for høj gældsfaktor??

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88829
    AnonymForfatter

    Er der nogen der kan fortælle , hvad det betyder. Jeg havde søgt om lån, men fik afslag med den begrundelse, at jeg havde for høj gældsfaktor, som jeg ikke forstå. Det eneste gæld jeg har, er billån på 160.000 kr. Er dette højt nok til jeg ikke kan få alm privatlån.?

    #126884
    KrisserForfatter

    Gældsfaktor er et udtryk for din gæld, set i forhold til din formue og lønindkomst. Hvis du har en gæld på 160 000, en bil med en værdi på 20 000 og en løn på 10 000 om måneden, er din gældsfaktor (20 000 – 160 000) / (10 000 * 12) = 1,17.

    #126928
    AnonymForfatter

    Siden hvornår er man begyndt at fratrække aktivernes værdi i beregningen af gældsfaktor?
    Så kan jeg da hurtigt opgøre min gældsfaktor som værende “0", tiltrods for at den vil pt. ligger på ca. 2,4.

    Den skal vel kun med i det omfang der tales om en gældsindfrielsesevne, samt formueopgørerelse.

    Vh. Michael

    #126932
    AnonymForfatter

    hvad skal gældfaktor ligge på , hvis man skal være egnet til lån.

    Jeg har en billån , som banken har pant på , og der mangler 160.000 kr på den. Jeg tænkte på, at billån r jo ikke sån rigtig gæld, for hvis jeg ikke kan betale af på den, kan de jo tage bilen tilbage, el jeg kan sælge bilen, og give dem deres penge, så det er jo ikke sådan, at jeg hænger på bilen eller hvad.? Andet gæld har jeg ikke. Jeg tjener ca. 24.000 kr om måneden efter skat…

    #126936
    AnonymForfatter

    Gæld er gæld, uanset hvad. Hvis din bil blev totalskadet, eller den ikke kan sælges, skylder du jo stadig pengene væk…

    #126938
    NultopskatForfatter

    Ja, det kan være svært med alle de begreber.

    Gældsfaktor udtrykker din gæld du har i bank/kreditforening eller tilsvarende sammenholdt med din indtægt.

    Det du taler om er din formue, der er aktiver minus passiver. Værdi af hus, bil etc fratrukket gælden.

    #126956
    MichaelForfatter

    Jeg kan til stadighed undre mig over disse indlæg fra tilsyneladende velstillede mennesker, som skal bruge et lån uden sikkerhed. Med en indtægt på 24.000 efter skat, som vel må betyde 40-45.000 før skat, så burde man vel ikke have behov for et forbrugslån?? Er jeg den eneste der synes at det burde være muligt at have bare en nogenlunde opsparing med den indtægt?

    #126958
    AnonymForfatter

    Næh, det gør jeg også – men det har bare ikke det mindste med spørgsmålet at gøre. 😉 Jeg er her ikke for at opdrage på folk.

    #126960
    MichaelForfatter

    Det er jeg heller ikke, men det kunne jo være at banken havde samme holdning og derfor ikke ønsker at yde et lån pga. risikoen for misligholdelse.

    #126962
    AnonymForfatter

    Det kunne være, men det ved vi intet om. 😉

    #126970
    KrisserForfatter

    Du har naturligvis ret, Michael. Min hjerne kørte åbenbart i tomgang 😉

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.