Kurssikring

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88772
    AnonymForfatter

    Hej,
    Vi har lige underskrevet en købsaftale på køb af sommerhus. Vi vil tage et obligationslån til at dække 840000 kroner af købesummen, som ialt er på 1.4 mio. Overtagelsesdatoen er 1/9-2008.
    Vil I anbefale at vi kurssikrer og hvor meget koster dette? Vi regner med at sælger underskriver i løbet af denne uge. Så det vil højst dreje sig om 2-3 uger.
    Annette

    #126086
    AnonymForfatter

    En kurssikring sikrer jeres provenu af lånet – hvis I sagtens kan undvære lidt cool cash så er det helt op til Jeres egne forventninger. I kan dog vente med at få lavet lånet til 2 uger før udbetaling og så er prisen for en kurrsikring ikke stor. Det kan sagtens koste jer 20.000 ikke at kurssikre…… ;o/

    #126088
    AnonymForfatter

    Hej annette,

    Hvad har jeres bank anbefalet at gøre med hensyn til kurssikringen?

    I skal låne til købet af sommerhuset, så det indikerer for mig, at I ikke har ubegrænset med penge.

    I har valgt en lånetype, som er det mest sikre, man kan vælge – renten, og dermed ydelsen før skat, ændrer sig aldrig.
    Det tolker jeg sådan, at I ikke kan lide usikkerheden ved variabel rente – alt I vil “gå med livrem og seler"

    Og så spørger du, om I skal kurssikre?!

    Tager du gas på os andre på debatten?

    Hvad får jer til at tvivle på, om I skal kurssikre?

    PRIS FOR KURSSIKRING:
    Hvad kurssikringen koster, kan kun jeres bank fortælle jer. I får så en pris, som kun er gældende i det øjeblik, som I får den oplyst.

    Prisen er sammensat af et gebyr for aftalen, ligesom I betaler et fradrag i salgskursen for obligationen.

    Gebyret ligger typisk på 500 kroer til 1.000 kroner.

    Hvad fradraget i kursen er, afhænger af bladt andet investorernes forventning til renteudviklingen frem til den dato, som I kurssikrer til, hvilket typisk er til hverdagen før overtagelsesdagen – du skriver, at I overtager den 1. september 2008, men det må være den 1. oktober, som du mener.

    Det er fradraget i kursn som gør, at det ikke er muligt at svare på, hvad den endelige pris bliver, ud over ved at spørge i jeres bank.

    Normalt er fradraget mindre, jo tættere på udbetalingstidspunktet man kommer/jo kortere tid, som fastkursaftalen skal løbe.
    Men det kan godt forekomme, at det modsatte også kan ske.

    HVORNÅR INDGÅR MAN KURSSIKRINGEN:
    Kurssikringen kan I sagtens indgå i dag.
    Men viser det sig, at sælger ikke vil sælger til jer, skal I have stoppet kurssikringen, hvilket vil koste jer en omkostning, som i størrelse afhænger af kurserne på det tidspunkt, hvor I skal stoppe kurssikringen.

    Derfor er det først relevant at indgå en kurssikring, når sælger også har skrevet under på købsaftalen.

    RISIKO VED IKKE AT KURSSIKRE:
    Hvis I ikke kurssikrer, har I usikkerheden/risikoen med, hvad kursen er ved udgangen er september måned.

    Hvis det er et lån med 30 års løbetid, ændrer kursen sig groft set 1 point, når renten ændrer sig 0,10 % point.

    Kursen på den 30-årige fastforrentede obligation, faldt med ca. 5 kurspoint fra den 12. maj 2008 til samme dato måneden efter – altså på 1 måned.

    Forsommeren var en periode med ekstra megen uro, hvilket vi ikke har i dag. Men der var heller ingen, som forventede uro dagen før, at den startede i forsommeren!
    Med andre ord, er der ingen, som kan “spå om fremtiden"!

    Man kan også I historien finde eksempler, hvor kursen har ændret sig mere, og hvor den har ændret sig mindre – i begge retninger.

    I øvrigt ville det med jeres lån have betydet, at I ville have fået ca. 42.000 kroner!

    AFSLUTNING:
    Brug lidt tid på at tænke igennem, hvorfor I valgte et fastrentelån, som mange kalder er at “gå med livrem og seler".

    Find også ud af, hvad I syntes om tanken om at tabe penge i en størrelse, som I ikke kender.

    Hvor vigtig er prisen, når I tænker over, at I har købt et sommerhus til minimum 1,4 mio. kroner, hvor I også skal betale omkostninger til stempel af skøde, stempel af lån, advokatomkostninger, flytning, maling, måske nye møbler til sommerhuset, benzin til at køre frem og tilbage til sommerhuset.

    Hvor stor en del er omkostningerne ved kurssikringen i forhold til de ting?

    Hvad er vigtigst for jer?

    Hvad gør, at I “sover roligt om natten"? I hvert fald ikke usikkerheden om I skal kurssikre, for så havde I ikke spurgt herinde på debatten.

    Held og lykke med købet,

    #126090
    AnonymForfatter

    Tiilad mig at komme med en historie fra det virkelige liv;

    Vi har lige købt hus med overtagelse d.1. august. Valgte på baggrund af uvidenhed(og dårlig rådgivning, har vores bankrådgiver senere medgivet os) IKKE at kurssikre vores fastforentede realkreditlån på ca. 2 mill. Kursen var god da tilbuddet blev givet, men en måned efter da det skulle udbetales var kursen faldet markant, hvilket betød at vi fik 100.000 kr. mindre ud af lånet. Pænt ærgerlig situation at sætte sig selv.
    Min pointe er at jeg er meget enig med Iguder. Gør op med jer selv hvor villige I er til at tage chancer, ingen kan vide hvad der sker – selv på kort tid.

    #126092
    AnonymForfatter

    Mange tak for svarene. Nu er jeg slet ikke i tvivl om at vi skal kurssikre. Jeg er slet ikke parat til at løbe nogen risiko, så hellere betale lidt ekstra.
    Mvh
    Annette

    #126094
    AnonymForfatter

    Louise….

    Hvad er det bankmanden har rådgivet dårligt om ifm. kurssikring?

    #126096
    AnonymForfatter

    Han burde da have vidst at kurserne ville falde :-)))

    #126100
    AnonymForfatter

    Hej Gode råd,
    Efter vores kurstab sagde hun at hun godt var klar over at hun ikke tydeligt nok havde understreget vigtigheden af at kurssikre overfor os, hvilket hun beklagede. Endvidere sagde hun også at det havde været usædvanligt at banken ikke havde reageret på så stort et kursudsving, men at hun havde været på ferie og derfor ikke var opmærksom på det.
    Jeg er helt på det rene med at det udelukkende er vores eget ansvar. MEN som førstegangskøber mener jeg det er afgørende at rådgiveren giver sig tid til at sætte folk ordentligt ind i sagerne og de konsekvenser tingene i værste fald kan få.
    Idag ville vi til enhver tid kurssikre, man bliver jo klog af skade.

    Annette: held og lykke med det nye hus!

    #126104
    MichaelForfatter

    Det er nok værd at tage lånesummens størrelse med i betragtningen. For 840.000 ville jeg aldrig kurssikre. Nogen her i forummet er endda blevet rådet til at kurssikre F1-lån hvilket er totalt hul i hovedet (kursen er meget stabil).

    Helt generelt ville jeg altid anbefale F1-lån ved beløb under 1 mill, da renteudsvinget er mindre betydende og kurstabet er næsten lig nul.

    #126106
    AnonymForfatter

    Louise – hvis banken indrømmer at de har lavet fejlen og ikke har rådgivet om kurssikring ville jeg skrive en klage….. I de nye god skik skemaer har I skrvet under på at I ved hvad det vil sige at kurssikre….

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.