Vedrørende EIK banks alternative praxis.

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 69 i alt)
  • Indlæg
  • #149548
    AnonymForfatter

    hvorfor tror jeg at der er håb forude:

    1) Finanstilsynet sagde, at Eik havde hjemmel i aftalen til at hæve renten i 2008 (og vil sikkert også sige det samme om yderligere efterfølgende stigninger).

    2) Finanstilsynet kritiserede Eik banks markedsføring i forhold til Nationalbankens rente.

    Alle klagere i ankenaevnet klagede over rentestigningen i forhold til låneaftalen, og der er den juridiske vurdering, at låneaftalen giver banken hjemmel, selvom det er meget svært at se, at banken har informeret ordentligt om produktet og dermed overholdt “god skik" bestemmelserne.

    Men hvad med bankens maredsføring?

    1) de sagde de fulgte nationalbanken – men det gør de ikke. Og det har tilsynet kritiseret. Spørgsmålet er dog ikke vurderet af ankenævnet.

    2) de sagde også at de var billigere end rentetilpasningslån.

    Det er de helt entydigt ikke længere, hvorfor en ny klage til ankenævnet kan gå på dette punkt.

    Det er svært at argumentere for, hvorfor banken ikke skal overholde de meget konkrete og klare løfter fra maredsføringen.

    Derfor opfordres herfra til en ny klagerunde i ankenaevnet. Det koster kun DKK 150…

    Der er heller ingen tvivl om at de politiske vinde ikke just blæser med bankerne. Der kan derfor med udgangspunkt i en ny sag gøres meget for at udstille ankenaevnet (saafremt den tabes).

    Det bemærkes, at Finanstilsynet ikke har blaastemplet at Eik bank ikke overholder løftet om, at laanet er billigere end et flekslån.

    #149550
    AnonymForfatter

    Hvad er konklusionen så blevet? At bankerne er hellige for (reel)tiltale? Som med alle andre der bedømmes af en offentlig instans af frygt for for meget præcedens og efterfølgende kaos…?

    Jeg optog selv lån i SB tilbage i marts 2007, og fik tidl. på året en fin hilsen om at marginalrenten blev øget af “markedsmæssige årsager"..

    Skal jeg klage, eller er det blot spild af min tid?

    /Kasper

    #149678
    AnonymForfatter

    Hej Kasper,

    man kan frygte at du har ret – men jeg vil i hvert fald goere mit for at faa skovlen under Eik, og finanstilsynet, der burde have meget roede oerer over ikke at gribe ind.

    men vi skal nok via pressen og det politiske system tror jeg…

    men klag alligevel – og brug skandiabankens markedsfoering som aarsag.

    De lovede at renten ville vaere billigere end flekslaan, og det gaelder ikke. Hvad mon ankenaevnet vil sige til det?

    vedlaegger citater fra SBs markedsfoering:

    Eksempel 1: ”Boligfinansiering billigere end rentetilpasningslån. Se hvad du kan spare her”.
    Eksempel 2: ”Beregn hvor meget du kan spare, før du fornyr dit rentetilpasningslån”.
    Eksempel 3: ”Billgste og mest fleksible boligfinansiering…..”. ”Skandiabankens Boligprioritet er ifølge Penge & Privatøkonomi billigere end markedets billigste realkreditlån”. ”Læs mere og beregn din besparelse på http://www.skandiabanken.dk/spar”.

    Af markedsføringen fremgår altsaa, at bankens Prioritetslån er billigere end rentetilpasningslån (realkreditlån med variabel rente) og at der er penge at spare ved at skifte fra rentetilpasningslån (realkredit) til Prioritetslån

    Det gaelder helt aabenlyst ikke laengere.

    Foer du klager ville jeg i dit sted skrive til banken og spoerge dem hvordan de har taenkt sig at holde de loefter, som de i sin tid afgav i deres markedsfoering?

    Naar du faar et negativt svar kan du gaa til ankenaevnet med en klage. Jeg bistaar gerne.

    Kan kontaktes paa jenhan77 snabel gmail.com

    Hansen

    #150648
    AnonymForfatter

    Til alle gamle skandiabanken kunder, der er blevet fanget på det forkerte ben af Eik bank:

    Jeg har nu kontakt med en meget seriøs journalist, der har planer om at forfølge sagen.

    Alle der gerne vil snakke med journalisten kan kontakte mig på jenhan77 snabel gmail.com.

    Der er ikke nogen, der får sit navn nævnt med mindre de udtrykkeligt giver tilladelse.

    bedste hilsner

    Hansen

    #150654
    AnonymForfatter

    Interessant – giv endelig et praj her i tråden, hvis journalisten publicerer om emnet.

    #150656
    AnonymForfatter

    God ide med øget mediedækning. Hvis der er nogle der skriftligt har fra Skandia/Eik Bank at renten kun vil følge Nationalbankens så har vi en god sag: En klager i lignende sag mod Lån og Spar Bank vandt fornyligt pga af email fra banken der hævdede dette. Skandiabanken sagde dette til mig telefonisk da jeg spurgte om det var de almindelige rentevilkår eller linket til nationalbanken der gjaldt, men dette kan jeg selvfølgelig ikke dokumentere.

    #150658
    AnonymForfatter

    Jeg skal tjekke mine papirer når jeg kommer hjem. Måske jeg har noget print fra da jeg optog lånet..

    #150660
    AnonymForfatter

    http://www.pengeinstitutankenaevnet.dk/Da/Forside/Søgiafgørelser/Visenafgørelse.aspx?VerdictId=29b85050-25c2-4948-b3a9-1e472659c329

    Hold kæft en gang pladder… Er species aftale må da klar gå foran de generelle forretningsbetingelser.. Det er jo juridisk meget meget meget søgt at henvise til forretningsbetingelserne og sker jo kun fordi det er sidste udvej!

    #150662
    AnonymForfatter
    #150770
    testForfatter

    tja måske skulle jeg have sendt det her til ankenævnet men jeg har som tidligere skrevet stemt med føderne i stedet. Nedestående er fra en mail korrespondance med scandiabank som jeg har gemt elektronisk:
    "
    > Hej T****!
    >
    > 1. renten bliver beregnet i forhold til Nationalbankens
    > rente på indskudsbeviser (den har ikke været ændret i et par
    > år) 2. SkandiaBanken kan opsige lånet såfremt det
    > misligholdes (se i øvrigt den sidste side i pantebrevet
    > under punkt 9).
    >
    > Venlig hilsen
    >
    > H***
    >
    > —–Oprindelig meddelelse—–
    > Fra: *****@****.dk
    > [mailto:****.****@****.dk]
    > Sendt: 22. september 2005 18:17
    > Til: H*** S****
    > Emne: Re: SkandiaBanken
    >
    >
    > Hej H****
    > jeg har to spørgsmål.
    > 1. rente fastsættelse hvordan foregår den?
    > 2. opsigelse hvordan er det. jeg synes der står i jeres
    > betingelser at i til enhvertid kan opsige lånet. hvordan
    > skal det forståes eller har jeg læst forkert?
    >
    > mv. T****

    "
    men nå man læser svarene fra penginstitut ankenævnet virker det jo ikke som om de tvivler på kundernes påstande om at det er det de har fået oplyst. Derfor tror jeg ikke det vil ændre holdningen.

    #150774
    testForfatter

    ps T det er mig og H er en medarbejder i scandiabank Kundekonsulent Team Lån & Kredit

    #150778
    AnonymForfatter

    Tror der er mulighed for anden kendelse når vi har det på skrift at kun nationalbankens rente gjaldt. Se denne afgørelse: http://www.fanke.dk/Da/Forside/Søgiafgørelser/Visenafgørelse.aspx?VerdictId=7be44271-3a67-4cd9-91c2-2a71aea016f1&mark=L%u00e5n+og+spar

    #150826
    testForfatter

    nej desvære er svaret jeg har ikke så klart. I lån og spar sagen siger der direkte at rente ikke følger andet. i mit svar kan man faktisk påstå at der henvises til pantebrevets bestemmeler

    #151474
    thsvForfatter

    Og er det ikke bare dejligt at rentetillægget nu igen hæves med hele 0,75% pr. 1/4-2010!

    Sikken en lortebank, kan vi ikke vores gamle stolte Skandiabanken tilbage?

    De færinge er ihvertfald ikke for kloge!

    #151480
    testForfatter

    måske er de netop kloge. Nu håber jeg bare at de er kloge nok til at få aflyst de indfriede pant i mit hus. Min bank har fået pantebrevet på papir men min nye bank dame siger at de, altså EIK bank lød overrasekede over at de selv skulle aflyse pantet. Så PT har EIK stadig et pant i mit hus på 1,2 mill selv om lånet i følge mit konto udtog er indfriet. Gad vide hvordan jeg juridisk er stille hvis de ikke kan finde ud af at aflyse det?

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 69 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.