Investeringsbeviser som gave

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88757
    AnonymForfatter

    Hej alle!

    Da een i nærmeste familie vil overdrage invest.beviser til mig som gave vil jeg høre hvad forum evt. ved om dette.

    Forestiller mig at de kan overdrages uden at de skal sælges mv. – de står p.t. til et tab ift. kursen de oprindelig blev købt til.

    Det er beviser i bla. rene aktie og oblig. afd.

    Nogen der ved noget om dette???

    På forhånd tak!
    Mvh
    PC

    #125876
    NultopskatForfatter

    Det virker skattemæssigt som at de er handlet på overdragelsesdagen. Altså giver bliver beskattet af evt. kursgevindst og når du engang sælger er det kursen på overdragelsesdagen, du skal bruge som anskaffelseskurs.

    #125880
    AnonymForfatter

    Ja, den er jeg med på, men betyder det så ikke også at giveren slipper for at betale skat da alle beviserne idag står i en lavere/dårligere kurs end da de blev indkøbt for 1 1/2 år siden?!!!

    Og når jeg engang sælger dem skal jeg naturligvis betale skat af afkastet i forhold til kursen nu (hvis de er steget vel og mærke)

    Er vi enige?

    Og kan de så ikke overdrages UDEN at de skal sælges/realiseres og så kan jeg lade dem ligge ud i fremtiden?!!!

    Mvh
    PC

    #125882
    NultopskatForfatter

    He he, jo første betingelse for skat er, at der foreligger en fortjeneste…

    Jo at du fysisk overdrager dem ændre blot ikke på at skatteuvæsenet betragter det som handel..

    #125888
    AnonymForfatter

    Der FINDES faktisk en procedure for at flytte et værdipapir fra et depot til et andet. Du får som kvittering tilsendt et papir i blå/grå direkte fra VP-centralen.

    Men jeg er ret sikker på at banken kører det som et salg og et efterfølgende køb til samme kurs. Kursen kan du selv bestemme indenfor det snævre interval der er mellem bud og udbud.

    Kurtagen er (som altid) til forhandling. Min egen bank har som udgangspunkt fx at flytning mellem frit depot og pensionsdepot (samme person) gennemføres med kurtage på kun den ene ‘handel’.

    #125890
    AnonymForfatter

    Dvs. at GIVER reelt SÆLGER beviserne (og dermed faktisk tager tabet; forskellen mellem købspris dengang og slagspris nu) og jeg “køber" beviserne???

    Men så må GIVER da faktisk kunne trække tabet fra – det er jo reelt det der er sket; beviserne er idag 10.000 kr mindre værd end da de blev købt for 1 1/2 år siden!!!

    Altså gaven overdrages ved at GIVER sælger dem til banken og jeg køber dem af banken….?!

    Derved pådrages GIVER et tab!

    Og ja, så er der kurtage som også skal forhandles….

    Er det så korrekt forstået???!

    PC

    #125894
    AnonymForfatter

    Ja, det lyder rigtigt.

    Blot een ting: “Derved pådrages GIVER et tab!" Det er ikke rigtigt. Tabet indtraf da kursen faldt.

    #125896
    AnonymForfatter

    OK, men kan giver så trække noget fra på selvangivelsen???

    PC

    #125900
    AnonymForfatter

    Ligesom enhver negativ aktieindkomst: Ja, tabet kan fratrækkes i anden aktieavance eller fremføres til fradrag i fremtidige akteavancer

    #125910
    AnonymForfatter

    Hej Peter C,

    Håber du når at se dette indlæg,

    Alle nuværende svar har handlet om skat. Jeg læser dit indlæg sådan, at du er en smugle usikker på investeringsbeviser i al almndelighed.

    SKAT VED MODTAGELSEN:
    Alt omkring hvordan kurserne har udviklet sig frem til du får beviserne, er dig uvedkommende. Du vil ikke overfor SKAT blive påvirket af, hvordan det hidtil er gået med givers investering.

    SKAT EFTER MODTAGELSEN:
    Du vil skulle svare skat af udviklingen i investeringen, efter du har modtaget beviserne.

    Hvis du vil vide noget omkring skatten, kan du dinde oplysninger på investeringsforeningens hjemmeside.
    Du kan også finde generelt om skatten – i forståeligt sprog – på http://www.danskebank.dk/invskatvaerdipapirer.

    INVESTERING AF PENGE:
    Du skal være opmærksom på, at du modtager nogle investeringer, som har været tilpasset givers risikoprofil/ønsker og givers skatteforhold!

    Det vigtige ved investering er, at du får det tilrettelagt, så det passer til kun dine forhold – også selvom det er “uventede penge"!

    Det bedste du kan gøre her er, at du tager et møde med din bank!
    De kan hjælpe dig med at få lavet en gennemgang af dine forhold – die skattteforhold, dine ønsker til risiko, gennemgang af dine øvrige bank-forhold – og derved råde dig til en investering, som alene er tilpasset dig! På nogle bankers netbanker kan du selv lave noget af “forarbejdet" ved at gennemgå den såkaldte investeringsprofil, hvorved mødet med din bank ikke kommer til at tage så lang tid som ellers.

    HVAD ER INVESTERINGSFORENING:
    Du kan også hjælpe dig selv/forbede dig til mødet med din bank ved at læse mere generelt om investeringsbeviser og -foreninger.

    Ved at følge dette link, får du en bog-fil åbnet, som er udgivet af Danske Invest, og som hedder “Investering i foreing".

    Du kan også læse om de enkelte afdelinger/investerigsbeviser, som du får i gave, på investeringsforeningens hjemmeside, ligesom du her kan læse om foreningens øvrige afdelinger/investeringsområder.

    #125912
    AnonymForfatter

    Man kan tydeligt høre at iGuder er bank- eller investeringsforeningsansat.

    iGuder – kan du vise mig en bank der rådgiver ud fra Peter C’s behov? Jeg tror gavegiveren har lige så stor evne til at finde ud af om det er en rigtig gave som banken i praksis udviser.

    Men iøvrigt gik spørgsmålet jo netop på det specielle ved at give værdiapirer væk i stedet for penge. Og svaret var altså at det vil være ligesom at give penge væk der skal anvendes til at købe samme papirer. Der er ingen mulighed for at succedere i givers skattemæssige situation med de pågældende papir.

    #125916
    AnonymForfatter

    Hej Peter C

    Du skriver, at gavegiver er een i din nærmeste familie. Kan vi gå ud fra, at det IKKE er fra din far, mor, bedstefar eller bedstemor?

    #125920
    AnonymForfatter

    Nej – det er netop en gave fra denne katagori!

    Som jeg har læst de mange indlæg – og tak for dem – så svarer det til at jeg selv gik ned og købte beviserne – dermed sagt at jeg selvfølgelig skal betale skat af et fremtidigt afkast – hvilket jeg også skulle gøre hvis det ikke var en gave men mine egen penge jeg købte for….

    Der bliver heller ikke tale om skattemæssige konsekvenser for giver da der ikke er en gevinst pga. at kursen er lavere end på købstidspunktet (og hvis man havde eks. nogle aktier kunne man så fradrage dette tab i avancen på disse – giver har så bare ikke andre værdipapirer – dermed vel neutralt skattemæssigt)

    Enig???
    PC

    #125922
    AnonymForfatter

    Enig

    Du skal være opmærksom på at det kan komme på tale at der skal betales gaveafgift.

    #125928
    AnonymForfatter

    Ja, vi holder os til grænsen ….eller lidt over 🙂

    Når musikken spiller du ved…..

    PC

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.