Vi får et kæmpe krak der vil overgå 1929

Viser 15 indlæg - 556 til 570 (af 682 i alt)
  • Indlæg
  • #138206
    elkayaForfatter

    Ja, det var desværre alt hvad vi fik afleveret fra minimalstatens stamfader!

    Demagoiske evner af dimensioner, må man så sandelige sige, når det kan ende med historiens største nationalisering af en helt sektor.

    Et taburet klæberi som sjældent set tidligere – at gå fra ultra blå stue til rød stue af magtsyge.

    #138208
    AnonymForfatter

    Zeus,

    Personligt tror jeg, at tankegangen hos politikerne er “skatteydernes penge kan vi bruge som vi har lyst til", fordi sådan har det jo været i flere hundrede år. Politikerne er desuden stærkt præget af den keynesiaske økonomimodel, hvor staten kan bruge midler til at “få gang i økonomien".

    Udover det, har de ikke fantasi til at forestille sig et andet system, f.eks. guldfoden, fordi det lægger beslag på deres muligheder for at bruge penge de ikke har.

    Samtidig har vi en finanssektor som har fundet ud af, at det er let at stille sig op hos politikerne og bede om penge. Politikerne elsker magt og når Danske Banks direktør kommer på besøg, bliver de sikkert våde i bukserne.

    Det smarte ved dette:

    * hvis det fejler med bankpakkerne + kapitalindsprøjtning i økonomien, kan de skyde skylden på finansfolk “kapitalismen er slem, kom til os, så får I det bedre". De får dermed støtte til deres stat

    * hvis finanskrisen mindskes, vil folk tro, at det politikerne gjorde, var rigtigt. Hvad der dog sker er, at markedet vil rette sig op af sig selv, men det tror menigmand jo ikke. Her scorer politikerne så igen.

    Dog tror jeg, at med en tråd som denne og den øgede bevidsthed om de finansielle strukturer, vil folk begynde at forstå det hele lidt bedre.

    Igen må vi huske neptuns råd: forstå penge, tænk på jer selv først og fremmest og gør hvad I kan for at navigere i det finansielle landskab med ponzischemes, fiatpenge mm.

    #138218
    AnonymForfatter

    General Prier gjorde grin med Neptun.

    Den, der ler sidst, ler bedst.

    Bankerne er bundrådne, især Danske Bank.

    #138224
    AnonymForfatter

    Helt enig med dig Watchman – som det politiske system er skruet sammen går vi og tror vi har et valg men det er det samme ligemeget hvem du stemmer på fordi pengene er kontrolleret af andre ikke-valgte kræfter.

    Plat: Vi Taber – Krone: De Vinder

    Mht General Prier så er det helt tydeligt at han er bankmand, og jeg tror også han er en rigtig dygtig bankmand (udledt af at læse hans svar til andre her i debatten).

    Jeg tror bare vi andre må forstå at det er grænseoverskridende at skulle erkende at systemet er baseret på løgn, latin og blå luft….dvs ikke særlig fedt hvis det er der man har sit liv og sine kompetancer.
    Det svarer til at skulle få en gammel historie professor til at tage nogle revisionistiske versioner af historien alvorligt!

    En guldfod på pengesystemet er min våde drøm – hvis den bliver lavet gennemskueligt så kan politikerne ikke bare bruge penge de ikke har.

    #138232
    elkayaForfatter

    Hvor meget ville dine investeringer i guld så stige, hvis dit ønske skulle blive opfyldt i dag??

    #138234
    AnonymForfatter

    Svært at sige, egentlig heller ikke relevant om guldet stiger fra 170 kr/g til 1700 kr/g da man nok i sådan et scenarie vil se at købekraften er mindsket med min en faktor 10. Dvs mit bager rugbrød ville koste 280 kr istedet for 28 kr.

    Den smule guld jeg har er i virkeligheden ikke en investering, det er en forsikring mod at devalueringshelvedet bryder løs sammen med inflationen vil det nok smadre alle de andre aktiver jeg har…. men det vides ikke.

    Jeg ved bare ikke hvad jeg ellers skulle gøre for at sikre mig selv en smule?

    Jeg har også en brandforsikring på huset men jeg håber aldrig jeg får brug for den!!!

    #138236
    AnonymForfatter

    Sorry, Elkaya, glemte lige at præcisere at mit ønske om en guldfod (eller ædelmetalfod) på pengene bestemt ikke er udfra egoistiske motiver ud over at systemet skal være gennemskueligt så alle kan se hvad der foregår.

    Det vil give stabilitet og ingen inflation – du kunne vælge at gemme pengene under madrassen fordi de ikke ville tabe i værdi!!!

    Se et sådan samfund ville være langt mere ærligt og åbent end det vi har i dag og det er min primære driver for at have en ædelmetalfod som basis for vores valuta.

    #138340
    AnonymForfatter
    #138370
    AnonymForfatter

    http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=13239

    “The Tower of Basel: Secretive Plans for the Issuing of a Global Currency
    Do we really want the Bank for International Settlements (BIS) issuing our global currency"

    #138380
    AnonymForfatter

    Det er bare skræmmende hvis en privat bank skal styre pengesystemet via de her imaginære penge “SDR". Det er dog forventeligt at løsningen på krisen bliver noget der er endnu værre end hvad vi har – det vil klart øge mørklægningen af hvad der i virkeligheden foregår.
    Det næste skridt bliver at BIS skal have de opkrævne CO2 afgifter så vi ender med en international bank udenfor politisk kontrol som styrer pengepolitikken og selv kan opkræve skatter……GYSER

    #138388
    elkayaForfatter

    Det næste skridt bliver at BIS skal have de opkrævne CO2 afgifter så vi ender med en international bank udenfor politisk kontrol som styrer pengepolitikken og selv kan opkræve skatter……GYSER

    Hvor meget magt og kontrol vil/kan de globale politiske systemer frasige sig og hvad skulle begrundelsen være for at miste kontrollen med skatteopkrævningen?

    Baggrunden for centralbanksystemets opståen synes at kunne være suspekt og måske også i sin natur et korrupt system, hvis virkeligheden forholder sig som det beskrives i artiklen i globalresearch.

    Hvad får politikerne – globalt set – til at finde sig i at andre eller et andet system end det politiske tilager sig magten over f.eks. pengesystemet?

    #138428
    AnonymForfatter

    Hvad med at de (politikerne) slipper for at tænke på det der røvsyge og kedelige økonomi… det er der andre der tager sig af.
    Så kan de kedelige økonomiske eksperter så fortælle hvormange penge de har at rutte med. SE SÅ kan der laves politik……og diskutere hvor de håndører kan allokeres.

    De fleste politikere fatter vel ikke en bjælde af hvad der foregår i det virkelige liv alligevel og de fleste af os overlader gladeligt ansvaret til politikerne…. inden længe kommer det vel frem (forhåbentligt) at det hele er styret af andre kræfter.

    #138432
    AnonymForfatter

    Zeus:

    “Plat: Vi taber, Krone: De vinder"

    er en god opsummering af den nuværende situation. Den menige mand har tabt og eliten vinder igen.

    De danske politikere er efterhånden elitære og virkelighedsfjerne. Neptun har fået mig overbevist til ikke at stemme igen.

    En reformering af pengesystemet er ikke på tale, fordi så taber politikerne indflydelse og de vil først og fremmest have magt.

    Denne finanskrise har virkelig udstillet vores korrupte system så man skal være blind for ikke at se hullerne i skuden.

    #138440
    AnonymForfatter

    http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20602007&sid=ahP7Xp58mE1U&refer=govt_bonds

    “Banks Face $400 Billion More in Losses, JPMorgan Says"

    ““Given the amount of losses still to come, we believe the system will need more government capital,"

    Banker: giv os flere penge.
    Regering: vi går straks i gang med trykkeriet!

    #138452
    elkayaForfatter

    Ikke at stemme er vel blot at overlade hele banen til de som støtter det herskende system?
    Jeg kan heller ikke se at vi som vælgere har adgang til systemet oppefra. Vil man noget politisk, så må man påvirke det nedefra i vælgerforeningerne osv.,hvor man kan prøve at få indflydelse på dagsordenen for partiprogrammerne. I Danmark er hver enkelt imidlertid klogere end den anden og kan sjældent samles i en enig front mod den sammensætning af Folketinget, som har været gældende i årtier. Som vælgere mener vi åbentbart at jo flere partier, der skal blive enige og dermed indgå kompromisser jo bedre. Har vi så fået det optimale eller har vi blot hver især fået laveste fællesnævner?

    Jeg er enig med dig i at en reformering af pengesystemet, som det Zeus forestiller sig næppe vil være acceptabelt for politikerne, medmindre at kapitalejerne kan placere sig således at politikerne kan blive tvunget til det af flere årsager, ligesom de nu føler sig tvunget til at kaste mia. af kroner efter den finansielle sektor med begrundelsen at alternativet vil være nedsmeltning i de finansielle systemer, som vil være mangefold værre end kunstigt åndedræt her og nu.

    Som et plaster på såret bliver en anden sektor som har levet højt på udlånspoltikken, så også tildelt nogle mia. kroner. Byggebranchen har været så overophedet og har vokset sig til ca. den dobbelte kapacitet af et gennemsnitligt behov og alligevel skal branchen holdes kunstigt oppe på det niveau med offentlige tilskud.

    Før krisen advare flere såkaldte eksperter og forudså at både den finansielle sektor og byggebranchen ville stå over for nogle drastiske tilpasninger i fremtiden idet det behovet lå langt under udbuddet i de to sektorer. Hvem eller hvad gjorde disse fortalere for frivillig konsolidering i disse sektorer eller tvungen tilpasning i form af konkurser tavse?

    Hullerne skal nok blive endnu mere synlige for lægfolket når de kommer til at betale for alle konsekvenserne med et i fremtiden endnu mindre rådighedsbeløb som resultatet af deres arbejde.

    Læste fornyligt om en oligark der havde nedsat sig som hyrde med sin familie udenfor Moskva. Hvist nok ikke på gund af pengemangel, men angiveligt fordi denne finansjonglør havde indset at han måtte lære sine børn at man skaber med sine hænder.

    At jonglere med penge er blevet et rusmiddel som mange lægfolk er blevet afhængige af. Det har fået den finansielle sektor til at udtænke – og politikerne til at tillade – alle mulige finansielle produkter for at tiltrække sig private pengejonglører og mange må nu sande at den kloge narrer den mindre kloge.

    Hvis man bliver tilbudt en investering skal man vel altid spørge sig selv om hvorfor udbyderen ikke selv gør investeringen og tager hele fortjenesten, hvis det er så god en investering som udbyderen postulerer.

Viser 15 indlæg - 556 til 570 (af 682 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.