Økonomisk terror?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88710
    AnonymForfatter

    I 2006 gennemtrumfede banken at en investor ikke skulle investere i min virksomhed, og fulgte op med at pengene kunne jo lånes i banken i stedet. Investoren jeg havde parat ville sætte 5 millioner ind i selskabet, men banken sagde til investoren at 2 af disse millioner skulle gå direkte til dem, til dækning af firmaets gæld, det ønskede investoren selvfølgelig ikke. I 2007 støttede banken min ex-partner i ulovligt at overtage selskabet, udelukkede mig fra firmakontoen (jeg ejede 85% af selskabet) og var dermed direkte medvirkende til et tab på andre 5 millioner for selskabet, som var betinget af mit ejerskab. Nu, hvor selskabet endeligt er konkurs, vender banken tilbage til mig og beder mig betale firmaets gæld, efter jeg ikke har været tilknyttet firmaet i 1,5 år.

    Jeg er yderligere i en situation hvor jeg er på bistandshjælp efter længere tids sygdom og som ex-virksomhedsejer, er jeg ikke dækket af lovens tilbud om advokathjælp og kan derfor ikke få nogen juridisk hjælp nogensteder.

    Er bankens handlinger lovlige? Hvor kan jeg få hjælp?

    #125340
    AnonymForfatter

    Du kan gå på hjemmesiden http://www.friproces.dk og vælge “Nettets gratis retshjælp". Der er yderligere et tlf.nr. døgntelefon 70261224 med gratis rådgivning.

    Prøv tillige at google “retshjælp" og der kommer andre muligheder frem.

    Kik lige i din familieforsikring og se, om der ikke er retshjælp!

    Der kan også være gratis retshjælp i den by, hvor du bor. Spørg dig for.

    #125362
    AnonymForfatter

    Det er umuligt at svare på ud fra den korte beskrivelse.

    Hvis du vil have en god og holdbar vurdering, så skal du få fat på en advokat, og i dette tilfælde nok ikke lige en af dem man finder på retshjælpen.

    #125366
    AnonymForfatter

    Hej general. Her har du ikke helt ret – mange af advokaterne er rigtig gode. De kan i hvert fald give Mitara råd om hvorledes han/hun skal forholde sig.

    Som jeg læser det, har Mitara ikke luft i økonomien til at betale en advokat.

    #125368
    AnonymForfatter

    På det generelle plan kan advokaterne i retshjælpen vurdere det, ja.

    Men når man er inde i “konkursret", så skal man have fat på en advokat der ikke har beskæftiget sig med andet hele sit liv. Det er KLART det vanskeligste område i dansk ret.

    Men okay, en indledende vurdering hos retshjælpen kan da ikke skade.

    #125390
    AnonymForfatter

    Nu har jeg haft en advokat på, men grundet min nuværende økonomiske situation, så er al advokat bistand udelukket. Sådan vil jo trods alt gerne have penge for deres arbejde underligt nok.

    Den advokat jeg har brugt, har ikke været i tvivl om sagens status og har støttet og givet mig ret i alle mine påstande omkring situationen.

    Men lige nu er spørgsmålene:

    kan en bank gå ind og tage en beslutning for et selskab, ved hjælp af en økonomisk trussel når det er klart at det er for egen vinding?

    Hvordan står banken juridisk set, når jeg kan dokumentere at bankens udelukkelse af mig fra mit firmas konto, har medvirket til firmaets undergang. Bankens synspunkt er i dag at den gæld firmaet dermed pådrog sig skal jeg betale til dem.

    #125394
    AnonymForfatter

    Ud fra mit kendskab til konkursloven, mener jeg ikke banken gør noget ulovligt ved at stille betingelser i det øjeblik en ny, og for dem ukendt medinvesdtor, vil købe sig ind i virksomheden.

    I det øjeblik ændres forudsætningerne for din virksomheds drift så radikat, at de er i deres gode ret til at revurdere engagementet, og kræve at en del af virksomhedens gæld betales ned. Det kan der slet ikke herske nogen tvivl om. Jeg vil endda mene, at de kan kræve hele lånet ind uden at give nogen som helst anden begrundelse, at de ikke ønsker at finansiere dit firma givet den nye ejerstruktur.

    Derudover synes jeg det er meget svært at vurdere om der kan have ligget nogle særlige lovstridige motiver om egen vinding bag din banks afvisning af at lade en medinvestor komme ind.

    Jeg kan bare sige, at det er meget meget MEGET sjældent, en bank bliver dømt i tilfælde som dette. MEGET sjældent!

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.