Andelskøb m. fast rente?

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #86923
    AnonymForfatter

    Jeg står i den heldige situation at jeg kan købe en andelslejlighed fra 1/4, og med de nye lånemuligheder burde det jo være en smal sag af finde et lån til en fornuftig pris.

    Problemet er bare at jeg synes alle de billige banker udelukkende tilbyder kredit med variabel rente. Har jeg overset noget her? Andelen er på ca. 700.000 og det er ikke et beløb jeg har lyst til at låne uden i det mindste et renteloft. Er folk generelt bare villige til at satse på at renten ikke stiger? Jeg troede først jeg kunne få et realkredit lån (4%, 20 års løbetid) men Realkredit Danmark har fortalt mig at det kan jeg ikke. Er der ingen alternativer andet end variabel rente?

    Jeg ved at jeg selvfølgelig bør tale med min bank, men det vil jeg helst ikke gøre før jeg selv ved hvad jeg snakker om. Jeg tvivler på at de vil henvise mig til en anden og billigere bank 😉

    Mvh
    Peter

    #104770
    AnonymForfatter

    Handelsbanken (det tidligere Midtbank) tilbyder forskellige muligheder for fast rente eller renteloft.

    Se deres hjemmeside
    http://www.handelsbanken.dk/shb/inet/icentda.nsf/default/qDA4D6BBB8B5B3774C1256FA3004AC4E7
    og selve rentesatserne på
    http://www.midtbank.net/web03/mbhb/default2.asp

    Jeg ved ikke, om der findes andre banker, der tilbyder noget tilsvarende.

    #104772
    AnonymForfatter

    Det er et skridt i den rigtige retning, men jeg er overrasket over at jeg skal vælge mellem et dyrere eller et meget usikkert (rentemæssigt) lån, i forhold til til hvis det var en ejerbolig.

    Er her andre med andelskøb i den størrelsesorden der har nogle erfaringer de kan dele ud af?

    #104774
    MichaelForfatter

    Denne nye lånemulighed er jo helt ny, så konkurrencen bankerne imellem er ikke helt op i højeste omdrejninger set i forhold til realkreditlån, hvor der de seneste år er kommet et væld af nye lånetyper.

    Det er meget sandsynligt, at renteniveauet generelt vil falde, men det kan godt tage noget tid.

    #104776
    AnonymForfatter

    Det skyldes jo, at nogle banker vurderer risikoen forbundet med at belåne andelsværdien er højere end risikoen ved at belåne en ejerbolig. I mange situationer er det nok rigtigt, men i nogle situationer behøver det ikke at være tilfældet.

    Prøv i øvrigt at kontakte nogle af de billige banker, der IKKE reklamerer med fastforrentede andelsboliglån. Det kunne jo være, at de alligevel havde det på hylderne…?

    Sparekassen Vestsalling
    http://www.spks-vestsalling.dk/cms/dynamic.asp?ID=117

    Alm. Brand Bank
    http://www.almbrand.dk/abweb/pc?pid=pagAB_p_p_b_andelsboligkredit

    Ringkjøbing Bank
    http://www.rb-fjernkunder.dk/Default.asp?ID=631

    Bemærk, at ovenstående links fører til reklame for de variabelt forrentede lån.

    Yderligere kan jeg nok ikke hjælpe dig.

    #104782
    AnonymForfatter

    Du kan slet ikke sammenligne sikkerhederne.
    Der er kæmpe forskel på sikkerhed i en andelsbolig og i en ejerbolig. Hvis andelsboligforeningen har belånt ejendommen fuldt ud med 80%, f.eks. hvis det er en nystiftet forening, får banken jo kun sikkerhed i de yderste 20%.
    Og hvis banken har fået pant i en andelsbolig i en ejendom med meget lav gæld, kan andelshaverne dagen efter vedtage at belåne ejendommen med 80% uden at banken kan gøre indsigelse.

    Så i virkeligheden er andelsboliglånene måske alt for billigt prissat i bankerne, og man bør snarere sammenligne med prisen på ejerboliglån fra 80-100%.

    #104788
    AnonymForfatter

    Det var netop derfor jeg skrev følgende:

    “Det skyldes jo, at nogle banker vurderer risikoen forbundet med at belåne andelsværdien er højere end risikoen ved at belåne en ejerbolig. I MANGE SITUATIONER ER DET NOK RIGTIGT, men i nogle situationer behøver det ikke at være tilfældet."

    Der er dog yderligere et forhold, der bør tages i betragtning, og som KAN tale til andelsboligernes fordel:

    Mange andelsboliger i den ældre boligmasse er værdiansat meget lavt, og efterspørgslen efter dem er enorm, og vil fortsat være enorm selv ved prisfald på ejerboligmarkedet. Derfor vil et tvangssalg af sådanne andelsboliger hurtigt kunne gennemføres, og uden tab for banken. Anderledes gælder for ejerboliger, hvor en bank, der boliglån til de “yderste" 20%, har højere risiko for tab ved faldende priser på markedet.

    Denne betragtning er IKKE generel, da der også kan findes andelsboliger, der er værdiansat meget højt, og hvor det ikke er sikkert, at banken undgår tab ved et tvangssalg. Der kan ligeledes være tab, hvis andelen er belånt langt op over skorstenen, og/eller hvis andelshaveren groft har forsømt vedligeholdelse af boligen.

    Men for de meget efterspurgte andele i den ældre boligmasse i storbyerne har jeg som sagt svært ved at forestille mig at bankerne kan lide nævneværdige tab. Dette taler for en lav rente på andelsboliglån.

    #104802
    AnonymForfatter

    Hej, tak for kommentarerne. Den variable rente må jeg så leve med, jeg bryder mig bare ikke om det på et 20 års lån.

    Danske Bank kunne ikke komme med et eneste argument for at jeg skulle beholde dem som bank. Der er ikke andre parametre end gebyrer+rente som andelskøber ser det ud til, så jeg havner nok i SkandiaBanken og krydser mine små rente-fingre.

    #104804
    AnonymForfatter

    Et væsentligt låneparameter er lånegrænser.

    I Skandiabanken kan du låne 80% af andelsværdien. Hvis du tjener 140.000 kroner OM MÅNEDEN kan du få resten på en kassekredit til 7,3% i rente. Ellers kan du ikke bruge banken til noget.

    Velkommen i Danmarks billigste bank.

    #104806
    AnonymForfatter

    René, du har helt ret, træerne vokser ikke ind i himlen. Hvis man ikke har en krone af de resterende 20% så ser SkandiaBanken ikke så attraktiv ud. I mit eget tilfælde kan jeg vist lige akkurat skrabe de 20% sammen, og det er ud fra den forudsætning at jeg skal vælge bank.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.