finanskrisen vil vare 2 år endnu. Dermed er det formentlig en klog strategi at få pengene bundet mens renten er høj.

    Allan: Det er naturligvis et “fair bet", at holde på aktierne.
    Hvis boniteten i udlånet er god, kan du ende med at få det dobbelte for dem, som det var tilfældet med Forstædernes Bank.
    Hvis der lurer for mange nedskrivninger, bliver aktier- og garantikapital smidt over i et skraldespandsselskab mens resten bliver solgt fra, som det var tilfældet med Roskilde bank.
    Tiden vil vise om du laver et et godt eller dårligt bet.

    #127580
    AnonymForfatter

    Yes – jeg har ikke anbefalet korte renter. Jeg er ikke i stand til at sige hvordan renten vil udvikle sig over længere tid. Jeg siger blot at hvis du har lyst til at fastlåse indskuddet i 3 måneder eller mere (eller et halvt år, 1 eller to) så bør du gå efter mindst 6% – 5,5 er ikke nok. Det med de tre måneder var bare for at sige at du ikke kunne regne med så meget på en dag til dag konto. Jeg får p.t. kun 5,78 på anfordringskonti.

    #127584
    AnonymForfatter

    Prier: syntes du renten er høj nu?
    I starten af 90erne havde vi en formidabel sum af 100.000,- på en aftale konto i Danske bank bundet i 14dg. den gang fik vi over 10% i rente. Jeg vil ikke afskrive de tider sådan lige med det samme.
    har lige læst om “Rekordstigning i dag-til-dag renten" så hvorfor binde pengene nu ?
    Hvis klaphatten binder pengene er bange for at han vil fortryde det næste gang renten stiger

    #127586
    AnonymForfatter

    Prier: syntes du renten er høj nu?
    I starten af 90erne havde vi en formidabel sum af 100.000,- på en aftale konto i Danske bank bundet i 14dg. den gang fik vi over 10% i rente. Jeg vil ikke afskrive de tider sådan lige med det samme.
    har lige læst om “Rekordstigning i dag-til-dag renten" så hvorfor binde pengene nu ?
    Hvis klaphatten binder pengene er bange for at han vil fortryde det næste gang renten stiger

    #127588
    AnonymForfatter

    Ja, jeg bankernes indlånsrente ligger over det langsigtede ligevægtsniveau.

    Man kan slet ikke sammenligne med tiden før 1999, fordi ECB’s inflationsmålsætning på 2,0% repræsenterer et afgørende strukturelt brud i rente- og inflationsniveauet.

    Jeg forventer ECB indenfor 12 måneder kommer tæt på inflationsmålsætningen igen, hvilket alt andet lige, vil afspejle sig i bankrenterne.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.