Overtræksgebyr

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #86928
    AnonymForfatter

    Her er endnu et gebyr i “junglen".
    Vi var i sidste måned lidt på hælene, hvilket medførte en opringning til Danske Bank om et bevilget overtræk på 2500 kroner indtil 1. maj. Pris 175 kroner plus naturligvis deres afsindige overtræksrenter!!!
    Men som altid: Det er dyrt at være fattig!!!

    #104820
    AnonymForfatter

    Den slags er standardgebyr lige ud af deres gebyroversigt. Kan ikke være en overraskelse.

    #104822
    AnonymForfatter

    Næh, såmænd ikke en overraskelse. Bare dyrt!!! Som jeg skrev, så tager de sig også godt betalt med renter.

    #104824
    AnonymForfatter

    Nu har du selv valgt at se stort på dine penge ved at vælge en bank som Den Danske Bank, men 175 kr lyder ikke som meget hvis der skal foretages bare en hurtig vurdering af dit samlede engagement samt lidt administrativt arbejde. Det er hvad den skags koster.

    Sparekassen Vestsalling (top 10 indlån lønkonto) tar 150 kr for det.
    Skandiabanken (en erklæret ‘nul-gebyr-bank’) tar vist det samme.

    Men hvis du ved første lejlighed skifter bank (tro ikke at du er stavnsbundet før du har forsøgt og fået nej flere steder), så går der nok ikke så lang tid før du har sparet 2.500 og hvis det ikke er din indre natur at være fattig, så har du gemt disse 2.500 så du undgår at bede om overtræk.

    Vil du have høje gebyrer, hvad så med et simpelt rykkergebyr på 250 kr (der udskrives af computeren ‘uberørt af menneskehånd’). Der er godt nok en lov om at ‘faktiske omkostninger’ ikke kan være over 100 kr, men den lov gælder ikke det offentlige.

    #104826
    AnonymForfatter

    Tak for dine input. Jeg er klar over at Danske Bank ikke er det smarteste, når man er en almindelig dansk lønmodtager. Men som du kan læse af startindlægget, så går det lidt trægt for tiden. Vi skal lige ovenpå inden vi begynder at tænke på bankskifte. Vores eneste problem er, at vi gennem flere år har brugt lidt mere end vi tjente. Og vi har tjent godt, 750000 tilsammen sidste år. Vi slæber dog rundt med en hel del gammel og ny gæld. 1 mio i hus, 230000 i bank, 100000 i klatgæld, 150000 i billån. Vores hus kan sælges for 1,5 mio. Så det rette ord for vores økonomi er vel Insolvens!!! Til gengæld tjener Danske Bank rigtig godt på os! Jeg ved ikke hvad en ny bank ville sige til de tal! Stavnsbundet???

    #104828
    AnonymForfatter

    Og i øvrigt, så er det ikke min indre natur at være fattig. Vi KAN bare ikke spare op! Til gengæld mangler vi ikke noget!!!

    #104830
    MichaelForfatter

    Undskyld jeg spørger, men hvad mener du med at I ikke KAN spare op?

    #104832
    AnonymForfatter

    1.48 million i gæld (inkl ‘klatgæld’ der sikkert er rigtig dyr). Dette kombineret med en god indtægt – enhver bank burde savle ved at få jer som kunder.

    Det værste bankerne ved er naturligvis folk med rod i økonomien uden at de selv vil indrømme det. Det næstværste er indlånskunder (jeg ved det – jeg har selv lige været turen med bank-skifte igennem). Det bedste er sådan nogle som dig med relativ stor gæld og god indtægt.

    Tag du det samlede overblik med til et par banker (og send det til et par net- eller fjern-banker) og fortæl at Danske Bank modvirker jeres ønske om at få nedbragt gælden med de høje renter og gebyrer de har. Husk også at få styr på omkostninger til selve bankskiftet (den nye bank bør sonsorere dette delvist).

    Forhåbentlig er der stadig plads til et godt liv og lidt rødvin/rejser. Overtræksgebyret på 175 burde I i al fald kunne slippe for. Men gør det før du har fået nedbragt gælden til 80% af ejendomsværdien – så er du nemlig pludselig ikke så interessant for bankerne.

    #104834
    AnonymForfatter

    Michael: Med det mener jeg bare, at hvis vi har penge på kontoen, så er der altid et eller andet vi mangler!!! Og så køber vi det! Som jeg skrev, så mangler vi ikke noget, og det gør børnene heller ikke. Der skal ikke være noget klynk, for vi kunne bare tage os sammen!!! Kan man kalde os “luxusfattigrøve"??

    Henrik: Hvis vi er guf for enhver bank, ja så skal det prøves. Nogen gode fif om, hvad man endelig skal huske i samtalerne med banken??

    #104836
    AnonymForfatter

    Nu fik jeg lagt indlægget forkert!!! Henrik, indlægget 1448 var også til dig!

    #104838
    AnonymForfatter

    Den Danske Bank vil givetvis tage sig nogle gebyrer for at opgøre jeres engagement – det gør de fleste banker. Din nye bank vil nok betale noget af dette. Din nye bank har nogle stempel-udgifter og gebyrer til banken selv. Så har de løbende renter og gebyrer.

    Få styr på alt det på en ‘Fact-finder-mission’ – gør det klart at dit første besøg i banken alene gælder at finde ud af samarbejdet HVIS du vælger den bank. De forstår godt hvad du mener og kan bedre lide det på den måde end hvis du direkte truer med at gå over på den anden side af gaden til konkurrenten.

    Derudover skal du åbent lægge ALT på bordet (også klatgæld til mere dubiøse kreditorer som acceptcard etc) og have holdningen at gælden skal ned i et rimeligt tempo. Du erkender jo selv at det er dyrt at have det som nu. Langt flere rejser og 42″ tv’er til jer, hvis det betales af opsparingen.
    Det med ‘KAN ikke spare op’ må du glemme. Hvis det virkelig er sandt, så ser jeg ikke meget håb for jer. Det hedder jo ikke ‘KAN ikke’ – du mener ‘VIL ikke’.

    #104840
    AnonymForfatter

    Ang. opsparing har du nok ret!! Du skal have 1000 tak for din hjælp i dag. Fedt at du gider tage dig tid til det!!

    #104842
    AnonymForfatter

    Hvad er det du hyler over? Du har selv valgt at bruge mere end du tjener.

    Lær af dine fejl – eller vent til dine fejl får uoverskuelige konsekvenser. Valget er dit.

    #104844
    AnonymForfatter

    Jeg hyler ikke! Læs mit indlæg fra kl. 1448. Men ellers tak for den konstruktive kritik.

    #104846
    AnonymForfatter

    Det overså jeg lige – det ser ud til, at du allerede ER blevet klogere.

    Det herlige ved at bruge mindre end man tjener, er at man føler sig næsten “rig" på den måde.

    Det er sjovere at KUNNE købe noget, men allligevel lade være – end at købe noget, man ikke har råd til, og dernæst leve af vandgrød/komme på tvangsauktion osv.

    Jeg ved godt at jeg lige nu lyder som en halvreligiøs afholdsmand. Det er jeg ikke – men det var bare for at illustrere tankegangen. Og man kan faktisk godt leve et lykkeligt liv uden overforbrug.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.