Lån – Er det fornuftigt – Hjælp????

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88836
    AnonymForfatter

    Hejsa

    Jeg er ved at lægge forskellige banklån om og sammen, for at kunne spare lidt i mdl. ydelse.

    Jeg er blevet tilbudt et forbrugslån på kr. 192.000 til 10% i rente og en ydelse på 2750,-.
    Jeg synes umiddelbart det er en høj rente, men er det normalt?
    Kan jeg forhandle renten ned, og hvilke argumenter skal jeg så bruge?

    Udover dette lån har jeg et boliglån på 196.000,- på 8,5% med en ydelse på 1720,- og et pantebrev på 141.000 til 7% med en ydelse på 1188,-.

    Jeg har fået at vide at det i hvert fald ikke kan betale sig at ændre på pantebrevet (indfri det).
    På boliglånet sætter vi løbetiden op, for at komme længere ned i ydelse.

    Jeg ved godt at der kan spares mange penge i hele løbetiden ved at betale en højere ydelse, men det tillader min økonomi p.t. mig ikke at gøre!

    Er det helt ude i skoven det her?
    Er der nogen der har forslag til noget mere fornuftigt?

    På forhånd tak.

    #127042
    KrisserForfatter

    Mht. pantebrevet, så får i ikke en bedre rente i dag. Afhængig af jeres belåningsgrad, er de 8,5 % på boliglånet også ganske fornuftigt. Når du siger at der er tale om et forbrugslån, går jeg ud fra at I ikke kan stille sikkerhed for dette. Ud fra dette er 10 % ikke urimeligt. Meget afhænger dog af jeres økonomi i øvrigt, og hvor meget jeres bolig reelt er værd.

    #127046
    AnonymForfatter

    Tak for svar.

    Jeg er bare ikke interesseret i at havne i et eller andet hjernedødt foretagende der koster mig væsentligt mere end det behøver.

    Mht. sikkerhed, så er et af de lån jeg omlægger nu, oprindeligt taget til en bil. Så den bil må da kunne stilles som sikkerhed for en del af det nye (sammenlagte) lån. Vil dette kunne give en lavere rente?

    Jeg lærer i øvrigt aldrig at forstå at prisen på et produkt (fx et lån) skal afhænge af min øvrige økonomi. Om jeg kan få lånet eller ej… Ja selvfølgelig er det afhængigt af min økonomi. Men selve prisen på det!!!!!????

    Kunde: “Goddag. Hvad koster den skjorte der hænger der?"
    Sælger: “Tjaa… Hvor meget tjener du om måneden?"

    Det må da være samme situation!

    #127054
    AnonymForfatter

    Hej

    Den der giver dig lån, måler din “Gældsfaktor" og her et eks. fra et
    Klip fra et tidlige indlæg:

    “Gældsfaktor er et udtryk for din gæld, set i forhold til din formue og lønindkomst. Hvis du har en gæld på 160 000, en bil med en værdi på 20 000 og en løn på 10 000 om måneden, er din gældsfaktor (20 000 – 160 000) / (10 000 * 12) = 1,17 "

    #127056
    KrisserForfatter

    Hvis bilen har en værdi, kan den godt stilles som sikkerhed. Medmindre den kun er få år gammel, vil dens værdi rent sikkerhedsmæssigt dog være meget begrænset.

    Mht. rente i forhold til økonomi, så er det da ganske naturligt at renten afhænger af risikoen for at du ikke kan betale tilbage. Du kan ikke sammenligne med en genstand som du køber kontant, for her får sælger alle pengene med det samme. For privatlånet får banken jo først sine penge igen efter 15 år. Usikkerheden i de 15 år afspejles i renten.

    #127200
    AnonymForfatter

    hej. jeg har et spørgsmål. Jeg har billån hos min bank, hvor banken har pant i bilen, da den er finanseret igennem dem, men kan jeg omlægge det til alm lån, sådan at de så fjerner panten fra bilen. ?

    #127206
    KrisserForfatter

    Kun hvis banken accepterer det.

    #127242
    NultopskatForfatter

    Vi tager lige de forskellige punkter.

    Prisen på et lån afhænger af sandsynligheden for at du kan betale lånet tilbage. Stiller du sikkerhed i form af fastejendom er sikkerheden stor, selv om du stikker af, tager du næppe hus eller lejlighed med dig. En bil kan du forsvinde med.

    Lige pt er prisen på penge høj fordi bankerne har mistet tilliden til hinanden, så tidspunktet er måske ikke det allerbedste at forandle rente..

    Til BoSol. Det er fint at citere tidligere indlæg, men nedenunder dette citat stod fra flere at Gældsfaktor IKKE har noget at gøre med værdien af aktivet.
    Altså din gældsfaktor er din gæld divideret med din årlige indtægt før skat. Slut…
    Du forveksler gældsfaktor og formue..

    #127244
    AnonymForfatter

    Jo færre penge man skal betale, jo større sikkerhed er der for at man kan tilbagebetale hele beløbet.

    Jo lavere rente, des færre penge skal tilbagebetales, og……..

    🙂

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.