Vi får et kæmpe krak der vil overgå 1929

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 682 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88814
    AnonymForfatter

    Nationalbanken er ikke statsejet men er en selvejende institution:

    http://www.nationalbanken.dk/DNDK/opgaver.nsf/side/Kort_om_Nationalbankens_opgaver!OpenDocument
    “En uafhængig og selvejende institution
    Nationalbanken er en selvejende og uafhængig institution etableret ved lov. Uafhængigheden kan føres tilbage til bankens oprettelse i 1818. I loven fra 1936 fremgår Nationalbankens uafhængighed ved, at Nationalbankens direktion har eneansvaret for at fastsætte de pengepolitiske renter.

    Princippet om, at centralbanker skal være uafhængige, er også traktatfæstet i EU-traktaten (artikel 108). Heri står, at hverken Den Europæiske Centralbank (ECB) eller de nationale centralbanker må søge eller modtage instrukser fra fællesskabsinstitutioner, medlemsstaternes regeringer
    eller nogen anden side. "

    Den trykker penge ud af den blå luft og tager renter for det.

    Bankerne kan udlåne 10 gange det beløb de har i deres indestående og tage udlånsrenter:
    http://video.google.com/videoplay?docid=-9050474362583451279

    #126592
    AnonymForfatter

    Your point being?

    #126598
    AnonymForfatter

    My point is the banking system is a huge scam only serving the elites interest and you and I are paying for it.

    They print money out of thin air and charge interest for it. That’s called counterfeiting when we do the same. But when the FED or our “Nationalbanken" does it then it is perfectly acceptable.

    They just printed some ekstra papirmoney to save the corrupt system:

    “Det er fjerde dag i træk, at centralbanken er kommet markedet til undsætning.

    I alt har banken pumpet mere end 10 trillioner yen (490 milliarder kroner) ud for at sikre, at kreditmarkederne ikke tørrer ud i kølvandet på den amerikanske investeringsgigant Lehman Brothers’ kollaps. "
    http://politiken.dk/udland/article569803.ece

    #126600
    MichaelForfatter

    Sikke dog en gang venstreorienteret pladderballe. Ja, vi bruger penge her i samfundet og tillægger dem en værdi. Det var måske bedre at handle ind i Føtex og betale med geder, radisser og serviceydelser?? Lidt besværligt vil jeg nok sige. Så foretrækker jeg da mit Dankort.

    #126602
    AnonymForfatter

    Jeg taler fint dansk, men bruger en del engelsk slang. 😉

    Jeg vil foreslå at du læser en smule nationaløkonomisk litteratur, specielt om monetære systemer og centralbankernes rolle heri. 😉 At centralbankerne har den mulighed er netop for at kunne regulere pengemarkedet så 1929 ikke sker igen. Det er lærde mennesker, der sidder og laver dette her. Det er altså ikke Zimbabwe, som har inflatil på 1 mio. % pr. dag, vi taler om.

    #126604
    AnonymForfatter

    Jeg har studieret dette meget grundigt, det er derfor, jeg er rystet.

    Vi har et FIAT pengesystem hvor de trykker penge ud af den blå luft og nu får vi et krak der bliver værre end 1929 fordi folk åbenbart vil bedrages.

    En film om nationalbankernes historie:
    http://video.google.com/videoplay?docid=-515319560256183936

    #126606
    AnonymForfatter

    Michael jeg er ikke venstreorienteret. Jeg er liberalist. Men det er ligegyldigt hvad jeg er. Det her er et bedrag som alle må kunne blive enige om.

    Man kan godt have elektroniske penge bundet af guld. Men det er et problem at man kan trykke penge ud af den blå luft og tage renter for det.

    Hvis du indsætter 10.000 kr i din bank kan banken udlåne 10 gange det beløb og tage renter for det. Hvad kalder du det? Jeg kalder det svindel.

    #126608
    AnonymForfatter

    Der trykkes overhovedet ikke penge ud af den blå luft!

    Når nationalbanken eksempelvis stiller øget likviditet til rådighed for den finansielle sektor, så sker det med udgangspunkt i nationalbankens reserver.

    Det er nationalbankens mål at holde reserverne på et nogenlunde stabilt niveau, og derfor usteder man statsobligationer for at fastholde reserverne.

    I makroøkonomisk sammenhæng er der en verden til forskel mellem at trykke penge og det at pumpe penge ud i økonomien baseret på obligationsudstedelser.

    Førstnævnte forøger pengemængden og skaber inflation. Det likviditetstilførsel gennem obligationsudstedelser derimod ikke.
    Hver gang der smides 1 krone ud i økonomien, så trækkes der 1 krone hjem igen, fordi køberen af statsobligationen afregner betaler Nationalbanken i kr. Således forøger man isoleret set ved den manøvre netop ikke pengemængemængden, og skaber derved ikke inflation.

    Jeg må give Michael ret. I nationaløkonomisk forstand er det en værre gang vrøvl du lukker ud. Prøv at læse dine makro-bøger en gang til. Og må jeg tilføje, du bør måske overveje at droppe bøgerne på gymnasieniveau og anskaffe dig litteratur på universitetsniveau i stedet!

    #126610
    MichaelForfatter

    Og dokumentationen for dine påstande?

    #126612
    AnonymForfatter

    Med al respekt forekommer det mig ikke seriøst at bruge youtube som kildehenvisning.

    Jeg er parat tila t vædde 5 ristede med det hele på, at centralbankerne bærer sig rigtigt og fornuftigt ad, og sørger for at styre udenom krisen.

    Det har intet med at ville bedrages at gøre. Og sjovt nok bunder konspirationsteori, som jeg synes det her minder lidt om, sjældent i noget reelt.

    #126614
    MichaelForfatter

    Mit sidste indlæg var et spørgsmål til Neptunen – ikke dig Prier, som lige nåede at komme ind imellem 🙂

    #126616
    AnonymForfatter

    Som en kommentar til Michaels afsluttende bemærkning: Jeg anbefaler Dornbusch & Fischer: Macroeconomics. Den er forholdsvis læsevenlig, og indeholder alt det væsentlige stof.

    #126618
    MichaelForfatter

    Den med “Youtube-dokumentation" kan jeg kun tilslutte mig. Eksempelvis findes der 1 million forskellige 11. september konspirationsfilm på Youtube. Den ene mere underlødig end den anden, men nogen (herunder Neptunen) vil åbenbart bare bedrages.

    #126620
    AnonymForfatter

    I kan tro, hvad i vil. Men når krakket kommer om meget kort tid, vil i nok ikke sige at nationalbankerne gør det rigtige. Det her sker per design og som jeg sagde før. Folket vil åbenbart bedrags.

    Jeg har postet nogle film om dette bedrag. Hvis i vil leve i uvidenhed er det helt fint med mig. Jeg er parat til krakket der bliver værre end 1929 og det er i ikke, fordi i ikke aner en skid om hvad der sker.

    #126622
    AnonymForfatter

    Hvad vil du egentlig? Tilbage til guldfoden, der jo slet ikke fungerede?

    Der er intet problem i at køre med “papirpenge" som ikke er bundet op på fysiske aktiver, så som guld.

    Nationalbanken og ECB overvåger netop pengemængdevæksten dag for dag, måned for måned, år for år, ud fra M1, M2 og M3 målene.

    På den måde sikrer man netop, at pengemængden ikke vokser så hurtigt at der opstår alvorlig inflation på mellemlangt og langt sigt.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 682 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.