Rentens fremtid.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88830
    AnonymForfatter

    Snakkede lidt med min ejendomsmægler tidligere idag. Han var lige kommet fra Nordea (han arbejder for danbolig -> nordea), hvor de blev opfordret til at sælge F1 lån, da forventningen omkring renten var, at den var på vej ned.
    Nu havde vi valgt at tage et fast forrentet obli. lån på 7% til vores nye/første bolig, da jeg hverken havde set/hørt/læst om opfordringer om andet.

    Nu ved jeg ikke hvor lang tid folk forventer, at krisen skulle vare. Men er det en satsning, som kan betale sig a tage. Så at sige, hvad odds vil i give at renten ikke stiger mere?

    #126948
    AnonymForfatter

    Flexrenten skal stadig stige en del, før din ydelse på flekslånet bliver højere en ydelsen på et fastforrentet 7% lån.

    Du kan roligt gå flex!

    #126990
    AnonymForfatter

    ja, eller prioritetslån!

    #126998
    NultopskatForfatter

    Fuldt enig med de 2 foregående, en evt. rentestigning bliver kortvarig. Det er ved at gå op for de fleste at verdensøkonomien er på vej ned..Men på kort sigt kan alt ske…

    #127000
    AnonymForfatter


    Tror aldrig jeg bliver god til alle de lånetyper… Ok, hvad jeg kan finde ud af er:
    Det er en slags kassekredit, ofte med lidt højere rente end F1? Er den kassekredit så på 80% ligesom et obligationslån, eller kan den være mere? (skal ha’ belånt de sidste 20% samt 150 tkr). Er der så en 25-30 års løbetid på det også?

    Og ja self. er der ingen der kan spå fremtiden, renten kan godt få et lille løbt. Men vil den nå højere end de 7% som obli. lån kører på pt.?

    Det eneste jeg har skulle bruge lån til før nu er forbrug. Og det fandt jeg i nørre nebel sparekasse til en rimerlig pris. Alle andre lån har ikke intereseret mig synderligt da jeg har boet til leje.

    #127002
    AnonymForfatter

    Uanset hvad banken og andre fortæller dig så er der ingen som aner hvor renten er på vej hen, det eneste vi p.t. ved er at der er og antageligt fortsat vil være mangel på kontanter og det har en tendens til at drive renten op. Derfor er mit, at du skal optage et obligationslån med fast rente. Husk desuden at optage lånet med en pålydende rente hvor udbetalingskursen ligger så tæt på 100 som muligt. Derved giver du dig selv de bedste muligheder for h.h.v. op eller ned konvertering såfremt renten stiger eller falder. Især hvis renten stiger er dette vigtigt, da en konvertering i dette tilfælde vil nedbringe din restgæld. Noget som ikke kan lade sig gøre, hvis du har et rentetilpasninsglån.

    #127004
    AnonymForfatter

    Som det ser ud lige nu på finansmarkederne, er der efterhånden indbygget helt ekstreme risikopræmier i renten.

    Her er det værd at bemærke, at jo længere løbetid lånet har, desto kraftigere risikopræmie indbygger man.

    Derfor ser man netop at flekslån er meget billige, hvorimod lange 30-årige lån er voldsomt dyre.

    Den 1-årige flexrente ligger på omkring 5,0%, mens et fastforrentet lån til en bare nogenlunde kurs ligger på 7,0%.

    Et rentespænd på 2% (200 basispunkter) mellem et fastforrentet lån og et flekslån er uhørt meget.

    Derfor grænser det til STUPIDITET at tage et fastforrentet lån i øjeblikket.

    Min klare utvetydige anbefalig er:
    1. Tag et flekslån, risikoen for flexrenten ryger over 7% er nærmest ikke eksisterende.
    2. Vil du ikke bære risikoen for rentestigning på det fastforrentede lån, så drop dit boligkøb helt, og vent til bedre tider.

    Det er værd at bemærke at mange investorer faktisk søger over i de sikre danske realkreditinstitutters 1-årige obligationer, hvilket netop giver en (i sammenligning med fastforrentede lån) lav rente på flekslånene.

    #127006
    AnonymForfatter

    Og lige til Vendelo.

    Hvad har du ud af at betale en “rentepræmie" på 2% ekstra i forhold til flekslånet.

    Hvis det generelle renteniveau falder, følger flexrenten automatisk med ned. Derimod skal du lave en nedadgående konvertering på dit fastforrentede 7% lån (eventuelt 6% lån) hvilket betyder at du dels får en stigning i hovedstolen (omend begrænset) og dels ender op med en ydelse der stadig er højere end flekslånet. Ovenikøbet er der omkostninger ved konverteringen.

    Din mulighed for at skære af restgælden og lave en rentabel konvertering opstår først, hvis du kommer i en situation, hvor du kan konvertere dit 7% lån op i et 9% lån.

    Dette er fuldstændig usandsynligt, så længe ECB fører en stram pengepolitik, og tilstadighed søger at forankre inflationsforventningsdannelsen på 2% på mellemlang sigt.

    Chancen for at kunne konvertere opad fra det nuværende renteniveau er den samme som for at jorden rammes af et metor i morgen og går under.

    #127008
    AnonymForfatter

    Hvorfor råder bankerne folk til at tage fastforrentede lån i øjeblikket:

    1. Det gør de for at holde gang i konverteringsmøllen, for at de selv kan skore meget store gebyrer og differensrenter ved nedkonvertering i fremtiden.

    2. Det gør de fordi flekslån giver realkreditinstituttet en dårligere kreditkvalitet end fastforrentede lån gør.

    Det er i høj grad ren egoistisk optimering af bankernes egen interesse, at man i øjeblikket råder folk til at tage fastforrentede lån. Intet andet.

    #127014
    MichaelForfatter

    Hvem tilbyder egentlig 7% fastforrentet i øjeblikket? Jeg kan se, at Totalkredit kun tilbyder 5 og 6% fastforrentet lige nu. Den 30-årige 6%’er ligger lige under kurs 95 hvilket gør den meget lidt attraktiv i øjeblikket, så jeg er helt enig i flexanbefalingen. Kurs 95 betyder immervæk ekstra 100.000 i gæld for et lån på 2 mill.

    #127016
    AnonymForfatter

    Fair nok, så er jeg nok kommet til at se på et fastforrentet 7% med afdragsfrihed.

    Det ændrer dog ikke så meget, for der vil stadig være næsten 2% i forskel på den effektive rente før skat på et F1 lån til kurs 99,5 og et 6% fastforrentet lån til kurs 94-95.

    Det er en usædvanlig stor renteforskel, og det afspeljer, at alle aktører i markedet forventer, at renten vil falde indenfor de næste par år.

    Der er den gode ting ved finanskriser, at når først tabene begynder at rulle, så ruller de hurtigt. Vi får ikke en situation med et sammenbrudt interbankmarked og finanskrise der strækker sig over de næste 5 år.

    #127022
    AnonymForfatter

    Tak til General Prier og Michael

    Jeg skal refinanciere mine 2 små flex5-lån her den 1.1.2009 og har lavet beregninger på kreditforeningens hjemmeside og “overvejer" at skifte til flex1. På grund af renten og hvor gå den hen?

    Jeg har nu haft lånene i 2 x 5 år til flex5 og sparet en god del penge.

    Nu overvejer jeg ikke mere – jeg skifter.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.