Sikkerhed af indestående (og Amagerbanken)

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 37 i alt)
  • Indlæg
  • #127446
    AnonymForfatter

    Illoyal – ja jeg er forbruger? Jeg kunne spørge dig Allan om du på den ene eller anden måde har interesser i Amagerbanken? 😉

    Jeg forventer ikke synderlig objektiv rådgivning fra min bank. Af netop denne grund henvendte jeg mig herinde.

    Mvh,
    Rasmus

    #127448
    AnonymForfatter

    Som ovenfor nævnt har jeg for nylig købt nogle aktier i banken, og har tidligere eget aktier i den.

    Du oplyser selv, at du er en prisbevidt forbruger, så jeg er sikker på at du – som også er særdeles velorienteret og velformuleret – godt kendte svarene på dine spørgsmål før du stillede dem her i dette forum. Ellers er jeg sikker på at du nemt kunne have fundet dem via google.dk eller bare ved et klik her på mybanker, da massevis tidligere har spurgt om stort set det samme.

    Ofte kan man tydeligt se om et spørgsmål er stillet bare for diskussionens skyld, og til dem der ofte gør det herinde, vil jeg opfordre dem til at henvende sig til Sankt Nikolaj Tjenesten, hvis de savner kontakt.

    På en anden tråd herinde spørger en om hvad er en lang og kort tidshorisont og hvad er en lang og en kort obligation. Hvis man ikke ved det, så burde man måske melde sig til et grundlæggende kursus andet steds, men som nævnt er jeg sikker på, at det også er et spørgmål til at starte en diskussion med. Chairmann har også stillet et spørgmål om garanti idag, som han vist også godt kendte svaret på, da han i et svar om Bonusbanken selv var særdeles velorienteret.

    #127450
    AnonymForfatter

    hvor sikker er de banker du anbefaler?
    Hvad med brf konto uden binnding?
    og hvis det går galt med banken, kan man så selv anmelde sit krav til garantifonden? Jeg har hørt at det skal et bankinstitut eller realkreditinstitut gøre?

    #127460
    AnonymForfatter

    Allan, jeg synes du kommer med nogle underlige kommentarer.

    Jeg har ikke et horn i siden på Amagerbanken, og er ikke på nogen måde, hverken direkte eller indirekte, engageret i Amagerbanken.

    Jeg har fremlagt en række argumenter for banken er “højrisiko", og ud fra de argumenter konstaterer jeg, at Amagerbanken er et af landets mest risikable pengeinstitutter og der er stor risiko for banken ikke overlever. Det er i øvrigt en vurdering flertallet af bankeksperter formentlig ville dele med mig, såfremt de ville/måtte udtale sig offentligt om enkeltbanker.

    Hvorfor i alverden skulle kunderne dog være loyale mod banken? Det er da det dummeste man kan være! Hvis man som kunde har over 300.000 kr stående, er der al mulig grund til at diversificere sin opsparing over i andre banker. Det er sund fornuft! Der er endda flere banker der giver mere i rente end Amagerbanken.

    Som jeg ser det, kommer du ikke med et eneste substantielt modargument, og derfor kan jeg ikke tage din kritik alvorligt.

    Jeg vil ønske dig god fornøjelse med dine (snart værdiløse) aktier.

    #127462
    AnonymForfatter

    Det er sådan set ligegyldigt om banken er sikker eller ej, hvis blot du indsætter under 300.000 kr (600.000 hvis både dit og din kones navn er på kontoen).

    Du kan roligt indsætte op til 285.000 i Amagerbanken til 5,75% i rente. Når banken så krakker, så dækker indskydergarantifonden.

    #127466
    AnonymForfatter

    Men kan Vi ikke blive enig om her at indtil den nuværende krise har lagt sig, så er det ikke tilrådeligt at indsætter mere end 300.000 på en konto i bank, uansat om det er Salling Bank eller Nordea?

    /Mads

    #127468
    AnonymForfatter

    Jo, det er præcist det vi alle sammen siger, altså lige bortset fra Allan, der loyalt vil bibeholde indskuddet og risikere at tabe penge.

    #127470
    AnonymForfatter

    Du har jeg valgt den strategi at investere i bankaktier for en lille del af min samlede pensionsoparing og har derfor købt aktier i bla. DanskeBank, Amagerbanken, Forstædernes Bank, MaxBank, DibaBank, Ringkøbing Bank, SparNord, FioniaBank, Lollands Bank og et par andre, så må vi se hvordan det går. Indtil nu er det gået fint med FB og RingkøbingB.

    General Prier, hvad siger din krystalkugle om MaxBank. Deres direktør Henrik Lund har lige været på TV-(avisen), og kunne oplyse at de ikke mangler likviditet og ikke har investeret på den københavnske ejendomsmarked og agter at forblive selvstændige?

    Denne bank har jo også stået på listen over “dårlige" banker i lang tid og det afspejles naturligvis i deres aktiekurs, så bare det at de har stået der, mener du gør, at de er i farezonen. Hvordan kan det egentlig være, at Bonusbanken aldrig stod på den liste, ved du det?

    Men Amagerbanken har du åbenbart dømt til at gå konkurs eller tror du der en chance for at nogen vil overtage den for en slik? Hvis du kender datoen for krakket, så giv mig venligst et vink.

    Det er da muligt at jeg kommer til at tabe på en af bankerne, men livet går så videre alligevel, jeg har trods alt ligget med obligationer siden foråret 07, hvor jeg solge samtlige aktier jeg havde.

    #127474
    AnonymForfatter

    Undksyld – mit indlæg skulle naturligvis starte med “Nu".

    I øvrigt skal du ikke være så mismodig, mismo – op med humøret. Ellers ring 70120110.

    Du stiller et interessant spørgsmål, som jeg ikke kan svare på, jeg kender nemlig heller ikke proceduren over, hvor man skal henvende sig for at få penge fra indskydergarantifonden. Meget interessant spørgsmål, når/hvis Amagerbanken snart går bankerot.

    Umiddelbart vil jeg dog tro at boets kurator sender lister til fonden over indskydernes tilgodehavender, men den tid den sorg.

    #127494
    AnonymForfatter

    Til Mismo og Allan B

    Jeg vil her i dag skrive et selvstændigt indlæg om hvordan man forholder sig, hvis man får brug for indskydergarantien.

    Hilsen fra
    Hannibal

    #127496
    AnonymForfatter

    Max Bank har nogle temmelig langfristede fundingaftaler på plads.

    De falder typisk i to dele. Typisk en billig renten frem til en fast defineret skæringsdato og herefter en lidt dyrere rente, hvis man ikke vælger at indfri på denne dato.

    Hvis kreditkrisen trækker meget i langdrag kan Max Bank trække på de dyre kreditter.

    Så hvis der ikke gemmer sig ubehageligheder i bankbøgerne, så vil jeg umiddelbart tro Max Bank kan holde sig flydende med sit store indlånsunderskud.

    #127512
    AnonymForfatter

    Som jeg har sagt mange gange, jeg tror ikke Amagerbanken overlever som selvstændig bank, og banken er åbenbart også svær at sælge grundet den store risikoeksponering mod ejendomssektoren.

    http://borsen.dk/invester/nyhed/141555/

    #127516
    AnonymForfatter

    Imorgen siger rygterne at Jyske Bank kom med en høj-høj rente konto!

    Er det tegn på krise der også?? At banken mangler penge!

    #127518
    AnonymForfatter

    Nej det er ikke et krisetegn, hele sektoren er ude efter indlån pt. så det vil ikke være sidste gang du oplever det, det er blot til vores andres fordel at der kommer høj rente på indlån 🙂

    #127524
    AnonymForfatter

    Det er bare udtryk for udbud og efterspørgsel på pengemarkedet.

    Pengeudbuddet er steget, mens efterspørgslen på penge er konstant. Derfor stiger markedsprisen på penge.

    Alle de store banker har eller vil meget snart lancere højrentekonti med renter mellem 5-6%. Eksempelvis har Danske Bank netop introduceret en toprentekonto der giver 5,5%.

    Dette presser lokalbankerne yderligere, og de skal vel efterhånden op i 6-7% for at trække indlånskunderne til. Samtidig så vil dette ganske givet hæve renterne på boliglån, billån og kassekreditter ganske kraftigt, og det vil være et signal til danskerne om at man skal til at forbruge mindre og spare noget mere op.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 37 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.