Sikkerhed af indestående (og Amagerbanken)

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 37 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88867
    AnonymForfatter

    Hej med jer,

    Min kone og jeg samt min side af familien af alle kunder hos Amagerbanken. Jeg har jo ikke kunne undgå at bemærke at Amagerbanken er kommet i søgelyset hos Finanstilsynet og Moodys, og vil i denne forbindelse gerne vide i hvilken grad Garantifonden kan dække vores indestående i tilfælde af at det bliver værre med banken økonomi? Ingen af os er specielt velhavende – min far har dog en kapitalpension som banken administrerer.

    Vil der være en fordel i at rykke over til en bank med en sundere økonomi?

    Tak for hjælpen,
    Rasmus

    #127386
    AnonymForfatter

    Indskyder garantifonden dækker maksimalt 300.000 kr (heri iberegnet renter). Indskud derudover er risikobærende!

    Efter min mening er Amagerbanken en af de mest risikable banker i Danmark, men samtidig har de en størrelse, der gør det tvivlsomt om Nationalbanken og regeringen virkelig vil gå planken ud og lade den krakke, så indskyderne taber penge. Det sandsynlige er at staten samler dem op, men der gives ingen garantier.

    Det kloge for dig vil være at opdele dine indskud på forskellige banker, hvor du maksimalt har 300.000 i hver bank (iberegnet forventet rentetilskrivning).

    Hvorfor ikke fordele pengene ud over diverse lokalbanker/regionalbanker, som giver gode renter, eksempelvis:
    – FIH: 6,10%
    – Vestjysk Bank: 5,90%
    – Morsø Bank: 5,95%
    – Eik Bank: 5,30%
    – Lokalbanken: 5,5%

    Tjek selv, der er muligheder nok.

    #127392
    AnonymForfatter

    Tak for hurtigt svar. Jeg læser i dit svar at der er fornuft i at flytte vores indestående andet sted hen. Jeg havde selv Danske Bank i tankerne qua størrelsen. Det er jo nok et typisk udslag af lægmandens tro på at de store er mere sikre, men vil undersøge dine forslag.

    Hilsen,
    Rasmus

    #127394
    AnonymForfatter

    Hvilke forudsætninger har du for at udtale dig sådan om Amagerbanken Prier?

    Direktør Knud Christensen har udtalt at alle byggematadorerne fra Roskilde Bank og Forstædernes Bank alle har været forbi Amagerbanken for også at ville låne der, men alle er blevet afvist.

    Amagerbanken er efter min mening en veldrevet bank og de er meget påpasselige med at få sikkerhed for det de udlåner og sådan skal det også være.

    At bankkursen er lav i øjeblikket afspejler jo bare nervøsiteten i market og så at banken hele tiden bliver udråbet til at være den næste der krakker, men jeg tror ikke på at det sker. Jeg beholder i hvert fald mine aktier, som jeg heldigvis har købt til under kurs 100.

    Og hvad med den lille bank “Bonusbanken"? Hvem havde troet at den havde så dårlige kunder. Det var den dyreste bankaktie i
    flere år – blev solgt for over 4 gange egenkapitalens størrelse i lang tid.

    Nej, Amagerbanken går aldrig nedenom og hjem og skulle det umulige opstå, så står Nykredit parat.

    #127398
    AnonymForfatter

    Ja og nej.

    Du bør ikke have ud over 284.000 kr stående i Amagerbanken (på årsbasis), men du kan sagtens lade 284.000 stå i Amagerbanken til 5,75% i rente på årsbasis.

    #127400
    AnonymForfatter

    Jeg kan konstatere følgende:

    1. At de banker, der krakker/mister selvstændigheden, typisk enten a) er hårdt eksponerede overfor erhvervs- og udlejningsejendomme eller b) har et meget stort indlånsunderskud.

    2. Banker udtaler altid at de er solilde og har en grundig og sikker kreditvurdering, få uger før de krakker og vælter lig ud af skabene. De melder sådan ud for at undgå et “run på banken", og derfor har sådanne udmeldinger ingen troværdighed.

    3. Amagerbanken har over 35% af deres udlån indenfor udlejnings- og erhvervsejendomme. Ingen kender den reelle kreditkvalitet. Hvad sker der når de mange tvangsauktioner af udlejningsejendomme fra Müller, Schwartz Thomsen, Stones, MG Gruppen, Prio Fyn, Focus, CLK etc. oversvømmer markedet? Jeg forudser markedsprisen på udlejningsejendomme styrtdykker. Dermed eroderer den sikkerhed Amagerbanken har i disse ejendomme. Det tvinger Amagerbanken ud i gruppenedskrivninger af en størrelsesorden, der truer bankens eksistens.

    4. Amagerbanken har et massivt indlånsunderskud, og skal ud på interbankmarkedet og refinansiere omkring 9 mia. 2009. Det kan godt blive vanskeligt. Herudover er der pres på bankens indlån fra nervøse kunder, som ovenstående spørger, der trækker deres indskud ud for at flytte det over i mere sikre banker.

    Ovenstående får mig til at konkludere, at der er mere end 50% sandsynlighed for Amagerbanken ikke eksisterer som selvstændig bank om et år. Faktisk tror jeg banken er krakket eller overtaget af en anden bank inden 6 måneder!

    #127406
    AnonymForfatter

    Din fars kapitalpension er ikke omfattet af begrænsningen af indskydergarantien på de 300.000 kr., men dækkes med det fulde beløb.

    #127414
    AnonymForfatter

    Jeps, der er særskilte regler for pensionsopsparingskonti.

    #127418
    AnonymForfatter

    Mange tak, det går videre til min far.

    Mvh,
    Rasmus

    #127422
    AnonymForfatter

    Ok Prier, så må vi jo se om Amagerbanken bliver den næste bank, der bliver overtaget eller går konkurs i næste weekend, når du mener at deres sikkerheder fordufter.

    I øvrigt undrer det mig at du gider svare på Rasmus spørgsmål, da jeg ikke anser det for at være specielt seriøst. Prøv og læse det igennem engang til, f.eks står der “vi er ikke speicelt velhavende, men min far har en kapitalpension" Nå, skal man være velhavende for at have en kapitalpension, for så er er der rigtig mange velhavende i DK.

    Så hvorfor spørge om garantifonden, når man ikke har nogen penge?

    Og i øvrigt har der været et hav af spørgsmål om samme emne herinde og det bliver til stadighed oplyst i fjernsyn og aviser, hvordan indskyderfonden dækker, så at Rasmus skulle være den eneste i DK, der ikke kender reglerne tror jeg ikke rigtig på.

    #127424
    AnonymForfatter

    Jeg nævnte kapitalpension da jeg af egen drift ikke har kunne læse mig frem til hvorvidt dette skulle være dækket i tilfælde af krak. Skal beklage hvis du mener at spørgsmålet er useriøst formuleret.

    Vi har i øvrigt nok lidt forskellige definitioner på “velhavende". Med dette udtryk sigtede jeg til at beskrive at størstedelen af min familie vil falde ind under garantifondens dækning – her var undtagelsen kapitalpensionen som repræsenterer en noget større værdi end loftet.

    Mvh,
    Rasmus

    #127426
    AnonymForfatter

    Ikke for at være morbid, men Amagerbankens direktør har fået et ildebefindende ifølge epn.dk

    http://epn.dk/finans/pengeinstitutter/article1471519.ece

    Det behøves ikke at hænge sammen om banken er krise eller ej, men man ved jo aldrig 🙁

    /Mads

    #127430
    AnonymForfatter

    Han er formentlig ramt af en alvorlig gang FKS – finanskrisesyndrom!

    Hvis han har ligget søvnløs det sidste kvartal over hvordan han skal refinansiere de enorme mia. beløb der venter forude, er der ikke noget at sige til han er kollapset.

    Bankdirektørens kollaps er et meget godt udtryk for hvad der kommer til at ske med Amagerbanken.

    Jeg vil igen opfordre alle opsparer til at få trukket alt over 300.000 ud hurtigst muligt.

    #127434
    AnonymForfatter

    Vil gerne lige tilføje at det er pr. indskyder, altså pr. cpr. nummer der er garanti på 300.000 kr. dvs. hvis man er mand og kone, kan man godt have 600.000 kr. stående i én bank.

    Derudover provokerer det mig meget at du nævner de rentesatser du gør, idet der er store bindinger forbundet med dem:

    FIH: 6,10% – 12 mdr. binding, ellers 4,5%
    VB: 5,9% – 24 mdr. binding, ellers 2,5%
    MB: 5,95% – 36 mdr. binding (!), ellers ??????
    EIK: 5,30% – 12 mdr. binding, ellers 4,10%
    Lokalbanken: 5,50% – 24 mdr. binding + min. 100.000 kr. indskud.

    Venlig hilsen
    Madzen – som har sin opsparing i Basisbank pt. til 4,75% (frit) og overvejer deres højrente med 12 mdr. binding til 6,1%.

    #127440
    AnonymForfatter

    Der er kommet et indlæg fra Madzen kl. 15.51, som jeg ikke kan læse…Underligt…

    Ja, general Prier, sygdom syntes jeg ikke er noget at spøge med, og har observeret at du altid har været negativ og hadefuld over for Amagerbanken. Det skinner igennem i mange af dine tidligere indlæg.

    Og til Rasmus:
    Hvis hele din familie skulle være kunde i Amagerbanken, så er det da et meget illoyalt indlæg du kommer med. Så ville jeg da starte med at få en dialog med banken først. Og du har bemærket at Amagerbanken er i søgelyset af tilsynet, men hvilken bank er ikke det i dag?

    Til sidst spørger du om det er fordel at skifte til en større bank? Men der er vist ikke noget banker der er helt sikre i dag, jfr. at store banker i Europa og Amerika har fået hjælp fra myndigheder og andre banker.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 37 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.