Vi får et kæmpe krak der vil overgå 1929

Viser 15 indlæg - 511 til 525 (af 682 i alt)
  • Indlæg
  • #137812
    AnonymForfatter

    Det smukke ved Martensons crash course er at det bevises med statistik og matematik + demografi at de næste 20 år bliver helt anderledes end de sidste 20 år var – så man kan glemme alt om at ekstrapolere data fra de seneste årtier.

    Det underbygger også de fornemmelser jeg tror mange af os har haft…f.eks. hvordan skulle den næste generation nogensinde kunne flytte hjemmefra når ejendomspriserne steg som sindsygt? Skulle det fortsætte, hvem skulle man så i givet fald sælge til?

    Det er åbenlyst nu, men nogle få så det før det skete (Peter Schiff var bare een af mange).

    Det er så bare næsten umuligt at overføre de amerikanske forhold til danske (Europæiske) men vi er så tæt viklet sammen at der sandsynligvis ikke er nogen grund til at tro det er meget anderledes i lille DK.

    Bank væsenet er og bliver et pyramide spil ala Ponzi, men jeg er ikke sikker på at det i sig selv er et problem.
    Historisk set har det funket fint i århundreder og kun gået galt de gange hvor bankerne ikke overholder den vedtagne solvensgrad (pt 8% i DK).
    Fordelen er at det er langt billigere at låne penge end hvis solvensen var 100%, efter min mening ligger problemet i at der ingen åbenhed er om det.

    Iøjeblikket har også vores banker (store som små) eksponering til derivat monsteret som er anslået til adskillige BILLIONER dollars via credit default swabs.
    Hele det marked er så total mørkelagt at det må gå galt og de seneste regnskaber klarer de “stakkels" banker kun skærerne ved at holde visse ting udenfor balancen, sikkert med finanstilsynets godkendelse.

    Hvis der var total ærlighed og åbenhed om det kunne man som borger selv vælge om man ville sætte sin surt tjente spareskillinger i en af de friske banker eller en af de kedelige.
    Ideelt set kunne man (hvis der ingen inflation var) også gemme pengene hjemme i madrassen som en anden gammel morfar, men det koncept stammer fra en svunden tid.

    Det var dengang centralbankerne ikke kørte deres eget skyggeløb og det er her jeg, med min historiske research, kan se at Neptunens tese at det der sker nu er styret, per design, ringer nogle klokker.

    Vi kan lige så godt se i øjnene at alle bankerne sandsynligvis er insolvente, ellers ville de ikke småfuske med regnskaberne og åbne op for at en nationalisering kunne være en god ting (ref. Peter Skaarup i sidste uge).

    Hvad gør man så?
    Watchman og Neptunen stikker af til skattely – respekt for det. Jeg ville savne mine venner så jeg fortsætter med at agitere for åbenhed og ærlighed i administrationen som en anden naiv idiot.

    Hvor er de seriøse journalister som burde afdække de her vigtige ting? De har mere travlt med at jagte politikere på betalt jagtferie og ulovlig import af hunde?
    Erhvervsjournalisterne er vel i lommen på nogen siden de ikke går ind i det eller også er lovgivningen bare skruet sådan sammen at de ingen vegne kommer.

    Har ikke lyst til at give op endnu og smutte til de varme lande igen men vil prøve at fortsætte med at oplyse folk…..forhåbentlig møder jeg en journalist som har lyst til at tage udfordringen op.

    Jeg er ihvertfald opmuntret over at der er en flok på denne debat som lytter, stiller kritiske spørgsmål og bidrager til denne nye rennæsance.

    TAK for det!

    #137818
    elkayaForfatter

    Her er et forum til spredning af tankerne her på mybanker.dk

    http://hjernepligt.com/?verify=oijB0sipQ8GZRvGWCIB4

    Måske der i blandt læserne af hjernepligt.com kunne være nogle visionære med indflydelse til at påvirke denne verdens reelle magthavere, som vel med en fortsættelse af den nuværende deroute også må kunne fremskrive dagen for hvornår deres egne værdier smuldrer væk, hvis ikke der reformeres.

    Hjernepligt, ja tak!
    2. april 2009
    Verden er i krise. Eksporten kollapser. Kreditten er tørret ud. Forbruget styrdykker. Arbejdspladserne forsvinder. Klimaet lider. Hvad skal vi gøre?

    Behovet for friske, offensive ideer, der leverer optimisme og åbner tankerne for nye muligheder har aldrig været større. Udebliver de, risikerer vi, at de defensive tanker for lov at dominere. Nationalisme. Protektionisme. Ekstremisme.

    Danmark er en af verdens mest kreative nationer. Talrige undersøgelser viser, at få lande har en befolkning, der får og bruger så mange egne ideer på arbejdspladsen, som danskerne. Og ifølge en spørgeundersøgelse foretaget af Userneeds sværger 89 pct. af danskerne da også til nye ideer som svaret på fremtidens udfordringer og konkurrence.

    Vi er en kreativ stormagt. Hvad med så at inspirere resten af verden og levere det gode eksempel ved at sætte den danske iderigdom på formel?

    Lad os indføre frivillig hjernepligt i Danmark. Hvad skal vi i grunden med værnepligt i innovationsalderen? Meget bedre, hvis vi rekrutterer enhver tankefør mand og kvinde, der vil tænke for Danmark, til at komme med ideer og forslag til hvordan vi bedst håndterer fremtiden.

    Hjernepligt kan fint organiseres på internettet og have en udvalgt D-dag som fokuspunkt, hvor alle hjernepligtige kan mødes på deres arbejdspladser, i skolerne, på borgermøder, eller bidrage med ideer fra deres eget hjem – lokale, nationale eller internationale ideer – om hvad vi kan gøre for at få verden på ret køl. Ideer, som frit tilgængelige kan debatteres, videreudvikles og adresseres til politikere med ansvar og opgaver på området.

    Ved at arrangere en sådan national brainstorm – en folkets tænketank – kan Danmark få en ny, fælles platform for debat og fornyelse, der involverer og engagerer hele befolkningen.

    • Forskere og eksperter kan kvalificere ideerne.
    • Politikere og myndigheder får et ide-katalog fra deres egne vælgere.
    • Virksomheder og organisationer kan videreudvikle lovende ideer.
    • Medierne får en aktuel anledning til at bore ned i udvalgte ideer og emner, og involvere læserne i dem.

    Faktisk er hjernepligt blevet testet som et forsøg i Helsingør Kommune, hvor borgerne blev bedt om at komme med ideer til kommunens erhvervspolitik. Der kom over 1.000 ideer og ifølge Frederiksborg Amtsavis var ”Hjernepligt-initiativet en kæmpestor succes,” som engagerede borgerne lige fra erhvervslivet til gymnasierne.

    Så hvorfor ikke mobilisere hele nationen – mens vi husker at hylde de bedste ide-leverandører med offentlig anerkendelse, så vi får sagt, at det er hipt at være nytænker.

    Med frivillig hjernepligt kunne Danmark vise resten af verden hvordan man i dagens it-drevne innovationssamfund kan mobilisere befolkningens kreativitet omkring håb og nytænkning, frem for at overlade fremtiden til mismod og rådvildhed.

    En national dansk hjernepligt-manøvre kunne blive en global showcase på hvordan man folkeliggør nytænkning i krisetider og styrker den innovationskultur, som leverer både vækst og redningsplaner. Hvem bedre til at gøre det, end klodens mest kreative lille nation, der har mødt tidligere tiders store udfordringer med nyskabende svar som andelsbevægelsen?

    Hvad synes du?

    #137820
    AnonymForfatter

    Jeps, tilsvarende gør sig gældende for ejendomsskat og ejendomsværdi skat…..dobbeltbeskatning der vil frem!!!!

    Alt det er accepteret af blå stue gennem de sidste mange år, når så rød stue kommer til bliver
    -formue beskatningen genindført
    -Der bliver indført “road pricing og bom penge"
    -Lokale afgifter som vandafledningsafgiften vil mangedobles

    Når vi så bliver trætte af at brokke os over det så kommer blå stue ind igen. Det er en moderne gang Sisyfos 😉

    Helt enormt stort om vi kunne få en og kun en skat: Bruttoskatten. Hvis der kun var et håndtag at skrue på ville det bliver mere åbent/gennemskueligt.

    #137826
    AnonymForfatter

    Fin ide, Elkaya, og jeg bemærkede at du tidligere skrev at du så disse debat fora som en slags moderne vælgerforening hvor ting kunne diskuteres og nye ideer affødes. Desværre kunne jeg ikke få linket til at virke, måske fordi det er et site man skal logge ind på? Men jeg læste dit sammendrag.

    Jeg er bare af den holdning at selveste fundamentet og rammerne vi er i er pilrådne:

    Politikerne (også i DK) er til fals for jagtture, bestyrelsesposter eller poster i internationale organisationer

    Politiet er under politisk kontrol

    Bankerne kører deres eget løb og har kun brug for politikerne når der er problemer (som nu)

    Domstolene er nok OK, men dømmer selvfølgelig efter politikernes love.

    Dvs den hellige treenighed (lovgivende, udøvende og dømmende magt) er korrumperet efter min mening og vi får kun frihed, eller en grad deraf, hvis åbenhed, ærlighed og gennemskuelighed er tilstede.
    Der mener jeg vi er langt fra målet og de eneste der kunne tvinge det igennem på vegne af folket er journaliststanden.

    Jeg undrer mig over at det ikke sker?

    Det sørgelige er at hvis Neptunen har ret så er der ikke noget at gøre før flere vågner op og det kan da godt være at en god gang hjernepligt kunne være medvirkende….vil gerne studere det nærmere.

    #137828
    AnonymForfatter

    Det sjove er så, hvorfor politikerne undrer sig over at man søger til skattely.

    Netop for at undgå at de stjæler pengene to gange.

    http://www.max20.dk/ har fat i noget af det rigtige.

    Udover det så er det ens pligt først og fremmest at sørge for sig selv, fordi politikerne gør det ihvertfald ikke.

    Det politiske system består af en elite, der kun tænker på at bevare sig selv herunder det finansielle system, der er et kæmpe ponzi-scheme.

    Havde alle folk i Danmark forstået hvad der foregår havde der været oprør.

    #137830
    elkayaForfatter

    Helt enig.

    Indkomstskat skal beregnes af brutto lønindkomst og brutto omsætning i virksomhederne.

    Om virksomhederne og/eller private er gode eller dårlige til at disponere er skattebetalingen uvedkommende.

    Hvis man som person eller virksomhed evner at skabe sig en given indkomst eller omsætning så er det grundlaget for bidraget til fælleshusholdningen. Hverken mere eller mindre.

    Som det er i dag bliver skatteyderne belastet af alle hjælpepakkerne til erhvervslivet samtidig med at selv samme erhvervsliv bidrager mindre til husholdningen fordi tabene kan fradrages og dermed reducere virksomhedernes skattebidrag med skatteværdien eller 28 % af tabenes størrelse.

    28 % af virksomhedernes samlede tab sendes direkte videre til fælleshusholdningen som så må tåle yderligere forringelser eller forhøjelse af skattebridragene fra personlige skatter og afgifter i almindelighed. Igen med fordel til virksomhederne hvor 100 kroners forøgelse af afgifterne blot sender 28 kroner mindre i virksomhedsskat til samfundshusholdningen, som så måte tåle yderligere forringelser og eller skatteforhøjelser.

    For slet ikke at tale om de multinationale virksomheder som har omsætning her i landet men på trods af diverse politiske tiltag til imødegåelse af skatteunddragelse stadigvæk omsætter for milliarder her i landet samtidig med at de kun bidrager med pebernødder i skattebetaling.

    Hvis ikke 28 % af omsætningen skulle være et rimeligt bidrag for de omsætningsmuligheder der trods alt er til stede i et land med national købekraft og velstand som det danske.

    Det svarer jo blot til nogle af de afkast som virksomhederne beregner sig selv på en investering i nye markeder og produkter.

    #137832
    AnonymForfatter

    Elkaya,

    Heri er jeg dybt uenig.

    Virksomheder skal ikke betale skat – og så skal fradragene selvfølgelig også væk. Lønmodtagerne betaler allerede rigeligt.

    Jeg kan ikke se nogen god grund til virksomhedsskatten, den er bare med til at holde iværksættere væk og vedligeholde lønslavementaliteten på maskimalt niveau.

    #137834
    AnonymForfatter

    Jamen Elkaya, Hvordan skulle vi så betale for førtidspensionen og ældrepleje og hospitaler og børnebeskyttelse og bankerne osv? 😉

    -Når levealderen stiger, hvorfor er det pludselig blevet en menneskeret at gå tidligt på pension?
    -Min gamle mor skal ikke tvangsvaskes om natten og have arvesmykkerne stjålet af personalet på plejehjemmet
    -Hospitalerne er så møgbeskidte at det kræver et godt helbred at overleve en indlæggelse
    -Efter Tøndersagen dukker der flere af den slags gysere op (Mou) hvor folk flytter kommune for at slippe væk fra sagsbehandleren
    -Finanstilsynet fangede ikke Roskilde bank eller Bank Trelleborg i tide

    Vi bilder os ind at staten er bedre til den slags opgaver men de fejler gang på gang. Når de har fejlet så er det altid pga manglende resourcer og de får tilført ekstra penge. Det svarer til at give hunden en godbid hver gang den gør noget tåbeligt og resultatet bliver derefter og forudsigeligt.

    Det finurlige er også at vores fine statsfinanser de senere år svarer til statens indtægter fra olin og gassen i nordsøen. Når det er slut er der et stort hul.
    Vores demografiske udvikling er heller ikke nogen hemmelighed: I fremtiden er der langt færre til at betale for gildet, medmindre vi får indvandring af kvalificeret arbejdskraft – ikke analfabeter.
    Dvs indenfor nogle ganske få år har vi balladen med store underskud og vi kan håbe på at fornuften kommer frem at vi alle må tage mere personligt ansvar for vore liv for staten er bankerot!

    #137836
    elkayaForfatter

    Du har ret. Jeg var logget ind da jeg kopierede linket for at indsætte det i mit indlæg her på mybanker.dk

    Min kilde til linket er artiklen kl 06:30 på http://nyheder.tdconline.dk/cat/?id=okonomi

    som ledte til dette link http://www.business.dk/article/20090406/nyhedsmagasin/90402187/

    med en artikel om http://www.hjernepligt.com

    Måske gamle Tante Berlinger er moden til at være med i den mediedebat om rigets tilstand som du efterlyser.

    Deltag i debatten
    Registrer
    Log ind
    RSS af indlæg
    Kommentar-RSS
    WordPress.org

    Hvis du vil markere, at du tænker for Danmark og vil have nyheder eller bidrage til Hjernepligt, så kan du lade dig rekruttere her:

    The email address, xxxxxxxxxxxxxxxx has been verified. Thank you for subscribing!

    ——————————————————————————–
    Hjernepligt er stolt af at køre WordPress

    Indlæg (RSS) og Kommentarer (RSS).

    #137838
    AnonymForfatter

    Forstår din bevæggrund, tror jeg, men i et system hvor der er forskel mellem virksomhedsskat og personlig skat vil der være enorm grobund for en hær af bureaukrater som skal tjekke at du ikke har trukket private udgifter fra i virksomheden. Jeg mener derfor at personlig skat og virksomhedsskat skal være den samme og beregner som en brutto skat.

    Helt enig i at der ikke skal være nogen fradrag overhovedet for det åbner også op for at der skal tjekkes.

    Med sådan et system kunne man skille sig af med 99% af SKATs ansatte da der ikke var en dyt for dem at tjekke.

    Hvis de er utilfredse i Ringkøbing kunne man bare flytte deres kontor til Harboøre Tange(Høfde 42)

    😉

    #137840
    elkayaForfatter

    Det er du da velkommen til at være, men der er ikke meget som tyder på det så længe skatten trods alt er konkurrence dygtig med lande, der byder iværksætterne tilsvarende infrastruktur osv.

    Alt andet lige så er den nominelle skatte procent også fastlagt ud fra at indtjening og indkomster reduceres ved diverse mere eller mindre officielt godkendte fradrag og den nominelle skatteprocent ville kunne reduceres væsentligt ved frafald af alle fradrag og dermed gøre det langt mere overskueligt for iværksættere ude fra at overskue skattereglerne i forbindelse med overvejelserne om hvor de bedste muligheder for etablering findes til den billigst mulige beskatning.

    Virksomhederne benytter også denne infrastruktur og har fordel af samme som ikke skal stilles virksomhederne kvit og frit til rådighed.

    Jeg vil som skatteyder ikke betale for at virksomhederne gratis skal kunne benytte denne infrastruktur.

    #137844
    elkayaForfatter

    Jeg troede ellers lige at vi var enige på spørgsmålet om bruttoskat.

    Du er imidlertid ikke nødvendigvis enig med watchmans tanker om total skattefrihed for virksomheder.

    Personligt mener jeg at virksomheder skal bidrage til den infrastruktur, som de også har fordel af og som her til lands overvejende betales over skatterne.

    Ellers må virksomhederne stilles over for brugerbetaling således at deres belastning af infrastrukturen beregnes og betales krone for krone af virksomhederne. Jeg mener der er tilstrækkeligt videnskabeligt grundlag til at kunne beregne f.eks. lastbilers, varevognes, firmabilers belastning på vejnettet og at den langtfra opvejes af vægtafgifterne, som er den egentlige betaling for brugen af vejnettet.

    I f.eks. Singapore koster en bil det, det koster fabrikanten at levere den i Singapore, men du kan ikke købe en bil uden at have betalt for en brugerlicens, som er flere gange dyrere end selve bilen.

    Singapore er en fantatisk model, hvis man lige ser bort fra at landet regeres af et militærdiktatur, men deres økonomiske succes er lige så ubestridelig som den kinesiske er det, men så vidt som jeg har oplevet det, uden den store sociale og miljømæssige slagside, som findes i den kinesiske model.

    Kina er i dag en forureningsmæssig katastrofe, som har store menneskelige omkostninger med lidelser og tidlig død til følge for mange.

    #137846
    AnonymForfatter

    Som Sun Tzu skrev i “The Art of War."

    Hvis man ikke kender sig selv eller sin modstander, vil man taber hver gang.

    Kender man sig selv men ikke sin modstander, vil man vinde 50% af tiden.

    Derfor kend dig selv og din modstander og du vil vinde 100 krige eller mere.

    Det er vigtigt at forstå hvorfor samfundet er som det er. Forstå hovedårsagen til det hele. Det er på den måde, man finder løsningen.

    Hele samfundet er bygget op på et mere eller mindre bedrag, som gør vi folket bliver undertrykt. Lad os få det stoppet nu! Og vi kan få et frit land.

    2 MEGET vigtige film om hoved problemet:
    Den ene er med danske undertekster:

    Terrorstorm(med danske undertekster)
    http://video.google.com/videoplay?docid=-2287289656196868504

    Om centralbankernes historie(Money masters)
    http://video.google.com/videoplay?docid=-515319560256183936

    #137850
    elkayaForfatter

    Og alle de højtuddannede jurister, økonomer, revisorer med og uden autorisation osv. kunne så også få frigivet nogle resurser til noget mere produktivt arbejde end at finde huller i skattelovgivningen for deres klienter.

    Gerne samme bruttoskatteprocent for både virksomheder og private blot det ikke går ud over basale ydelelser som lige og fri adgang til almen uddannelse til og med gymnasiet,
    sundhedsbehandling såvel forebyggende som helbredende, infrastruktur etc.

    Jeg vil afstå fra at sige i verdensklasse, som jeg bemærker det oftest nævnes i den politiske retorik skulle være gældende for det nuværende niveau på ovennævnte områder, da jeg er af den opfattelse at niveauet for at befinde i verdensligaen, så må være alt for langt nede set i relation til kvaliteten herhjemme.

    Desværre er det nu nok heller ikke kvaliteten, som disse politikere har for øje, med denne retorik.

    Ingen tvivl om at vi bruger den største andel af BNP på disse ydelser, men får for lidt kvalitet for pengene. Der er alt for meget politisk detaljestyring inden for de afstukne rammer. Uddeleger med frihed under ansvar og pålæg så de ansvarlige på områderne reelle sanktioner ved overtrædelse af lovenes indhold og eller hele ånd.

    Vi skal ikke have politikere til at bedømme politikeres fejl og forsømmelser.
    Advokater til at bedømme sine egnes fejl og forsømmelser.
    Læger til at bedømme sine egnes fejl og forsømmelser.
    Osv. osv.

    Slut med dette kammerateri og holden hånden over og under sine egne.

    Begår disse grupper fejl og forsømmelser så må de belyses af sagkyndige på anklager og forsvarers side med en jury repræsentativ for befolkningens sammensætning til at afgøre sanktionen for den pågældendes forseelse.

    #137854
    elkayaForfatter

    Jeg kan godt lide at siger “NOK OK" om domstolene for de er jo som du selv siger ikke bedre end de love politikerne vedtager.

    Her kommer the billion dollar question – er politikernes vedtagne love så også i trit med befolkningens og vælgernes opfattelse?

    På nogen områder ja, men på mange af de områder som du, jeg og andre her på mybanker.dk opponerer imod, er det så langt fra tilfældet.

    I nogen retsforhold mellem borgere=forbrugere og kapitalejere = virksomhederne er det nærmest at sammenligne med retsforholdene på enevældets tid.
    § 1. Regenten har altid ret.
    § 2. Skulle regenten undtagelsesvis ikke have ret, så træder § 1. i anvendelse.

    En virksomhed kan i retsforholdet til en forbruger overtræde alle love, regler og bestemmelser på et givent område.

    Hvis forbrugeren reklamerer over fejl og mangler ved en vare eller serviceydelse, så er det forbrugeren, der ved domstolene skal løfte bevisbyrden for at fejl og mangel ved det leverede skyldes forhold som virksomheden er ansvarlig for.

    For at sløre dette forhold så har:

    Politikerne:
    – Oprettet diverse styrelser til at overse at forbrugerens interesser ikke trædes under
    fode.

    Virksomhederne:
    -Oprettet diverse ankenævn inden for deres respektive brancher til at afgøre tvister
    udenretsligt.
    -Oprettet diverse certificeringsordninger f.eks. DVC mærkning for at fremstå troværdige
    og indgyde forbrugeren tillid til leverandørens anprisninger af sine produkter.
    -Oprettet garantiordninger som skal træde til med et “plaster på såret" i tilfælde hvor
    en af branchens virksomheder ikke opfylder sine forpligtelser.

    Sammenfattet for alle disse er:
    – At de er direkte styret af branchen selv.
    – At de beløbsbegrænsningerne i disse ordninger kun udgør en brøkdel af forbrugerens
    mulige tab.

    Byg Garanti ordningen er til eksempel oprettet af og styret af Dansk Byggeri, men gælder for entreprisesummer under én million kroner og dækker højest med kroner 80.000 inklusive moms.

    Hvor meget arbejde præsteres i dag af en håndværker for 64.000 kroner inklusive materialer?

    Lømomkostningen og materialer udgør typisk henholsvis 1/3 og 2/3 af en entreprise.

    Dvs. arbejder udover godt en mandeuges varighed er ikke dækket af disse garanti ordninger.

    Branchens eksponering er 8% for hver omsat million med en statistisk fejlmargin på ca. 25% inden for byggebranchen, så er det reelt set kun 2% af hver omsat million i byggebranchen, som der reelt erstattes udenretsligt til forbrugeren.

    De 8% er imidlertid indregnet i byggebranchens omkostninger og dermed reelt allerede betalt af forbrugerne selvom kun 2% udbetales i erstatninger til forbrugerne.

    I tillæg til ovenstående så er der en meget lemfældig eller manglende kontrol med hvilke virksomheder i byggebranchen der bryster sig af at være medlem af Byg Garanti ordningen.

    Det er heller ikke nødvendigt for branchen eller i dens interesse for forsømmer forbugeren at kontrollere om virksomheden faktisk også kan bekræftes af Dansk Byggeri at have betalt sit medlemskab og dermed være fuldgyldigt medlem af ordningen er der nemlig ingen dækning overhovedet til forbrugeren selvom forbrugerene bidrager med betaling af denne forsikring.

    For forbrugeren er det således en fis i en hornlygte, men en parameter til for branchen at presse sine priser yderligere op på bekostning af forbrugeren.

Viser 15 indlæg - 511 til 525 (af 682 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.