Investeringsforening til ældre mennesker mv.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88711
    AnonymForfatter

    Hej, ja så er jeg her igen med endnu et for mig aktuelt emne.
    Min gamle mor er kunde i Nordea (lyder flot ikke) og købte for godt 1 år siden for 500.000 kr i Nordea Invests afd. Aktiv Rente + Aktier (fordeling ca 85/15 %) og har nu fået brev om at Nordea anbefaler at hun sælger det hele således at hun dermed taber kr. 50.000 og istedet køber nogle andre afd. bla Korte Oblig. mfl.
    Trist men sandt. Banken fortæller mig at hun ikke skal se de 50.000 kr. som tabt men istedet fokusere på de nye og bedre afkastmuligheder der er i de andre afd. de anbefaler..!!!
    Så er det jeg spørger; skal der ikke et overordentlig stort afkast til i de “nye afd." for at opveje “tabet" (som ikke er et tab jvf. Nordea) på de 50.000kr??? Vil det så ikke alt andet lige være bedre at vente og indhente noget af tabet – jeg tænker over det næste 1-2 år??? Hun skal ikke bruge pengene lige nu, men hvis hun skulle måtte hun jo så sælge de afd. der gav mindst “tab". Nordea tjener jo godt på dette uanset hvad der sker, men er vi ikke enige om at man pr. definition ikke skal realisere et tab hvis man ikke har behov for pengene i dette konkrete tilfælde???
    Det skal siges at anbefalingen fra Nordea er noget der bliver spyttet ud af en computer med jævne mellemrum – hvis man skulle følge dette hver gang kunne man så også hurtigt bruge sin opsparing på kurtage mv.!!!

    På forhånd tak for svar!

    Mvh
    PC

    #125348
    NultopskatForfatter

    Om man skal realisere et tab eller ej, afhænger af forventningerne til fremtiden og naturligvis evt. alternative investeringsmuligheder. Så Nordea har ikke 100 % uret…;o)

    Om aktier/obligationer har fået for mange tæsk ja måske…Men værdi sættelsen er baseret på seneste regnskab + forventningerne til fremtiden..Forventningerne er noget delte, hvilket du ser ved de daglige udsving på børsen, det er jo efterhånden sjældet under 1 % i udsving..Så forventningerne er delte..

    #125354
    AnonymForfatter

    Et konstateret (urealiseret) tab kan ikke være begrundelse for forventningerne til fremtiden.

    Når det er sagt, så er det også min erfaring at netop Nordea har en god forretning ud af at ‘malke’ pensionisternes formue ved handler der fortrinsvis tjener bankens interesser.

    Desværre kan du ikke forvente reel rådgivning i banken. Der er ingen anden mulighed end selv at danne dig din mening eller søge uvildig rådgivning. Min fornemmelse er at ‘Aktiv rente’ er en omkostningstung investering, men jeg har dog ikke undersøgt det. Mit umiddelbare bud ville være at gå efter en kort eller halvkort obligation og så blive i den. Er din mor gammel, så var det måske på tide at hun startede med at dele ud af formuen – men det er jo et noget følsomt område.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.